گفت‌وگوی «فردا» با یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه

مرهم ناترازی‌های بودجه

کد خبر: 1201219

جعفر قادری می‌گوید: باید به کمک بخش خصوصی رفت تا با تقویت این بخش بار سنگین بسیاری هزینه های جاری از روی دوش دولت برداشته و در عوض ناترازی ها در حوزه های سرمایه گذاری جبران شود.

مرهم  ناترازی‌های بودجه

گروه سیاسی فردا: اصلاح ساختاری بودجه از ضرورت‌های کشور محسوب می شود، به ویژه آنکه وقتی به 10 سال اخیر نگاه می کنیم و متوجه می‌شویم، تحریم‌ها درآمدهای نفتی و گردش مالی کشور با جهان را با چالش های جدی مواجه ساخته و پیش‌بینی اوضاع را از تحولات این حوزه‌ها پیچیده کرده است. حال سئوال پیش می‌آید که لایحه بودجه براساس شرایط تحریمی و الزامات رفتن به سوی حکمرانی نو در چه حوزه‌هایی نیاز به بازنگری ساختاری دارد.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار فردا درباره بخش های مستعد اصلاح ساختار در لایحه بودجه گفت: در این دولت و دولت های قبل ندیدیم که اصلاحات ساختاری را در حوزه اقتصادی کشور ایجاد کند؛ به طور مشخص خیلی از تشکیلات موازی در کشور باید تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه خیلی از هزینه ها بیهوده است، افزود: چه دلیلی دارد که ساختار اداری عریض و طویلی برای اداره آب و فاضلاب، برق و گاز کشور تعریف شود و هر سال این ساختار گسترش یابد، حال آنکه شهرداری هر شهر می تواند این کار را انجام دهد. همه جای دنیا شرکت های توزیع خدمات زیرنظر شهرداری ها کار می کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: آموزش عالی ساختار عریض و طویلی در کشور دارد اما برای کدام دانشجو و داوطلب این همه واحد آموزشی ساختیم. متأسفانه دولت ها نیز زیر بار این مسائل نمی روند که بالاخره یک جا این رویه را اصلاح کنند تا بیش از حد هزینه به کشور تحمیل نشود.

وی افزود: در آموزش و پرورش نیز همین وضعیت را داریم، در برخی مدارس کلاس ها با 5 نفر تشکیل می شود یا آموزش و پرورش نیروهایش را به عناوین مختلف به سایر سازمان ها و ادارات مأمور می کند. در واقع آنها از طریق آموزش و پرورش جذب بدنه دولت می شوند اما بعد می روند کار دیگری انجام می دهند. این نشان می دهد آموزش و پرورش حساب و کتابی در جذب نیرو ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وضعیت بخش بهداشت و درمان کشور هم وضعیتی مشابه دارد، مثلا خیلی از خدمات را بخش خصوصی می تواند انجام دهد بنابراین چه دلیلی دارد که وزارت بهداشت به این حوزه ها ورود و این همه هزینه کند. وزارت بهداشت فقط در بخش هایی که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری و فعالیت ندارد، وارد شود و خلاءها را پر کند.

وی ادامه داد: ساختار اداری دولت آنقدر عریض و طویل شده است که بیشتر درآمد کشور صرف حقوق و دستمزد می شود یا برای کارهایی هزینه می شود که بخش خصوصی با بهره وری بالاتر می تواند انجام دهد. متأسفانه اراده ای برای اصلاح ساختار در دولت مشاهده نمی شود.

قادری تأکید کرد: اگر می بینیم در حوزه سرمایه گذاری ها عقب افتادیم و در مقاطعی نمی توانیم انرژی مورد نیازمان را اعم از برق یا گاز تأمین کنیم، دلیلش این است که از ظرفیت بودجه عمرانی برای پر کردن ظرفیت جاری استفاده می کنیم، حال آنکه باید به کمک بخش خصوصی رفت تا با تقویت این بخش بار سنگین بسیاری هزینه های جاری از روی دوش دولت برداشته و در عوض ناترازی ها در حوزه های سرمایه گذاری جبران شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها