گفت‌وگوی «فردا» با احمد بخشایش اردستانی

تضمین بقای اتحاد استراتژیک با شرق

کد خبر: 1211500

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ما امروز با چین و روسیه اتحاد استراتژیک ایجاد کردیم برای تضمین آن باید ارتباط با غرب نیز داشته باشیم.

تضمین بقای اتحاد استراتژیک با شرق

گروه سیاسی فردا: دومینوی توافقات دیپلماتیک برای تهران یکی پس از دیگری حاصل می شود، این پیش بینی وجود دارد که اگر با همین منوال مناسبات ایران در حوزه سیاست خارجی عادی سازی شود، احیای برجام در سال 1402 دور از دسترس نخواهد بود.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره توفیقات دیپلماتیک ایران گفت: این توافقات و تحرکات نیاز جمهوری اسلامی ایران بود. با ناآرامی ها و اغتشاشات در کشور، ضدانقلاب تلاش زیادی انجام داد تا موج سواری کند اما همه تکاپوهایش نقش بر آب شد.

وی توافق تهران و ریاض را بسیار مهم خواند و افزود: ایران و عربستان نمی توانند یکدیگر را از میدان خارج کنند بنابراین دعواهای آنها فرسایشی می شود. همین وضعیت از زمان رژیم گذشته نیز وجود داشت. ایران و عربستان دو ستون منطقه هستند حالا اگر این دو ستون کنار هم قرار بگیرند بقیه مشکلات منطقه حل می شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به دعوت ملک سلمان از سیدابراهیم رئیسی یادآور شد: اگر توافق تهران و ریاض کامل به اجرا درآید، یقین دارم که یمنی ها با عربستان به تفاهم می رسند و روابط دیپلماتیک ایران و بحرین نیز از سرگرفته و سفارتخانه های شان بازگشایی خواهد شد. همچنین شیعیان بحرینی نیز از زیر فشار آل خلیقه بیرون خواهند آمد و امنیت مرزهای ما نیز ارتقا خواهد یافت.

وی با بیان اینکه راه برای احیای برجام باز می‌شود، افزود: در سال 1402 ما حتما با غربی ها به ویژه آمریکا برای احیای برجام به تفاهم می رسیم که اتفاق خوبی خواهد بود. ما امروز با چین و روسیه اتحاد استراتژیک ایجاد کردیم برای تضمین آن باید ارتباط با غرب نیز داشته باشیم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر از غرب ببریم و فقط به شرق توجه کنیم، مسکو و پکن هر زمان احساس کنند دیگر نیازی به همکاری با تهران ندارند، به ما بی توجهی خواهند کرد بنابراین اگر با غرب ارتباط داشتیم باشیم مناسبات سیاست خارجی ما در حالت تعادل قرار خواهد گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها