درگذشت حسن غفوری فرد

شش دهه همراه با انقلاب

کد خبر: 1209566

دکتر حسن غفوری فرد ، سیاستمدار شاخص و با سابقه و از اساتید دانشگاه که از دهه چهل شمسی از یاران وفادار انقلاب اسلامی در مراحل گوناگون به شمار می رفت در سال 79 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

شش دهه همراه با انقلاب

گروه سیاست سایت فردا: حسن غفوری فرد زاده مرداد ماه سال 1322 در تهران از چهره های مبارز و دانشجویان عضو انجمن اسلامی بود که مبارزات انقلابی خودش را از دهه چهل شمسی و همزمان با سخنرانی های تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آغاز کرد. او که به دلیل مشارکت در فعالیت های انقلابی علیه رژیم پهلوی سابقه حضور در زندان های ساواک و شهربانی وقت را داشت اوایل دهه پنجاه به منظور ادامه تحصیل راهی ایالات متحده شد و در نهایت مدرک دکترای فیزیک ذرات هسته‌ای خودش را در سال 56 از دانشگاه کانزاس دریافت کرد. غفوری فرد با این وجود در این مدت به عنوان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان فعالیت سیاسی خودش را علیه رژیم طاغوت ادامه داد و از دانشجویان فعال و پرتلاش جریان انقلاب در خارج از کشور به شمار می رفت که بالاخره پس از فارغ التحصیلی و در آستانه پیروزی انقلاب به تهران بازگشت. 

بعد از استعفای دولت بازرگان در سال 58 غفوری فرد در یکی از مقاطع حساس تاریخ انقلاب به عنوان استاندار خراسان منصوب شد و به مدت دو سال در این سمت حضور داشت.در سال 1360 به عنوان یکی از نمایندگان خراسان به مجلس شورای اسلامی راه یافت اما مدتی بعد به عنوان وزیر نیرو در زمان جنگ تحمیلی انتخاب شد.

دکتر غفوری فرد پس از جنگ و با آغاز دولت سازندگی به کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی پیوست و ریاست سازمان تربیت بدنی را بر عهده گرفت که آغازی بر حضور جدید جمهوری اسلامی ایران در عرصه ورزش پس از پایان جنگ تحمیلی به شمار می رفت. دوره چهار ساله ریاست غفوری فرد در سازمان تربیت بدنی با تحولاتی در این عرصه همراه بود که از آنجمله می توان به توسعه زیرساخت ها همچنین فعالیت بسیاری از فدراسیون های مهم و تاثیرگذار ورزشی کشور در این مقطع اشاره کرد.

در پایان دوره ریاست سازمان در سال 1374 به عنوان نماینده مردم تهران دوباره به مجلس شورای اسلامی بازگشت ، همچنین در انتخابات دوره هشتم مجلس در سال 86 مجددا به عنوان نماینده تهران انتخاب شد.  غفوری فرد همچنین در سال 1380 در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و با رئیس دولت اصلاحات به رقابت پرداخت که در این انتخابات توفیقی به دست نیاورد. 

دبیرکلی جامعه اسلامی ورزشکاران، عضویت در شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و ریاست هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله دیگر سمت های دکتر غفوری فرد در طول چهار دهه خدمت به نظام اسلامی به شمار می رود.

دکتر حسن غفوری فر ، از مجاهدان غیور انقلابی و سیاستمدار پرتلاش تاریخ جمهوری اسلامی پس از تحمل بیش از یک سال بیماری همزمان با ایام مبارک نیمه شعبان دار فانی را وداع گفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها