گفت‌وگوی «فردا» با محمدحسن جمالی

برجام دیگر راه حل نیست

کد خبر: 1220428

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: ایران و آمریکا باید روی فرمول های جدیدی مطابق با مقتضایات زمان برای مذاکره برنامه ریزی کنند.

برجام دیگر راه حل نیست

گروه سیاسی فردا: برجام دیگر قابل احیا نیست این موضعی است که هم ایران و هم غرب گویا بر سر آن به توافق رسیدند. حتی مشاور حسن روحانی نیز بر این نکته اذعان کرد که احیای برجام به لحاظ تکنیکی امکان پذیر نیست. با این وجود تحلیلگران حوزه سیاست خارجی به استناد معادلات جدید بین المللی از فرمولی جدید برای توافق سخن می گویند، نمونه این گزینه گزارش روزنامه آمریکایی بود که توافق منطقه ای را مدل جایگزین برجام معرفی کرد یا سعید جلیلی از مخالفان برجام نیز اخیرا اظهار کرد «تجویز برجام به‌عنوان راه‌حل یعنی تکرار یک تجربه تلخ»؛ این مصادیق نشان می دهد که ایران و آمریکا در حال بررسی مدل های جدید برای مذاکره هستند.

محمدحسن جمالی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره توافق نانوشته تهران و آمریکا بر سر عدم احیای برجام گفت: معادلات منطقه ای و بین المللی بعد از مناقشه روسیه و اوکراین وارد فاز جدیدی شد. پیوستن ایران به پیمان شانگهای، توافق ایران و عربستان، حل مناقشه یمن و ریاض و عادی سازی روابط سوریه با اتحادیه عرب، از جمله مصادیق برجسته ای هستند که وضوح این تغییرات را نشان می دهند.

وی با اشاره به تقویت پیمان های موازی همچون شانگهای و بریکس در مقابل پیمان های دست ساز غرب افزود: نفوذ چینی ها در منطقه جنوب غرب آسیا و آفریقا روز به روز بیشتر می شود، حال آنکه تا چندی پیش آمریکا رابطه خوبی با این کشورها داشت اما آنها هر چه زمان می گذرد به محور ایران- روسیه-چین-هند نزدیک می شوند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دست آمریکا برای فشار به ایران خالی تر می شود، تأکید کرد: زمانی نیاز ایران و 1+5 به برجام شدید بود اما با توجه به تغییر و تحولات جهانی به ویژه در ماه های اخیر، هر دو طرف خودشان را بی نیاز به احیای برجام می بینند.

وی با بیان اینکه برجام با شکل و قالب 2015 احیا پذیر نیست، افزود: امروز برنامه هسته ای ایران پیشرفت چشم گیری کرده است؛ همچنین دیگر آمریکایی ها نمی توانند با اختلاف افکنی بین ایران و کشورهای عربی به نفع خودشان سوءاستفاده کنند بنابراین اگر روزی برجام راه حل بود، امروز دیگر به کلی خواص خودش را از دست داده است مگر اینکه در قالبی جدید تحت عنوان دیگری دو طرف بخواهند براساس شرایط روز جهان مذاکره کنند.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه آمریکا دیگر قدرت برتر جهانی نیست، گفت: ایران و آمریکا باید روی فرمول های جدیدی برای توافق برنامه ریزی کنند. قرار است پادشاه عمان در آینده نزدیک به ایران بیاید و حال باید دید آمریکایی ها چه پیامی را می خواهند به تهران منتقل کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها