دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

ذبح پول ملی در قربانگاه مدیریت‌ها!

کد خبر: 1208953

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

ذبح پول ملی در قربانگاه مدیریت‌ها!

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

جوان: ذبح پول ملی در قربانگاه مدیریت‌ها!/ مشکل اصلی به نوع حکمرانی و مدیریت برمی‌گردد

در هفته‌های اخیر و به‌دنبال نوسانات ارزی بار دیگری بحث بر سر کاهش ارزش پول ملی مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت.

روزنامه جوان در این باره نوشته: کاهش قدرت خرید مردم یکی از ملموس‌ترین نتایج وضعیت نابسامان اقتصادی کشور است که ریشه در علل متعدد از جمله رشد نقدینگی و تورم سنگین دارد و حل آن به اراده قوی و برنامه‌های عقلانی نیازمند است. طبعاً بی‌توجهی یا ناتوانی سیاستگذار در حل این عارضه، بستر مساعدی برای ناآرامی‌های اجتماعی تلقی می‌شود که مصادیق آن در برهه‌های مختلف رخ‌نمایی کرده است.

در صورت استمرار وضع موجود، ورود به شرایط «بی‌هنجاری» (آنومی) به دلیل تغییرات سریع اقتصادی دور از انتظار نیست و مع‌الأسف تاکنون اقدام درخوری که منجر به بهبود وضعیت و کاهش آلام شود، صورت نگرفته است، اما راهکار خروج از چنین مهلکه و ورطه‌ای چیست؟

دولت فعلی معتقد است تمام تلاش خود را برای برون‌رفت از وضع فعلی اقتصاد به کار گرفته است، اما آنچه روی زمین نشان داده می‌شود، با آنچه آمار‌ها از آن سخن می‌گویند، متفاوت است.

مشکل اصلی فعلی به نوع حکمرانی و مدیریت برمی‌گردد که ظاهراً دولت به یک مدیریت قوی‌تری نیاز دارد. به نظر می‌رسد باید در ترکیب تیم اقتصادی دولت از جمله در وزارتخانه‌های معیشتی تجدیدنظر شود که عرض خود می‌برند و زحمت مردم می‌دارند.

کیهان: ترور شخصیت نظام در فتنه مسموم‌سازی/ بدون سند و مدرک نیروهای مذهبی و نظام را متهم می‌کنند

حدس و گمان‌ها و تهمت‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها در غیاب اطلاع‌رسانی به‌هنگام پیرامون مسمومیت‌های سریالی همچنان ادامه دارد.

کیهان در این خصوص نوشته: اقدام هماهنگ رسانه‌های زنجیره‌ای غربگرا در متهم کردن نظام و نیروهای مذهبی و ضمناً تبرئه دشمنان ملت ایران از دخالت در فتنه «مسموم‌سازی»، این گمانه‌ را که سرویس‌های جاسوسی بیگانه پشت سر سناریوی اخیر قرار داشته‌اند، تقویت کرده است.

اخیراً عناصر متعددی مانند عباس عبدی در اعتماد و عباس آخوندی در شرق تلاش کردند تا کاملاً دشمنان ملت ایران را در ماجرای «مسموم‌سازی مدارس» تبرئه کنند و در عوض بدون کمترین سند و مدرک و دلیل، نیروهای مذهبی و نظام را متهم نمایند.

به نظر می‌رسد مراجع قضایی و امنیتی با احضار و بازجویی از منتشرکنندگان این اتهام پراکنی‌های مشابه بتوانند سرنخ‌هایی از اتاق عملیات فتنه اخیر به دست آورند؛ فتنه‌ای که مأموریت قانونی آن، ترور شخصیت نظام توسط یگان رسانه‌ای فتنه اخیر است.

صبح نو: انتظارات جامعه با گفتاردرمانی قابل کنترل نیست/ نیازمند اراده قوی تصمیم‌گیران و پرهیز از تعارض منافع هستیم

بارها دیده شده که آنچه گفته می‌شود با آنچه در عالم واقع رخ می‌دهد متفاوت است. موضوعی که به‌خصوص در حوزه اقتصاد باعث بروز نااطمینانی در اذهان عمومی می‌شود که آیا می‌توان بر اساس سیاستگذاری‌های اعلامی تصمیم گرفت و یا بایستی به علائم و سیگنال‌های کف بازار دل سپرد.

صبح نو بر این نظر است که رفع مشکلات و روزهای سختی که در آن قرار داریم، متوقف به دو محور اساسی «اراده قوی تصمیم‌گیران» و «پرهیز از تعارض منافع» است.

این روزنامه نوشته: اولی مستلزم تصمیمات کارشناسی و عقلانی است اما دومی چالش حکمرانی کشور به‌شمار می‌رود. انتخاب بین «منفعت شخصی و حزبی» با «منفعت جمعی یک ملت»، امری سهل‌ممتنع است.

«برای اثرگذاری یک سیاست باید ضمن رعایت اصولی سازوکار‌های اجرایی، انتظارات عموم جامعه نیز مورد توجه قرار گیرد.» طبعاً «انتظارات جامعه» با گفتاردرمانی و شعار قابل کنترل نیست.

عموم مردم وقتی به تصمیم سیاستگذاری باور نداشته باشند، انتظار گرانی خواهند داشت و بر همین اساس تصمیم خواهند گرفت و این چرخه منجر به «انتظارات تورمی» خواهد شد که شکل‌گیری آن در اقتصاد ایران بسیار سریع و خنثی‌کردن آن به مراتب سخت‌تر است.

جام جم: پروژه مسموم‌سازی بخشی از استراتژی فشار حداکثری است

در ماجرای مسمومیت‌های سریالی سناریویی پیچیده با استفاده از یک شبکه خرابکار در حال اجراست که ردپای دشمنان ایران و براندازان در آن دیده می‌شود.

جام جم در این رابطه نوشته: ایجاد نارضایتی یک استراتژی محوری در جنگ شناختی علیه ایران است که حداقل در ماه‌های اخیر در خیابان و رسانه‌های مختلف مثل صدای آمریکا، بی‌بی‌سی فارسی انگلیسی و اینترنشنال سعودی با آن آشنا شدیم و دیدیم چگونه به دنبال برهم زدن شرایط اجتماعی و تجزیه ایران هستند.

اغتشاشات محله‌محور خیلی زودتر از زمانی که مدنظر سازمان اطلاعاتی سیا بود شکست خورد و ناچارا لاین به سمت خشونت عریان تغییر مسیر داد و حالا همان جریان آشوب از تحرکات خیابانی با دامنه خاکستری به سمت اجرای عملیات‌های ادراکی مانند مسمومیت در مدارس رفته‌است.

پروژه مسموم‌سازی قطعا در ردیف خرابکاری‌های امنیتی طبقه‌بندی می‌شود که نقطه اشتراک آن با وقایع پاییز حجم فراگیر دروغ‌ها و شایعات است و اینبار هم پوشش آن دختران هستند.‌ فرآیندی که اتفاقی نیست و بخشی از جنگ شناختی است و نشان می‌دهد آغاز استراتژی فشار حداکثری چگونه در طول زمان استمرار دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها