فردا گزارش می‌دهد؛

انتظار مردم از تیم اقتصادی دولت

کد خبر: 1207415

بی‌ثباتی بازار ارز مردم را نگران و دغدغه‌مند کرده است و نمی‌دانند در کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت با چه نوع عواقب و تبعاتی حاصل از کاهش ارزش پول ملی مواجه می‌شوند.

انتظار مردم از تیم اقتصادی دولت

گروه سیاسی فردا: دولت برای مدیریت معاملات ارزی تدبیری جدید اندیشید و «مرکز مبادله ارز و طلا» برای پاسخگویی به تقاضاهای واقعی ارزی راه اندازی شد. با وجود آغاز کار این مرکز و از سرگیری فروش ارز با کارت ملی در صرافی‌ها اما همچنان قیمت دلار در بازار آزاد رکود می زند.

پیامدهای دلار چندنرخی

هم اکنون شاهد 4 نرخی شدن قیمت دلار هستیم، دلار نیمایی 28 هزار و پانصد تومان، دلار مرکز مبادله 41 هزار و هفتصد تومان، دلار صرافی 53 هزار تومان و دلار بازار آزاد قریب به 56 هزار تومان معامله می شود و مردم به روشنی نمی دانند فردا هزینه های خودشان را قرار است براساس کدام نرخ مدیریت کنند اما آنچه در بازار مسکن، خودرو و طلا مشاهده می شود، تنظیم نبض قیمت‌ها براساس قیمت دلار کف خیابان است.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس گفت «متأسفانه آن دلاری که در کف بازار معامله می شود همان ملاک برای تعیین قیمت کالا و خدمات قرار می گیرد حال آنکه این طور نباید باشد که مبادلات 3 تا 4 درصدی ارز در بازار آزاد بر معاملات رسمی -که دولت دارد ارز آن را به قیمت 28 هزار و پانصد تومان تضمین می کند-سایه بیندازد».

میزان تأثیر تحریم‌ها بر بازار ارز

شعار دولت سیزدهم آن بود که اقتصاد را به معادلات سیاست خارجی گره نمی‌زند اما گویا این روزها اوضاع اقتصادی کشور خیلی مطابق این شعار پیش نمی رود. آمریکا و اروپا بعد از توقف مذاکرات برجامی بر تشدید تحریم های اقتصادی اصرار دارند و بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و سیاست خارجی این موضوع را بر متلاطم شدن بازار ارز موثر می دانند.

مطالبه این روزهای مردم

ارزش پول ملی روز به روز در حال کاهش است و روی همه مسائل ریز و درشت اقتصادی اثرگذار خواهد بود که طبعا مانع فعالیت های عادی جامعه می شود. هم اکنون کسبه و مردم قدرت تصمیم گیری برای فروش ندارند چون در بیم آن هستند که فردا نتوانند جایگزین مناسبی برای آنچه فروختند، تهیه کنند. پیامد تداوم این وضعیت آن خواهد بود که بخشی از کارها و گردش اقتصادی جامعه قفل خواهد شد و روال طبیعی از دست خواهد رفت.

در همین رابطه بیژن مقدم فعال رسانه ای به خبرنگار فردا گفت «مردم انتظار دارند مسئولان با آنها شفاف سخن بگویند و برنامه های عملیاتی خود را برای مدیریت و مهار نوسانات بازار ارز تشریح کنند. گرچه یکی از ابزارهای موثر در چنین شرایطی مداخله دولت در بازار با تزریق ارز برای از بین بردن جو روانی است اما ظرف یک هفته گذشته اظهارات مختلفی را از مسئولان بانک مرکزی شنیدیم که در نهایت روشن نکردند مداخله در بازار لازم است یا خیر.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد «این تصور در مردم وجود دارد که مسئولان باید پیش بینی لازم را در مواجهه با این وضع می داشتند و این اتفاقات را بهتر مدیریت می کردند. نکته قابل تأمل آن است که هنوز تیم اقتصادی دولت راهکار روشنی را برای مدیریت اوضاع ندارد. توصیه ما به رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت آن است که با مردم حرف بزنند و ضمن تشریح واقعیت ها و مشکلات کشور، برنامه های خودشان را هم بیان کنند.»

البته این اولین باری نیست که بازار ارز در ایران متلاطم شده است اما تجربه مقاطع قبلی نشان می دهد، آثار و تبعات جهشی شدن قیمت ارز در هفته های بعدی بیشتر نمایان می شود. تداوم این وضعیت قطعا تورم هایی را در پایان امسال و ماه های ابتدایی سال 1402 موجب خواهد شد که فشارهایی را به مردم برای داشتن یک زندگی معمولی می آورد، نمونه بارزش اوج گرفتن مباحثات بین مالک و مستأجر خواهد بود. حال باید منتظر ماند و دید دولت علاوه بر مدیریت بازار ارز، چه تدابیری را برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی آتی اندیشیده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها