نایاک رسماً از براندازان حمایت کرد

کد خبر: 1196538

نایاک دوشنبه شب (۱۲ دی) در توئیتی از تغییر حکومت در ایران حمایت کرد و نوشت: «ما از حق بنیادین مردم ایران برای تصمیم‌گیری در مورد آینده خود حمایت می‌کنیم. نایاک از مردم ایران زمانی که خواهان اصلاحات و دیپلماسی بودند، حمایت کرد و امروز از خواسته آنان برای پایان دادن به جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.»

نایاک رسماً از براندازان حمایت کرد

این گروه همچنین برای آنکه وانمود کند به اهداف اعلامی سابق خود در زمان تأسیس این شورا متعهد است در توئیتی دیگر ضمن ابراز مخالفت با دخالت دولت‌های خارجی در امور داخلی ایران، نوشت: «ما از دولت امریکا یا هرگونه تأثیرگذاری خارجی برای پیشبرد برنامه‌هایشان یا تحمیل تغییر حکومت از خارج، حمایت نمی‌کنیم.»

شورای ملی ایرانیان امریکا ملقب به نایاک (National Iranian-American Council) یکی از نهادهای لابی‌گر امریکایی است که مدعی پیشبرد منافع جامعه ایرانیان امریکا است. این شورا که سال 2002 تأسیس شده درحالی اکنون به حمایت از براندازان و اغتشاشگران که اتفاقاً از طرف سرویس‌های بیگانه تغذیه می‌شوند، پرداخته است که قبلاً هدف خود را «بهبود درک متقابل ایرانی‌ها و امریکایی‌ها» عنوان کرده بود. این نهاد که مقر آن در واشنگتن دی سی است در دو دهه گذشته و بخصوص درخصوص پرونده‌سازی هسته‌ای غرب علیه ایران خبرساز بوده است.

 نایاک لابی ایران یا دشمن ایران؟

درحالی نایاک با چراغ سبز به پروژه براندازی ایران، خوش‌خدمتی خود به ایالات متحده امریکا و رژیم صهیونیستی را نشان داده است که برخی از گروه‌های اپوزیسیون در سال‌های اخیر تلاش داشته‌اند نایاک را به عنوان لابی ایران معرفی کنند. مستمسک آنها نیز ارتباطاتی بوده که نایاک با مقامات وزارت امور خارجه ایران در دولت سابق و در زمان اوج مذاکرات تیم مذاکره‌کننده ایران به رهبری محمدجواد ظریف و عباس عراقچی برای مسأله برجام برقرار کرده است.

هرچند شواهد زیادی از جمله ارتباطات بالا با صهیونیست‌ها، سکوت نایاک در برابر ترور دانشمندان ایرانی، انعکاس و حمایت از سناریوی ضدایرانی حقوق بشری و ضریب‌دهی به چهره‌های ضدایرانی مانند شیرین عبادی و احمد شهید و حتی حساسیت نهادهای نظارتی به نایاک و دستگیری جاسوسان و مرتبطان با این لابی ضدایرانی نشان از میزان فاصله ایران و این لابی بدسابقه است، اما موضع اخیر نایاک و حمایت رسمی از پروژه براندازی مهر تأیید نهایی را بر این مسأله زده که توهم لابی‌گری نایاک در حمایت از منافع ایرانیان تنها برساخته‌ای است که از اختلافات داخلی اپوزیسیون نشأت می‌گیرد.

این شورا رسماً اعلام کرده که هزینه‌های آن منحصراً از طریق وام‌های بلاعوض توسط بنیادهای بزرگ امریکایی مانند «صندوق پلوشرز» (Ploughshares Fund)، «بنیاد ملی دموکراسی»(NED)  و «صندوق برادران راکفلر» (Rockefeller Brothers Fund) تأمین می‌شود که همگی سرمایه‌های هنگفتی تاکنون برای حمایت از جریان‌های برانداز و به اصلاح نافرمانی‌های مدنی (همان شورش‌های ضدمردمی) در ایران صرف کرده‌اند و سابقه زیادی در پیشبرد پروژه‌های براندازی ایران دارند.

 ارتباطات مشکوک با نایاکی‌ها

با وجود این مقامات شورای ملی ایرانیان یا همان نایاک که ساکن امریکا هستند با برخی مسئولان ایرانی دولت پیشین ارتباطاتی داشته‌اند که همچنان محل سؤال جدی است. حال که نایاک صراحتاً به اهداف ضدایرانی خود اشاره داشته است، بررسی قسمتی از این روابط می‌تواند بهنگام باشد.

تریتا پارسی، بنیانگذار نایاک شخصی ایرانی‌تبار است که پایان‌نامه خود را درخصوص روابط ایران و اسرائیل نوشته است. او ابتدا به عنوان عضو مرکز بین‌المللی «وودرو ویلسون» که با هدف توسعه نفوذ امریکا در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کند، مشغول به کار شد. مدیریت بخش خاورمیانه این مرکز نیز برعهده‌ هاله اسفندیاری از چهره‌هایی که در ایران به اتهام امنیتی دستگیر شده است، بوده که بخوبی گویای جهتگیری‌های این مرکز است. وی بعداً با تأسیس نایاک، هدف خود را نزدیک کردن ایران و غرب عنوان کرد، اما مراکز صهیونیستی امریکایی که از دشمنان جدی ایران هستند و این شورا را از نظر مالی تغذیه می‌کنند، بخوبی نشان می‌دهند که این ادعا تنها یک پوشش فریبنده است.

رفت‌و‌آمدهای تریتا پارسی، با تیم مذاکره‌کننده ایرانی و حضور او در تصاویری که عراقچی عضو ارشد مذاکره‌کننده و همچنین حسین فریدون برادر رئیس جمهور وقت حضور دارند به قدری در دوران مذاکرات زیاد بوده است که او در کتاب خاطرات خود می‌نویسد، هرگز برای او سخت نبوده که در دوران مذاکرات با محمدجواد ظریف گفت‌وگوهای طولانی‌مدت خصوصی در هتل محل اقامت وی داشته باشد. او همچنین در کتاب خاطرات خود نوشته که 33 دیدار با مقامات کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای داشته که از جمله آن افراد «بنرودز» مشاور اوباما در کاخ سفید، مالی و «کالین کال» مشاور امنیت ملی «جو بایدن» معاون وقت اوباما بوده است.

علاوه بر وی تصاویر نشان می‌دهد «هومن مجد» از مرتبطان با لابی ضدایرانی نایاک در کنار تیم مذاکره‌کننده کشورمان بارها حضور داشته است. مجد در حالی با امریکایی‌ها نیز ارتباطات نزدیکی دارد که در تصاویر «بالکنی» ظریف در کنار وزیر امورخارجه وقت کشورمان حضور داشته است. این فرد نزدیک به نایاک مدیر گروه «رهپویان صلح» به عنوان گروهی که به عنون خواهر دوقلوی نایاک معروف شده، است.

 سردبیر نشریه مرکز تحقیقات استراتژیک در دوره روحانی!

محمدعلی شعبانی از مسئولین رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای دولت سابق نیز از جمله کسانی است که کارآموز نایاک بوده است. وی علاوه بر ارتباط با نایاک، در «مرکز عالی مطالعات شرقی- آفریقایی دانشگاه لندن» تحصیل کرده بود که محلی برای تربیت دیپلمات‌ها و نیروهای امنیتی انگلیس است. وی با سابقه سفر به سرزمین‌های اشغالی، در زمان حضور حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت سردبیری نشریه انگلیسی این نهاد را برعهده گرفته است. گفته می‌‌شود شعبانی بعداً تلاش زیادی برای فروش سرویس و خدمات و اطلاعات خودش به مؤسسه واشنگتن یا WINEP برای خاور نزدیک کرده‌ است   WINEP   به صورت رسمی از نزدیک‌ترین مؤسسات به لابی اسرائیل یا AIPAC است.

علاوه بر اینها «سحر نوروززاده» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه امریکا در دوران جان کری که عکس مشترکی با عبدالحسین دری اصفهانی، عضو دو‌تابعیتی تیم مذاکره‌کننده که بعداً دستگیر شد نیز دارد، عضو دیگری از نایاک بوده است. این دست ارتباطات افراد ایرانی‌تبار با نهادهای ضدایرانی و اعتماد ویژه مقامات کاخ سفید به آنها بخوبی نشان می‌دهد که نایاک تا چه اندازه به دشمنان ایران نزدیک است و نقش بازوی مشورتی و احتمالاً جاسوسی برای تصمیم‌سازان کاخ سفید را بازی می‌کند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها