گفت‌وگوی «فردا» با منصور حقیقت‌پور

اسناد خوش‌رقصی علی‌اف برای نتانیاهو

کد خبر: 1202818

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی می‌گوید: صهیونیست ها، جمهوری آذربایجان را یک گاو شیرده کرده اند اما متأسفانه الهام علی اف تصور معکوسی از این وضعیت دارد و فکر می کند «قدرت بازی با ایران را دارد.

اسناد خوش‌رقصی علی‌اف برای نتانیاهو

گروه سیاسی فردا: بعد از حادثه‌ای که در تهران برای سفارت جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد و فردی به دلایل شخصی به این سفارت حمله کرد و در جریان این حمله یک کارمند سفارت کشته شد، دولت باکو رفتارهای نامتعارف دیپلماتیک را در قبال تهران پیش گرفت.

با وجود پیگیری سریع تهران و اطلاع رسانی شفاف رسانه ای در قبال این حادثه، باکو حادثه یادشده را تروریستی خواند و به همین بهانه سفارتش را در تهران تعطیل کرد اما کنسولگری‌اش را در تبریز فعال نگه داشت. همچنین نایب رئیس مجلس جمهوری آذربایجان از حمله ریزپهپادها به یک مرکز صنایع دفاع در اصفهان استقبال کرد و گفت «اسرائیل انتقام ما را از ایران گرفت.» کار به اینجا نیز ختم نشد و باکو رویکرد خصمانه اش را به مسابقات ورزشی نیز تسری داد که بر این اساس در مسابقات کشتی کرواسی، کشتی گیر جمهوری آذربایجان مقابل کشتی گیر ایران قرار نگرفت.

این مواضع ضدایرانی از سوی باکو در حالی اتخاذ می شود که طبق گزارش وزارت اطلاعات عامل اصلی اقدام تروریستی در شاه چراغ از باکو به تهران آمد و هنوز دولت جمهوری آذربایجان پاسخی به این مسئله نداده است. همچنین خبرها حکایت از آن می کند که دولت جمهوری آذربایجان فشارهای زیادی را بر گروه های شیعی در کشور وارد می آورد و برخی افراد را به بهانه جاسوسی برای ایران دستگیر می کند.

منصور حقیقت پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره پشت پرده اقدامات ضدایرانی باکو گفت: اراده ای را در جمهوری آذربایجان می بینیم که بنا دارد با جمهوری اسلامی ایران مخالفت کند، این اراده برای امروز نیست بلکه باکو مقاومت مقابل ایران و ایرانیت را از سالیان دور دنبال و آن را تبدیل به فرهنگ اجتماعی اش کرده است.

وی افزود: بعد از فروپاشی شوروی در قبال جمهوری آذربایجان سادگی کردیم و دوست را از دشمن نشناختیم. امروز با هزاران ادله می توانیم گوییم «جمهوری آذربایجان لانه فساد برای دشمنان و رقبای ماست». امروز عربستان در جمهوری آذربایجان وهابیت را ترویج می کند و می خواهد مسجد وهابیت بسازد. یادمان نرفته است که عربستان مقدمات انتقال سلاح توسط اذربایجان به داعش را فراهم کرد.

این نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: پاکستان امروز در جمهوری آذربایجان چه می کند؟ چه منافع مشترکی می تواند بین باکو و اسلام آباد وجود داشته باشد وقتی آنها در یک منطقه جغرافیایی و قاره نیستند و حتی مرز مشترک با هم ندارند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان هر کاری بخواهد انجام می دهد. پادگان ها و فضاهای نظامی جمهوری آذربایجان در اختیار اسرائیل است. اسرائیل سال 1393 از پادگان سلیان در خاک جمهوری آذربایجان پهپادی را با هدف حمله به نطنز به پرواز درآورد اما نیروی پدافندی ما آن پهپاد را شناسایی و منهدم کرد. همان زمان آقای دهقان وزیر دفاع وقت جمهوری اسلامی رفت و ثابت کرد که این پهپاد از جمهوری آذربایجان پرواز کرده است اما مقامات باکو خود را به کوچه علی چپ زدند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم بیان کرد: در جنگ قرباغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان همه حمایت های جدی را از باکو انجام دادیم اما آخرش باکو تروریست های داعشی را آنجا مستقر کرد تا مسیر برای تردد آنها به قفقاز و آسیای میانه فراهم شود.

وی قصه حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را ساختگی و مهندسی شده خواند و افزود: صهیونیست ها این اقدام را طراحی و اجرا کردند و مقامات باکو نیز در قالب همین سناریو به ایفای نقش پرداختند. همین فردی که به سفارت جمهوری آذربایجان حمله کرد، برادرش منافق است و خودش نیز کتابفروشی پان ترکیسمی در ارومیه دارد.

حقیقت پور گفت: چند ماه قبل زن فرد مهاجم را به داخل سفارت جمهوری آذربایجان می برند و او دیگر از سفارت خارج نمی شود، بعد این فرد را تحریک می کنند که ناموس تو در سفارت آذربایجان وضعیت مناسبی ندارد، بعد سلاح هم به او می رسانند تا به سفارت جمهوری آذربایجان حمله و زنش را آزاد کند، او نیز این کار را انجام می دهد.

وی افزود: ایران بعد از حادثه حمله به سفارت جمهوری آذربایجان بلافاصله این اتفاق را محکوم کرد اما 2 ساعت بعد از حادثه الهام علی اف این اقدام را تروریستی خواند و سپس موضوع را به مجامع بین المللی کشاند. سئوال اصلی آن است که دولت باکو بر چه اساس و سندی ظرف 2 ساعت تجزیه و تحلیل کرد و فهمید حمله به سفارتش تروریستی بوده و بر همین اساس سفارتش در تهران را تعطیل کرد؟ مگر آنکه خودشان طراح، تحریک کننده و حمله کننده بودند و حالا می خواهند در جایگاه طلبکار بنشینند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی توضیح داد: اگر باکو ادعا می کند «تهران امن نیست»، قطعا تبریز امن تر از تهران نیست پس می توان این موضوع را مورد تأمل قرار داد که جمهوری آذربایجان کنسولگری اش را در تبریز برای جاسوسی دایر نگه داشته است. پس دولت جمهوری اسلامی باید این موضوع را به جد مورد بررسی قرار دهد و مانع اجرای سناریوی خصمانه دشمن شود.

وی با اشاره به ابزارهای تقابلی ایران با جمهوری آذربایجان افزود: امروز ایران تاوان مهربانی های بیش از حدش را با جمهوری آذربایجان می دهد. دست ایران برای اقدام تقابلی باز است، فقط در یک موضوع می توانیم راه ترانزیت به نخجوان را کنترل کنیم و حتی در صورت لزوم آن را ببندیم.

حقیقت پور با انتقاد از بی عملی دستگاه دیپلماسی کشور به مواضع ضدایرانی مقامات باکو گفت: این بی عملی باعث شده که از شاغلام الهام، رستم درست کنیم. صهیونیست ها، جمهوری آذربایجان را یک گاو شیرده کرده اند اما متأسفانه الهام علی اف تصور معکوسی از این وضعیت دارد و فکر می کند «قدرت بازی با ایران را دارد».

وی ادامه داد: آذربایجان قصد داشت راه ارتباطی ایران به اروپا را قطع کند اما تهدید مقام معظم رهبری مانع این اتفاق شد. متأسفانه رئیس جمهور و وزارت خارجه ما بی خیال هستند، حال آنکه انتظار داریم از این بی عملی خارج شوند و واکنش درخوری به اقدامات ضدایرانی باکو نشان دهند که اگر این اتفاق نیفتد، بعید نیست مردم حزب الله منطقه قیام کنند و هرچه آشغال پان ترک است را به داخل رود ارس بریزند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها