دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

روزنامه جوان: انشعاب براندازان ادامه دارد

کد خبر: 1213353

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

روزنامه جوان: انشعاب براندازان ادامه دارد

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

کیهان: تلویزیون با همین دست فرمان جلو برود/ سکولاریسم هنری در برنامه‌های صداوسیما کمرنگ‌تر شد

با وجود پایان تعطیلات نوروزی اما همچنان بررسی کیفیت برنامه‌های صداوسیما در این ایام مورد توجه رسانه‌ها و ناظران است.

کیهان در این خصوص نوشته: برخلاف همیشه برنامه‌های ویژه تحویل سال که از چند ساعت یا حداکثر یک روز قبل از آغاز سال جدید پخش شده و روی آنتن می‌رفت‌، این بار از سه چهار روز قبل‌تر شروع شد و با انبوهی از آیتم‌ها و بخش‌های متنوع و ابتکاری‌، ساعات مفرح و شادی را در آستانه سال نو برای مخاطبان ایجاد کردند.

سال‌ها بود که برنامه‌هایی مثل «خندوانه» با موضوعات و قسمت‌های تکراری‌، دیگر حوصله خودشان را هم سر برده بود‌، از بس بخش‌هایی مانند هم‌خوانی «دو و دو و دو...» را تکرار کردند. سال‌ها بود که کسالت از سر و روی برنامه‌هایی مانند «دورهمی» می‌بارید.

این‌بار حلول ماه مبارک رمضان و برکات این ماه عزیز بر برنامه‌های نو شده تلویزیون هم تأثیر گذارد و پس از سال‌ها که می‌گفتیم و می‌گفتند باورهای دینی و ملی بایستی در عمق برنامه‌های نمایشی و طنز و مسابقه‌ای به چشم بیاید تا سکولاریسم هنری کم‌رنگ‌تر شود‌، این بار با پاک شدن عرصه از شبه سلبریتی‌ها‌،‌ آمیزه دین و هنر فرصت بروز پیدا کرد.

پرده‌برداری صبح نو از علت اصلی اخراج رحیم‌پور/ اتحاد رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور علیه ایران

تحولات این روزهای بی‌بی‌سی و اینترنشنال بیانگر آن است که خط قرمزهای شدیدی بر این دو رسانه حاکم شده چنانکه هرکس با کوچک‌ترین زاویه و انتقادی نسبت به اهداف و رویکردهای این دو شبکه باید از کارش خداحافظی کند.

صبح نو در این رابطه نوشته: رعنا رحیم‌پور، مجری و گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی در حالی به یکباره از این شبکه خداحافظی کرد که این خداحافظی، چندان غیرمنتظره نبود و البته رنگ اخراج داشت.

نیمه سال گذشته بود که افشای فایل صوتی گفت‌وگوی تلفنی رعنا رحیم‌پور با مادرش، جنجال به راه‌ انداخت، چراکه حقیقت دروغین اظهارات تجزیه‌طلبانه آنان را افشا کرد و حالا پس از چندماه کار به جایی رسیده که منافع شبکه‌های معاند به اخراج رحیم‌پور از بی‌بی‌سی منجر شد.

اخراج رعنا رحیم‌پور در واقع مجازات او در بیان حقایق پس‌پرده شبکه‌های ضد جمهوری اسلامی ایران بود.

عمده رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور پس از آغاز اغتشاشات در ایران از اواخر شهریورماه سال گذشته، رویکرد رادیکال و چپی به خود گرفتند و در تندروی و آتش‌افروزی علیه ایران، با یکدیگر به مسابقه پرداختند.

دادن تریبون به تجزیه‌طلبان از سوی بی‌بی‌سی و اخراج رحیم‌پور، نشان از این دارد که بدنه رسانه‌ای خارج از کشور، متحد و یک‌صدا، به چیزی کمتر از فروپاشی ایران رضایت نمی‌دهد و حتی کسانی نظیر رحیم‌پور که کوچک‌ترین زاویه‌ای با این خط‌مشی داشته باشند را نیز به راحتی تحت‌فشار قرار می‌دهد و اخراج می‌کند.

رسالت: اعتراضات در آمریکا، فرانسه و آلمان نتیجه بادی است که در پاییز سال گذشته در ایران کاشتند

این روزها اعتراضات و اعتصاباتی در آمریکا، فرانسه و آلمان در جریان است که نشان می‌دهد آنان برخلاف ادعاهایشان از حل مشکلات درونی خود ناتوان مانده‌اند. در عین حال نیز به‌تازگی شکست دیگری را در ایران تجربه کردند چنانکه حمایت‌هایشان از اپوزیسیون و براندازان نتیجه‌ای در بر نداشت.

رسالت در این ارتباط نوشته: اوضاعی که دشمنان انقلاب در کف خیابان از اعتراضات مردمی تجربه می‌کنند، نتیجه بادی است که در پاییز سال گذشته در ایران کاشتند و آن را به صورت طوفان دارند درو می‌کنند. همان طوفانی که در صحرای طبس در روزهای آغاز انقلاب، آمریکا طعم تلخ آن را چشید. این تعبیر که ایران کشوری است که مردم آن بر بال ملائک قرار دارند یک حقیقت تاریخی است.

ایران همچنان رو به پیشرفت و تعالی است و دشمنان انقلاب اسلامی با عنایات الهی رو به افول و بی‌ثباتی هستند.

جوان با اشاره به اخراج رحیم‌پور از بی‌بی‌سی: برای یک ایرانی هیچ‌کجا خاک‌وطن نمی‌شود، اینجا عفو‌ها گسترده است، جای دیگر نروید

تبعات شکست پروژه‌های آشوب و براندازی نه‌تنها گروههای اپوزیسیون و برانداز را دچار مشکل و درگیری کرده بلکه موجب پدید آمدن مشکلات تازه و سرباز کردن زخم‌های قدیمی در رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور شده است.

روزنامه جوان در این زمینه با اشاره به اخراج رعنا رحیم‌پور از بی‌بی‌سی و با تیتر «رعنا را با آخرین دروغ‌ها اخراج کردند»، نوشته: رعنا رحیم‌پور، مجری و گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی با تقدیم هفت هشت دروغ که گردانندگان این شبکه برایش نوشته بودند، از بی‌بی‌سی جدا شد. نخستین دروغ اینکه گفت تصمیم خداحافظی‌اش از بی‌بی‌سی چند سال پیش گرفته شده بود.

دروغ بعدی رعنا- که البته دروغ بی‌بی‌سی و گردانندگان آن است که برای رعنا نوشته‌بودند و از رو می‌خواند- این بود که گفت «بی‌بی سی برای او فرصت روایت‌کردن وطن بود». این دروغ از همه دروغ‌ها بزرگ‌تر بود.

رعنا همکاران خود را هم «حرفه‌ای‌ترین‌های رسانه» نامید. اما بی‌بی‌سی دیگر یک رسانه نیست، یک «نارسانه حقیقت‌ها» و یک «حشره چرک‌خوار» است.

برای یک ایرانی هیچ‌کجا خاک‌وطن نمی‌شود. اینجا عفو‌ها گسترده و چشم‌پوشی‌ها فراوان است. جای دیگر نروید که به عذری و بهانه‌ای خانه را بر سرتان خراب می‌کنند!

جوان: انشعاب براندازان ادامه دارد

با برگزاری هر تجمع و میتینگی گستره شکاف درون اپوزیسیون و براندازان بیش از پیش مشخص می‌شود. تنها در یک نمونه منشوری که قرار بود همه آنان را گرد هم آورد تبدیل به محل نزاع  و درگیری بین براندازان شده است.

روزنامه جوان در این باره نوشته: دو روز پیش (۱۴ فروردین) پنج گروه سیاسی ضدانقلاب در لندن دور هم جمع شدند تا اعلام کنند که راه آن‌ها از براندازان ساکن امریکا جداست. این انشعاب تازه در حالی است که پیش از این، سازمان سیا سعی کرده بود با برگزاری دو نشست در دانشگاه‌های جورج تاون و استنفورد و نوشتن یک جزوه تجزیه‌طلبی با نام منشور مهسا عناصر مختلف ضدانقلاب را با یکدیگر متحد کند؛ اتفاقی که البته در حد یک نمایش باقی ماند.

بهروز خلیق، عضو سابق گروهک تروریستی فدائیان خلق در این نشست اعلام کرده است نویسندگان منشور براندازی تکروی و سایر عناصر ضد انقلاب در خارج را حذف و بایکوت کرده‌اند!

نمایندگان دو شاخه گروهک جبهه ملی نیز در این دورهمی سیاسی با اعلام مخالفت با تصمیمات گرفته شده در نشست جورج تاون و استنفورد اعلام کرده‌اند که منشور مهسا تمایلات شدید تجزیه‌طلبانه دارد.

صبح نو عنوان کرد: ضرورت تدابیر فرهنگی در کنار برنامه‌های اقتصادی به‌منظور تحقق شعار سال

رهبر انقلاب در دیدار رمضانی روز گذشته کارگزاران نظام در باب شعار امسال، گفتند: «اینکه ما شعارها را شعارهای اقتصادی قرار دادیم این به معنای بی‌اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی و این‌ها نیست. آنها هم به جای خود مهم است اما یک اقتصاد نابسامان روی فرهنگ جامعه هم اثر می‌گذارد.»

صبح نو در این راستا نوشته: نخستین‌بار نیست که معظم‌له برای بیان اهمیت موضوعات اقتصادی، نمونه فرهنگ را می‌آورند. ایشان حتی در برهه‌ای فرهنگ را اولی از اقتصاد دانستند.

در چارچوب اندیشه‌ای رهبر انقلاب، ربط موثق و بلافصلی میان دو حوزه اقتصاد و فرهنگ وجود دارد و حتی در سخنرانی اخیر ایشان در حرم رضوی نیز بار دیگر شاهد این ارتباط بودیم. ایشان در بیان مسائل کشور ضمن نقد برخی ساختارهای اقتصادی همچون خام‌فروشی نفت و وابستگی به دلار، به برخی فرهنگ‌های غلط در میان عامه از جمله تجمل‌گرایی و نداشتن تعصب به تولیدات داخلی اشاره کردند.

برای تحقق شعار امسال، باید علاوه بر برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، تدابیر فرهنگی لازم نیز اندیشیده شود، چراکه این دو حوزه تأثیر مستقیمی در کاهش یا ارتقای همدیگر دارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها