«فردا» گزارش می‌دهد:

نتانیاهو به بایدن بی اعتماد است/ رمزگشایی ازمواضع برجامی صهیونیست‌ها

کد خبر: 1200026

سالیوان مشاور امنیت ملی و بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در دیدارهای مکرر خود با مقامات صهیونیستی اذعان کرده اند که گزینه دیگری جز احیای این توافق برای واشنگتن و تروییکای اروپایی وجود ندارد.

نتانیاهو به بایدن بی اعتماد است/ رمزگشایی ازمواضع برجامی صهیونیست‌ها

گروه سیاست سایت فردا/ حنیف غفاری: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس اخیرا انتقادات صریحی را نسبت به رویکرد کلان واشنگتن در قبال توافق هسته ای وارد ساخته و گفته است: «برخلاف انچه (در مواضع رسمی آمریکا و اروپا) مطرح می شود، شواهدی وجود دارد که هنوز پرونده مذاکرات هسته ای با ایران از سوی این کشورها بسته نشده است. مواضع ما ( تل آویو) در این خصوص جلوگیری از احیای این توافق و از سوی دیگر، دستیابی ایران به سلاح هسته ای می باشد».

بر اساس آنچه منابع صهیونیستی اعلام کرده اند،مواضع  نتانیاهو، بر گرفته از گزارش مخفیانه اخیر سازمان جاسوسی موساد خطاب به وی کابینه جدید این رژیم می باشد. اینکه برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا ، واشنگتن به همراه تروییکای اروپایی کماکان به دنبال احیای توافق هسته ای با ایران هستند. فراتر از آن، نتانیاهو تجربه سال 2015میلادی را مدنظر قرار داده است! در آن زمان، با وجود اینکه اکثریت نسبی مجلس سنای آمریکا در اختیار جمهوریخواهان بود، نتانیاهو نتوانست نهایتا از انعقاد توافق هسته ای جلوگیری کند.درآن زمان، بارها جان کری، سوزان رایس، جوبایدن ودیگرمقامات کاخ سفید ووزارت خارجه وقت آمریکا در دیدارهای متعدد با مقامات ارشد صهیونیستی تضمین داده بودند که توافق هسته ای را به راحتی امضا نخواهندکرد و ملاحظات تل آویو را در تنظیم نهایی آن به صورت مطلق در نظر قرار خواهند داد. با این حال نتانیاهو معتقد بود که واشنگتن به تعهداتش در قبال امنیت تل آویو در توافق نهایی عمل نکرده است.

فراموش نکنیم که موضع گیری آشکار و رفتار پنهان مقامات غربی در قبال توافق هسته ای تابعی از دو گزاره کلی است :"تاکید بر عدم توقف مذاکرات" و "تاکید بر عدم اولویت دار بودن احیای برجام"! تجمیع این دوگزاره به وضوح نشان می دهد که فرمول تاکتیکی غرب در قبال  احیای توافق هسته ای چگونه تعریف وتنظیم شده است: "خرید زمان " به بهانه تفکیک مذاکرات ایران-آژانس از ایران-1+4 در عین جلوگیری از اضمحلال دیپلماسی و کلیت مذاکره با تهران! به عبارت بهتر، مقامات غربی ازیک سو احیای توافق هسته ای یا حتی اعلام  رسمی آغاز دوباره مذاکرات را خط قرمز خود در حوزه "دیپلماسی آشکار"قلمداد می کنند اما این خطوط قرمز در حوزه دیپماسی پنهان اساسا پررنگ نیست!

مسئله آخر،مربوط به ابعاد فنی و موارد اختلافی درمذاکرات است. صورتبندی رویکرد امریکا -اروپا در قبال مذاکرات بدون توجه به این دغدغه ها و ابعاد میسر نیست. تحلیلگران ارشد غربی ( که در حوزه تصمیم سازی سیاست خارجی کشورهایشان نیز نقش به سزایی دارند )،معتقدند همزمانبا تعلیق و بن‌بست  مذاکرات و کند شدن آن، برنامه اتمی ایران پیشرفت کرده و  ایران از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌کند. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، ایران متعهد شد از به‌کارگیری سانتریفیوژ پیشرفته که برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا استفاده می‌‌شود، خودداری کند.اما اکنون شاهد آغاز غنی سازی 20 درصدی و 60 درصدی در "نطنز"و"فردو" به صورت توامان هستیم.فراتر از آن، انتقال بخشی از تجهیزات هسته ای ایران از نطنز به فردو( جهت صیانت بیشتر از آنها )، در همین دوران تعلیق مذاکرات صورت گرفته است. بر اساس برجام، کشورمان تنها می‌تواند ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد اما اکنون این ظرفیت بالفعل  نزدیک به 20 برابر افزایش یافته است. در چنین شرایطی "اعلام شکست نهایی مذاکرات" خط قرمز غرب محسوب می شود.

نکته پایانی اخیر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا هر دو در دیدارهای مکرر خود با مقامات صهیونیستی اذعان کرده اند که درعین نقایصی که توافق هسته ای با ایران دارد، گزینه دیگری جز احیای این توافق برای واشنگتن و تروییکای اروپایی وجود ندارد.شکاف موجود میان مقامات دولت بایدن و کابینه نتانیاهو بر سر توافق هسته ای ،منبعث از نگاه تاکتیکی ( و نه راهبردی-منطقه ای ) آنهاست. بدیهی است که مقامات کاخ سفید قدرت ورود به منازعات منطقه ای را ( خصوصا طی دو سال باقیمانده تا انتخابات ) نخواهند داشت زیرا این موضوع به طور طبیعی موقعیت جمهوریخواهان را در برابر دموکراتها تقویت خواهد کرد.از این رو تاکتیک "مهار تل آویو" به عنوان یک رویکرد پنهان از سوی مقامات کاخ سفید دنبال می شود. بدیهی است که بازنده نهایی هرگونه حماقت منطقه ای تل آویو، مشترکا کاخ سفید و رژیم صهیونیستی خواهند بود....

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها