«فردا» گزارش می‌دهد:

بالون‌هایی که ذهن سران پنتاگون را مشغول کرده است!

کد خبر: 1205653

مقامات پنتاگون می‌گویند در دوره ریاست جمهوری ترامپ هم دست کم سه بالن تجسسی چین وارد آسمان آمریکا شده بودند اما نهادهای نظامی ایالات متحده موفق به شناسایی آنها نشده بودند.

بالون‌هایی که ذهن سران پنتاگون را مشغول کرده است!

گروه سیاست سایت فردا/ حنیف غفاری: این روزها در ماورای مناقشات  حزبی، سیاسی و تبلیغاتی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بر سرپرواز بالونهای چینی برفراز ایالات متحده، سوالات و ابهامات مهمی ذهن سران پنتاگون را در قبال این پدیده به خود مشغول ساخته است، سوالاتی که پاسخدهی به آنها با توجه به پیچیدگی ماجرا چندان آسان به نظرنمی رسد! یکی ازموضوعاتی که منابع امنیتی و دفاعی در آمریکا نسبت به آن اذعان کرده اند، به فعالیت پیوسته بالن‌های چینی در آسمان این کشور بازمی گردد. به عبارت بهتر، این نخستین بار نبوده است که چینی ها دست به چنین اقدامی درخاک ایالات متحده ( به صورت خاص در سواحل شمالی آمریکا و ایالت مونتانا) زده اند. مقامات پنتاگون می گویندد  در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم دست کم سه بالن تجسسی چین وارد آسمان آمریکا شده بودند اما نهادهای نظامی ایالات متحده موفق به شناسایی آنها نشده بودند. ژنرال گلن ون‌هرک، از مقام‌های وزارت دفاع آمریکاگفته است : «آمریکا در آن زمان نتوانسته بود آن بالن‌ها را شناسایی کند». به گفته این مقام نظامی علت «خلاء در اشراف قلمرو آسمانی» بوده است.روزنامه‌ نیویورک تایمز و پایگاه خبری بلومبرگ می‌گویند این بالن‌ها احتمالا در آن زمان (۲۰۱۶-۲۰۲۰) به عنوان بشقاب پرنده طبقه‌بندی شده بودند.اما اکنون دست کم در سه مورد این اشیاء پرنده، بالن‌های تجسسی تشخیص داده و ثبت شده‌اند.

 بالن امکان رصد تماس‌های رادیویی، تلفن‌های همراه و سایر ارتباطات راه دور از پایگاه‌های نظامی که بر فراز آنها پرواز کرد را داشته است. صفحات بزرگ خورشیدی این بالن و این موضوع که توانست برای مدتی طولانی در آسمان آمریکا باشد مایه نگرانی است.این نگرانی، قطعا با شانتاژ تبلیغاتی یا ساده سازی ماجرای پرواز بالونها توسط بایدن و دیگرمقامات آمریکایی بر طرف نمی شود! مقامات کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا اکنون به وضوح می دانند که با ماجرایی پیچیده و مرموز مواجه هستند.

موضوع اساسی دیگر،مربوط به ترسیم "مختصات بالونهای چینی"در نبرد اطلاعاتی ، جغرافیایی و تبلیغاتی پکن علیه واشنگتن می باشد. برخی مقامات ارشد پنتاگون مدعی شده اند بالن تجسسی ساقط شده چینی، بخشی از یک ناوگان بالن‌های جاسوسی چین بوده که بر فراز ۵ قاره جهان پرواز می‌کنند. هفته پیش و همزمان با شناسایی یک بالن چینی بر فراز خاک آمریکا، رسانه‌ها از رصد یک بالن مشابه دیگر که بر فراز آمریکای جنوبی در حرکت بود خبر دادند.هنوز بسیاری از تحلیلگران مسائل امنیتی درآمریکا ،در صدد پاسخدهی به این سوال هستند که آیا بالن جدید کشف شده بر فراز آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، از ماموریت تجسسی درآمریکا ( بدون آنکه شناسایی شود) بازگشته یا درحال اعزم به این ماموریت با هدایت و کنترل از راه دورچینی هابوده است!

کشف و ساقط شدن بالن چینی بر فراز ایالات شمالی آمریکا، نقطه آشکارساز نوعی منازعه تمام عیار امنیتی میان واشنگتن و پکن می باشد. بدون شک، بالن چینی نخستین بالن اعزامی به آسمان آمریکا از سوی پکن نبوده و درآینده نیز نخواهد بود. این منازعه امنیتی، درست در زمانی تشدید شده است که به واسطه تنشهای مزمنی که میان آمریکا و متحدانش در تقابل با چین در منطقه تایوان ، تبت، هنگ کنگ و دریای چین جنوبی به وجود آمده ،احتمال وقع حادثه ای مانند جنگ اوکراین را ( میان چین و تایوان ) تشدید شده است.درست در چنین شرایطی پکن تلاش کرده است فشارهای همه جانبه واشنگتن درمنطقه شرق آسیا را با کشاندن دامنه نبرد امنیتی به داخل خاک آمریکا پاسخ دهد. فراتر از آن، انعقاد برخی قراردادهای نظامی و تسلیحاتی میان چین و برخی کشورهای حوزه آمریکای لاتین، می تواند آمریکای مرکزی و جنوبی را به یکی از کانونهای اصلی عملیاتی علیه آمریکا( در ابعاد تجسسی ) تبدیل کند.بی دلیل نیست که مقامات کاخ سفید در پیامهایی که به دو کشور چین و روسیه مخابره کرده اند، حضور نظامی مستمر آنها در حوزه کارائیب وآمریکای لاتین را خط قرمز راهبردی خود در تقابل با پکن و مسکو تلقی کرده اند. خط قرمزی که فعلا از سوی چین و روسیه به سادگی نقض شده و موجبات تشویش و ترس  مقامات پنتاگون و کاخ سفید را فراهم ساخته است. در این تقابل تمام عیار، بهره مندی پکن از فناوریهای نو در عرصه امنیتی خطر تحرکات چینی ها در آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی را برای مقامات آمریکا دوچندان خواهد ساخت.....

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها