دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

دروغ بی‌بی‌سی درباره نسبت به میان عفوشدگان و بازداشتی‌ها

کد خبر: 1209180

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

دروغ بی‌بی‌سی درباره نسبت به میان عفوشدگان و بازداشتی‌ها

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

کیهان عنوان کرد: اصرار عجیب برای متهم کردن مجلس و تبرئه آمریکا در ماجرای برجام

این ادعا که دولت قبل در سال پایانی خود می‌توانست به توافق دست یابد اما مصوبه مجلس برای رفع تحریم‌ها مانع آن شد به‌رغم تکراری شدن و تحریف‌آمیز بودن اما همچنان از سوی حامیان دولت قبل مطرح می‌شود. به‌تازگی نیز روزنامه جمهوری اسلامی در ادعایی خلاف واقع نوشته: «دولت قبل در اردیبهشت 1400 توانسته بود بازگشت به برجام را قطعی کند اما آن زمان مصوبه مجلس درباره آژانس مانع امضای توافق شد.»

کیهان در این زمینه نوشته: کشورمان به درستی از طرف آمریکایی و اروپایی تعهد و تضمین معتبر برای لغو موثر و پایدار تحریم‌ها می‌خواست تا انتفاع از برجام، معنا و مفهوم داشته باشد. بر همین مبنا، اقدام مجلس در تصویب قانون اقدام متقابل، تقویت موضع وزارت خارجه در مذاکرات بود و شرط بازگشت ایران به تعهدات برجامی را بازگشت تضمین‌شده غرب به تعهدات‌شان می‌دانست.

جای تأسف و تعجب است که چرا یک روزنامه ایرانی به جای گرفتن گریبان غرب، طرف ایرانی (مثلا مجلس) را علت عدم احیای توافق معرفی می‌کند؟! آیا نویسنده این روزنامه خبر ندارد که مثلا در آمریکا، طلبکار کنگره به عنوان پشتوانه تیم مذاکره‌کننده آمریکایی عمل کرده و موجب امتیازگیری بیشتر آنها شده است؟!

کیهان: روزنامه‌های مدعی اصلاحات آتش التهاب را شعله‌ور می‌سازند

در ماجراهای پیچیده و حساسی همچون مسمومیت‌های سریالی،‌ ظرافت و اهمیت کار رسانه‌ها بیش از پیش برای مسئولان و افکار عمومی نمایان می‌شود. رسانه‌ها هم می‌توانند به روشنگری و حقیقت‌جویی یاری رسانند و هم بر ابهامات و شبهات اضافه کنند.

کیهان در این خصوص نوشته: عملکرد روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات در قضیه مسمومیت‌های مدارس مشابه همکاری کامل رسانه‌ای آنان با دشمن در جنگ ترکیبی اخیر است.

در شرایطی که نهادهای مربوط در کشورمان همگی برای حل مسئله مسمومیت‌ها بسیج شده‌اند و موضوع در بالاترین سطوح در حال پیگیری است، این رسانه‌ها اولا با آب و تاب دادن به موضوع بر هراس عمومی و اضطراب مردم می‌افزایند و ثانیا با اتهام‌زنی‌های طلبکارانه به مسئولین، آتش التهاب را در جامعه شعله‌ور می‌سازند.

این طیف آلوده و وطن‌فروش فریبکارانه ژست دلسوزی برای مردم می‌گیرد در حالی‌که خود به عنوان شبکه داخلی پشتیبان اغتشاش و تأمین منافع آمریکا در ایران، عامل داخلی تحمیل خسارت‌های هنگفت به مردم و کشور است اما در سایه عدم پیگرد امنیتی، اطلاعاتی و قضایی این‌گونه گستاخی می‌کند.

جوان عنوان کرد:‌ دروغ بی‌بی‌سی درباره نسبت به میان عفوشدگان و بازداشتی‌ها

عفو گسترده رهبر انقلاب همانطور که از ابتدا روشن بود نه‌تنها خوشایند براندازان و رسانه‌های معاند نبود بلکه با واکنش عصبی‌شان نیز مواجه شد. همین رویکرد نشان داد که آنان کمترین اهمیتی به افراد و خانواده‌هایی که در اغتشاشات دچار مشکل شدند نمی‌دهند و صرفا به‌عنوان سوژه‌ای خبری برای گرم کردن کسب‌وکارشان در خارج کشور به آنها نگاه می‌کنند.

روزنامه جوان در این راستا نوشته: بی‌بی‌سی فارسی با استناد به آماری که رئیس قوه قضائیه کشورمان از تعداد عفو شده‌های بهمن ماه سال جاری اعلام کرده، آمار بازداشتی‌های حوادث پاییز را «۸۰ هزار نفر» اعلام کرده است. در حالی که آمار عفوشدگان با آمار بازداشتی‌ها دو امر جداست. بی‌بی‌سی فارسی هم این را می‌داند، اما مثل همیشه عالمانه و عامدانه دروغ می‌گوید.

آنچنان که در جملات اژه‌ای تصریح شده و پیش از این هم گفته شده، این آمار «اعم از دستگیرشدگان اغتشاشات و غیر اغتشاشات» است. پس ۸۰ هزار نمی‌تواند آمار بازداشتی‌های پاییز امسال باشد. بسیاری از عفوشدگان هم کسانی هستند که در بازداشت نبودند و با وثیقه آزاد بودند، اما تضمین شده که پس از عفو برای آن‌ها پرونده تشکیل نشود و سابقه‌ای نداشته باشند.

صبح نو: نمایش بدخواهان انقلاب ابتر ماند

چندین شبانه‌روز است که رسانه‌های معاند و براندازان با ادعاهایی نظیر بی‌توجهی نظام به ماجرای مسمومیت‌ دانش‌آموزان تهمت‌پراکنی می‌کنند در حالی که بیانات روشن مقام معظم رهبری در این زمینه نشان داد که اینبار نیز تبلیغات معاندین دروغین است.

صبح نو در این ارتباط نوشته: اپوزیسیون پیش از این به اثبات رسانده بود که در تهدید امنیت سخت و نرم جامعه، امنیت روانی و فیزیکی مردم ایران و حتی قربانی‌کردن دانش‌آموزان و کودکان نیز حدومرزی برای اقدامات خود قائل نیست و به‌همین منظور پس از خاموشی آشوب‌های خیابانی، تلاش کرد ناامنی را با تمرکز رسانه‌ای و عملیاتی به مدارس بکشاند.

بیانات به‌جا و به‌موقع رهبری در این مقطع حساس، موضع رسمی و قطعی جمهوری اسلامی در قبال جنایتی بزرگ به تعبیر معظم‌له را تبیین نمود.

شناسایی، برخورد قاطع و عدم شمول عفو و رأفت اسلامی در این مورد به‌خصوص موضع روشن و صریحی است که وظایف دستگاه‌های مسئول را در راستای پایان دادن به این ماجرا مشخص می‌سازد و با جدیت موضع فرمانده کل قوا در مسئله اهمیت تامین امنیت دانش‌آموزان، انتظار می‌رود با انجام اقدامات لازم، آرامش روانی جامعه خصوصا اولیا و دانش‌آموزان نیز تامین شود.

جام جم مطرح کرد: احتمال ریزش دلار تا ۴۵ هزار تومان

نوسانات اخیر بازار ارز تاثیراتی بر دیگر بازارها از جمله خودرو و موبایل گذاشت. باید دید اکنون که قیمت دلار در مسیر تعدیل و اصلاح قرار گرفته نیز فروشندگان حاضرند قیمت کالاهایی که بهانه نرخ دلار گران شدند را کاهش دهند یا خیر؟

جام جم گزارش داده: به اعتقاد فعالان بازار، با عمیق‌تر شدن بیشتر عرضه‌ها و معاملات بازار مبادله ایران و سایر اقدامات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی، قیمت دلار در بازار غیررسمی به‌زودی وارد کانال ۴۰هزار تومان شده و احتمال حتی رسیدن به نرخ ۴۵هزار تومان تا پایان سال بسیار زیاد است.

مدیران صرافی‌ها نیز انتظار دارند طی روزهای آینده نرخ دلار تا محدوده ۴۵هزار تومان کاهش یابد. این انتظارات زمانی شکل گرفت که روسیه آمادگی خود را برای تهاتر مازاد نفت ایران با کالاهای اساسی اعلام کرد.

کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان در این باره گفته تصمیم دیروز بانک‌مرکزی مبنی بر این‌که خرید ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها از سوی صرافی‌های غیربانکی مجاز شد به‌تنهایی توانست روند قیمتی دلار را معکوس کند تا شاهد کاهش قیمت در بازار باشیم.

گزارش صبح نو از گرانی و نابسامانی در بازار موبایل

تغییرات نرخ دلار بهانه‌ای است برای فروشندگان و صاحبان کالا و خدمات برای گران کردن محصولاتشان. آنان در هنگام بالا رفتن قیمت ارز به‌طور لحظه‌ای نرخ کالایشان را با قیمت ارز هماهنگ می‌کنند اما برعکس آن دیده نشده است.

صبح نو در این زمینه گزارش داده: مشاهدات میدانی از بازار فروش موبایل و لوازم جانبی نشان می‌دهد که قیمت انواع موبایل دو هفته گذشته به‌شدت افزایش یافته است و نظارت چندانی نیز در این بازار وجود ندارد.

باتوجه به اینکه مرکز مبادله ارز و طلا که‌ چند هفته‌ای از آغاز به کار‌ آن می‌گذرد، ارز موردنیاز کالاها را به قیمت حدود ۴۳ هزار تومان، تأمین می‌کند، افزایش این‌چنینی قیمت موبایل منطقی نیست.

اخیرا برخی موبایل‌فروشان مدعی بودند از آنجایی که دلار ۶۰ هزار تومان شده، پس بازار ما نیز متأثر شده است. حال که قیمت ارز کاهشی شده، ولی قیمت موبایل هنوز کاهش نیافته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها