دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

اتمام حجت ارزی مجلس با دولت

کد خبر: 1194570

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

اتمام حجت ارزی مجلس با دولت

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

پیش‌شرط کیهان برای از سرگیری مذاکرات:  جبران خسارت اغتشاشات از سوی اروپا و آمریکا

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی پس از ناامید شدن از آشوبگران و به نتیجه نرسیدن نقشه‌های تجزیه‌طلبانه مجددا آدرس میز مذاکره را برای تعامل با ایران می‌دهند. کیهان اما در این خصوص با اشاره به دیدار بورل و امیرعبدالهیان نوشته: در شرایط کنونی ضرورت دیدار با بورل از سوی دولت چقدر بوده و با اما و اگرهایی روبه‌روست.

[تیم مذاکره‌کننده] باید بدون شتاب قبل از تصمیم‌گیری هوشیارانه برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را به خاطر دخالت‌ها و حمایت‌های همه‌جانبه‌شان از اغتشاشات اخیر پاسخگو و جبران این همه خسارت و خون‌های به ناحق ریخته‌شده را از آنها مطالبه کند و قبل از هرگونه سخنی درخصوص احیای برجام‌، این مطالبات را به‌عنوان برگ جدید روی میز مذاکرات بگذارد و تا تکلیف دخالت‌ها و حمایت‌های همه‌جانبه آنها از بی‌ثبات‌‌سازی و براندازی در ایران روشن نشده، تن به هیچ‌گونه مذاکره‌ای که اکنون آنها به شدت نیازمند آن هستند، ندهد. وزارت امورخارجه باید در شرایط کنونی پلن (طرح) خود را برای برخورد با حمایت‌های غربی‌ها از اغتشاشات و تحریم‌های جدید به بهانه‌های حقوق بشری و همکاری با دیگر کشورها، برای گذاشتن روی میز مذاکره آماده کند.

صبح نو:  اعتراض به‌خاطر برآورده نشدن حقوق بدیهی مردم است

صبح نو با اشاره به مفادی از قانون اساسی درباره لزوم برخورداری مردم از بیمه و مسکن و.. نوشته: حتی نهاد‌های حاکمیتی از مسئولیت بیمه نیروی انسانی خود طفره رفته و اقدام به دور زدن حقوق نیروی انسانی می‌شود آیا در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت مردم اعتراض نداشته باشند؟!

گاهی به وضع مسکن در مناطق مختلف کشور به ویژه در شهر‌های بزرگ گویای ضعف اساسی دولت‌ها در این حوزه است و متأسفانه دولت فعلی نیز تا کنون گام قابل قبولی برنداشته و به زعم خبرگان، سپردن مسئولیت به مسئول فعلی مسکن در کشور بیشتر سیاسی بوده است تا شایسته‌مداری بنابراین انتظار خاصی نمی‌توان داشت.

با در نظر گرفتن این مشکلات و برآورده نشدن حقوق بدیهی مردم که در قانون اساسی نیز صراحتاً با آن‌ها تأکید شده است، طبعا جامعه سالم و پویا واکنش اعتراضی داشته و خواهان رفع این مشکلات می‌شود. همراهی نکردن مردم با اغتشاشگران به معنای نداشتن اعتراض نیست و دولتی که خود را «انقلابی» معرفی می‌کند باید حداقل حقوق مردم را تأمین کند تا حداقل ریشه اعتراضات را حل و مانع سوءاستفاده دیگران شود. بنابراین بی‌توجهی به اعتراض مردم و موکول کردن آن به «شاید وقتی دیگر» گره وا نمی‌کند.

رسالت: بی‌حجابی به‌زودی رخت برخواهد بست/ فصل سربازگیری از زنان به پایان رسیده

مباحث شکل گرفته پیرامون نحوه برخورد با پوشش شهروندان و حملاتی که دشمنان به موضوع حجاب صورت دادند واکنش‌های مختلفی را در ماههای اخیر برانگیخته است. موضوعی که روزنامه رسالت درباره آن نوشته: در فتنه اخیر موضوع «زن» ، «برهنگی» ، «کشف حجاب» ، «هرزه گری» و «هرزه‌گویی» در دستور کار جنگ شناختی و جنگ‌ادراکی دشمن قرار گرفته است. تیرهای دشمن به سمت «حجاب»، «عفاف» و «حیا» اتفاقی نیست. دشمن متوجه شده است نقش زن و رهایی زنان ایران از دام شیاطین، دائر بر مدار پویایی ، مانایی استحکام پایه های انقلاب اسلامی است.

بی‌حجابی هرچند ناچیز به زودی با منطق زهرایی و فاطمی رخت برخواهد بست. زن ایرانی نمی تواند رودرروی قرآن با احکام حجاب بجنگد. این مشت بر سندان کوبیدن است. فصل سربازگیری از زنان به پایان رسیده است. به زودی کسانی که در پادگان‌های سعودی اینترنشنال ، BBC و رسانه‌های دشمن مشق بی‌حجابی می‌دادند خواهند دید  زن ایرانی در آغوش گرم خانواده و جامعه با منطق زهرایی به زیست عفیفانه خود ادامه خواهد داد.

همشهری عنوان کرد: اتمام حجت ارزی مجلس با دولت

بازار روزهای پرنوسانی را پشت سر می‌گذارد در حالی که می‌شد از این شرایط پیشگیری کرد آنچنانکه مجلس در سال گذشته با مصوبه‌ای ریل حرکت قطار دلار را برای دولت ترسیم کرده بود اما مغفول واقع شد. در عین حال روز گذشته بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت، در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و نمایندگان از مدیریت بازار ارز انتقاد و  وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از عملکرد دولت دفاع کردند.

همشهری در این باره نوشته: سخنگوی کمیسیون اقتصادی در گزارشی از وضعیت ارز در کشور، یکی از دلایل ایجاد چنین وضعیتی را «ادامه رویکرد سیاست تثبیت نرخ اسمی ارز با وجود تورم و رشد نقدینگی» دانست که با اتخاذ سیاست‌های ناکارآمد، تعیین دستوری نرخ ارز و افزایش عرضه اسکناس ارز همراه بوده‌است.

 

این روزنامه در گزارش دیگری نیز نوشته: تلاش برای جبران کسری بودجه، یکی از عوامل افزایش تسهیلات تکلیفی بانک‌هاست. کسری بودجه نیز ناشی از بزرگ‌بودن بدنه دولت است؛ دومینویی که در نهایت به خلق تورم منجر می‌شود. برای خاموش‌کردن این موتور تورم‌ساز راهی جز اصلاح مسیر تکالیف تحمیلی به بانک‌ها و کوچک‌سازی‌ دولت نیست.

خراسان مطرح کرد: بازخواست ارزی مجلس از دولت

بهارستان در برابر ناآرامی‌های نرخ ارز منفعل نماند و برای ریشه‌یابی ماجرا و سوق دادن تصمیم‌گیران به مدیریت بهینه بازار دست به کار شد. روزنامه خراسان در این ارتباط نوشت: تحولات بازار ارز وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی را به مجلس کشاند تا یکی از داغ ترین و پر بحث ترین روزهای مجلس رقم بخورد.

خاندوزی وزیر اقتصاد با اشاره به تدابیر بانک مرکزی، وعده ثبات بخشی به بازار تا یک ماه آینده را داد. از سوی دیگر گزارش انتقادی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مدیریت دولت بر بازار ارز قرائت شد که نشان می داد در نتیجه دستوری تعیین شدن نرخ ارز در سامانه نیما و نیز توزیع رانت ارزی، 180 میلیارد تومان یارانه به مسافرت‌های خارجی صدک های بالای درآمدی جامعه داده شده است.

اعتماد: مصوباتی که مجلس ابلاغ کرد و دولت اجرا نکرد

اغلب روزنامه‌ها تیتر اصلی خود را به جلسه روز گذشته مجلس درباره نوسانات بازار و سیاست‌های اقتصاوی دولت اختصاص دادند. روزنامه اعتماد نیز در این باره نوشته: روز گذشته و در گرماگرم انتقادات نمایندگان مجلس از سیاست‌های اقتصادی دولت، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، ضمن تاکید بر غیرقابل قبول بودن وضعیت ارزی کشور گفت «امسال قوانینی برای حل مشکلات تصویب کردیم، اما اجرا نشدند.» کدام قوانین مصوب مجلس است که با بی‌اعتنایی دولت مواجه شده‌اند؟ ماجرای حذف مشروط ارز ترجیحی، گزارش‌های سه‌ماهه برجامی، کلاف سردرگم رتبه‌بندی معلمان، قانون مالیات از خانه‌های خالی از جمله آنها هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها