گفت‌وگوی «فردا» با جواد آرین‌منش

اقدام پیشگیرانه ایران پیش از مرگ برجام

کد خبر: 1211564

جواد آرین‌منش گفت: اگر روند توسعه روابط و در ادامه آزاد‌کردن سرمایه‌های بلوکه‌شده ادامه داشته باشد و بتوانیم مشکلات برجام را حل کنیم، گام مهمی در جهت رفع مشکلات اقتصادی برداشته‌ایم.

اقدام پیشگیرانه ایران پیش از مرگ برجام

گروه سیاست سایت فردا: در سال 1402 امید می‌رود که ایران بتواند از یک سو ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش را گسترش دهد و از سوی دیگر با گسترش ارتباطات بین‌المللی وضعیت اقتصادی بهبود یابد.

جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مهم‌ترین چالش همچنان تورم و مشکلات اقتصادی است. متأسفانه حرکت‌هایی که در ماه‌های اخیر رخ داد تورم کشور را به بالای 50درصد رساند و فشارهای فزاینده‌ای روی دوش مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر و طبقه متوسط وارد کرد. در شرایطی که در حوزه مواد غذایی حدود 70 تا 80درصد تورم داریم و حقوق کارمندان حتی به ارتزاق خانواده‌شان هم کفایت نمی‌کند، افزایش حقوق دولت حداکثر 20درصد است. معنی این قضیه یعنی فشار روزافزون بر اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه. بخشی از این شرایط اقتصادی به مسئله سیاست خارجی، برجام و ضعف ارتباطات کشور در زمینه‌های اقتصادی با کشورهای دیگر بر می‌گردد».

او ادامه داد: «حرکتی که کورسوی امیدی در ماه آخر سال ایجاد کرد که همان توافق با عربستان بود، به معنای گسترش ارتباطات بود که اثرش به سرعت در کاهش نرخ ارز و سکه خودش را نشان داد. اثرات این توافق نشان داد که اقتصاد ما با سیاست خارجی ما گره خورده است. اگر روند توسعه روابط و در ادامه آزاد‌کردن سرمایه‌های بلوکه‌شده ادامه داشته باشد و بتوانیم مشکلات برجام را حل کنیم، گام مهمی در جهت رفع مشکلات اقتصادی برداشته‌ایم و باید ارتباط با کشورهای همسایه و دیگر کشورها و تلاش برای کنترل قیمت‌ها و البته حفظ ارزش پول ملی تداوم یابد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «به نظر من در یک ماه گذشته مجموعه شرایطی که به وجود آمده بود، می‌رفت که پرونده برجام به طور کلی مسدود شود اما نرمش کوچکی از سمت ایران و دعوت از آقای گروسی و جلوگیری از صدور قطعنامه‌ای شدید گام پیشگیرانه‌ای بود از مرگ برجام. این تحرک روزنه‌های امیدی برای احیای برجام ایجاد شد. اگر با همین انعطاف کار به جلو برود، امیدواری هست که به سمت مذاکرات پیش برویم. به ویژه کشورهایی مانند عراق، اردن و حالا عربستان می‌توانند ارتباطات را میان ایران و کشورهای غربی برقرار کنند».

آرین‌منش در پایان گفت: «اگر شرایط مانند این دو سه ماه گذشته باشد، یعنی فضای دوقطبی شدیدی که میان نسل جوان و جامعه و حاکمیت به وجود آمد که گسستی سیاسی-اجتماعی بود و به اعتراضات پاسخ مناسب داده نشود و از آن سو در حوزه سیاسی هم نیروهای زیادی تأیید صلاحیت نشوند و عرصه تنگ‌تر از گذشته باشد و زمینه حضور همه جریان‌های سیاسی فراهم نشود با یک انتخابات سرد مواجه می‌شویم اما اگر مجموعه نظام و حاکمیت و شورای نگهبان و مسئولان برگزاری انتخابات گشایشی در سیاست‌ها ایجاد کنند و امکان مشارکت همه جریان‌های سیاسی به وجود آید، میزان مشارکت بالا می‌رود. باید سیاستی از جنس عفو رهبری باشد که بسیاری از زندانیان آزاد شدند که اقدام بسیار خوبی بود. همین رویکرد در عرصه سیاسی هم باید در پیش گرفته شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها