گفت‌وگوی «فردا» با بیژن مقدم

نگاه احزاب نباید صرفا معطوف به انتخابات باشد

کد خبر: 1211222

بیژن مقدم گفت: متأسفانه فضایی وجود دارد که احزاب در ماه‌های منتهی به انتخابات فعال می‌شوند و بعد از انتخابات کار را تعطیل می‌کنند.

نگاه احزاب نباید صرفا معطوف به انتخابات باشد

گروه سیاست سایت فردا: مهم‌ترین رخداد سال آینده در حوزه سیاست داخلی انتخابات مجلس است؛ موضوعی که از چند زوایه قابل بررسی است. نخست آنکه همواره سیاست نظام بر تحقق مشارکت حداکثری است و به وجود آمدن چنین شرایطی نیازمند به وجود آمدن شرایطی مانند رضایت عمومی دارد. دومین مسئله عملکرد احزاب در سال پیش رو است و سومین موضوع انتخابات نمایندگانی کارآمد و تأثیرگذار است.

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «به نظر من بحث‌های مربوط به انتخابات را نباید زودتر از موعد مطرح کرد زیرا طرح زودهنگام به ضرر خود نامزدهاست و یک رقابت پرشور را عادی می‌کند و انگیزه عمومی برای مشارکت در انتخابات را کاهش می‌دهد. در عین حال باید حواسمان باشد. رویدادهای انتخاباتی گاهی حتی یک هفته قبل از انتخابات به وجود می‌آید و این‌طور نیست که لزوما باید از یازده ماه پیش بر روی انتخابات کار کرد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا نباید احزاب و گروه‌های سیاسی نه لزوما در ایام منتهی به انتخابات بلکه از مدت‌زمانی پیش از آن به ارائه طرح‌ها، برنامه‌ها و حتی نامزدهای خود مبادرت ورزند تا جامعه انتخابی دقیق‌تر داشته باشد، پاسخ داد: «این حرف درست و کارکرد احزاب همین‌جا مطرح می‌شود. حزبی که مجوز گرفته است و کار می‌کند باید در تمام ایام و نه فقط در انتخابات فعال باشد. واقعیت این است که نگاه احزاب نباید صرفا معطوف به انتخابات باشد و قبل و بعد از انتخابات بحث‌های زیادی برای مطرح‌کردن وجود دارد. ببینید از انتخابات مجلس یازدهم سه سال گذشته است و احزاب باید در همه این سه‌سال کار می‌کردند تا جامعه با برنامه‌ها و اهداف آنها آشنا می‌شدند و نه فقط در همین یک‌سالی که تا انتخابات زمان باقی است. من نمی‌گویم در یک‌سال پیش رو کار نکند اما اگر حالا شروع به کار کنند که بازهم مانند گذشته صرفا کار انتخاباتی کرده‌اند. من از آنها می‌پرسم در این سه‌سال کجا بودند؟ چرا بر حوزه‌های مهمی مانند جامعه، اقتصاد و سیاست کارهای جدی و مهمی انجام نداده‌اند؟ متأسفانه فضایی وجود دارد که احزاب در ماه‌های منتهی به انتخابات فعال می‌شوند و بعد از انتخابات کار را تعطیل می‌کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «حضور مقامات در فعالیت‌های انتخاباتی گرچه سابقه طولانی‌ای دارد و به یاد داریم زمانی اعضای دولت از جمله برخی وزرای دولت آقای هاشمی حزب کارگزاران را تشکیل دادند و رسما کار سیاسی کردند اما با همه اینها به من از نظر عرفی و نه قانونی یک مسئول دولت نباید انرژی خود بر کارهای سیاسی بگذارد زیرا مردم انتظار دارند او تمام توانش مصروف رفع مشکلات مردم باشد. باز هم می‌گویم که این موضوع یعنی کار سیاسی اعضای دولت منع قانونی ندارد اما انتظار عمومی انجام کار تخصصی آنهاست».

مقدم در پایان گفت: «اینکه یکی از اعضای دولت کار سیاسی و حزبی کند، سرمایه اجتماعی دولت را تضعیف می‌کند. البته این را هم بگویم که جامعه چنین تصوری نمی‌کند کار حزبی یک فرد از دولت به معنای گرایش دولت به آن حزب یا گروه است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها