گفت‌وگوی «فردا» با محسن کوهکن

مشکلات صرفا با تغییر وزیر یا معاونان حل نمی‌شوند

کد خبر: 1215221

فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر مدیر قوی سرکار باشد بازدهی بیشتر می شود اما این طور نخواهد بود که با تغییر وزیر مشکل 100 درصد حل شود.

مشکلات صرفا با تغییر وزیر یا معاونان حل نمی‌شوند

گروه سیاسی فردا: تعداد تغییرات کابینه دولت سیزدهم از آغاز کار تا کنون به عدد 6 رسیده است، حال این سئوال پیش می آید که با این تغییرات آیا اوضاع اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت یا آنکه پیش نیاز بهبود در این حوزه تعریف برنامه ای روشن است؟

محسن کوهکن در گفتگو با خبرنگار فردا درباره تأثیر فقدان برنامه روشن بر حوزه اقتصادی گفت: دولت مگر خودش می تواند ریل گذاری در حوزه اقتصادی را انجام دهد؟ این کار برعهده مجلس است. کشور سند چشم انداز بست ساله، قانون برنامه پنج ساله و قانون بودجه سالانه دارد پس در حوزه اقتصادی قانون ریل گذاری را انجام داده است، حال این سئوال پیش می آید که آیا مشکل از افراد است که نمی توانند این قوانین را به اجرا درآورند و با تغییر آنها مشکل برطرف می شود؟ من به این موضوع نیز اعتقاد ندارم.

وی افزود: قبلا برای مولدسازی قانون وجود داشت، دولت های مختلفی نیز سرکار بودند اما به نتیجه خاصی نرسیدند یا فقط به 20 درصد اهداف مصرح در قانون دست یافتند. در این مدت آیا وقتی وزیری عوض شد، رشد چشمگیر در تحقق اهداف را شاهد بودیم؟ من ایراد را وهله اول در ساختار پیچیده اداری می بینم.

فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: امروز شاهدیم افراد وقتی در مسئولیتی قرار می گیرند، هنگام تصمیم گیری متوجه می شوند که حوزه کاری یا اختیارات شان با مسئولان دیگر همپوشانی دارد یا به طور موازی کنار همدیگر قرار می گیرند. به صرف اینکه بگوییم دستیار اقتصادی، مشاور اقتصادی، معاون اقتصادی رئیس جمهور یا سایر اعضای تیم اقتصادی خودشان را با معاون اول هماهنگ کنند، مشکل حل نمی شود.

وی افزود: مشکل اساسی را در همان حوزه ای می بینیم که بخشی از آن در ساختار جدید برای مولدسازی است. بخش دیگر به این بر می گردد که اختیارات وزرا جوابگوی حل مشکلات پیچیده و مزمنی موجود در اقتصاد ما نیست یا حداقل ظرفیت حل این مشکلات فراتر از یک وزارتخانه است.

نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: البته نمی گویم ساختار معیوب است و باید سر حل مسئله ای حکمی شبیه هیأت مولدسازی گرفت. منظور آن است که در حوزه امور اقتصادی یک جایگاه مشخص شود که حرف اول را بزند و بعد از مشخص شدن ابعاد کارشناسی مسئله محکم پای اجرای تصمیمش بایستد و بقیه اعضای تیم اقتصادی دولت نیز در حوزه شرح وظایف شان تکمیل کننده بخشی از اجرای این تصمیم باشند.

کوهکن افزود: پس اگر سئوال شود افراد هیچ سهمی در حل مشکلات اقتصادی کشور ندارند؟ قطعا پاسخ می دهم اگر مدیر قوی سرکار باشد بازدهی بیشتر می شود اما این طور نخواهد بود که با تغییر وزیر مشکل 100 درصد حل شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها