«فردا» گزارش می‌دهد

رمزگشایی از تمایل شهروندان ترکیه ای به اردوغان/ ضعف بزرگ قلیچدار اوغلو

کد خبر: 1223484

بسیاری ازتحلیلگران کماکان معتقدند ضعف ائتلاف مخالفان و عدم مشخص بودن مواضع آنها در قبال برخی بحرانهای اقتصادی و سیاسی، رمز موفقیت اردوغان در برابر رقیب سرسرخت وی از حزب جمهوریخواه خلق محسوب می شود.

رمزگشایی از تمایل شهروندان ترکیه ای به اردوغان/ ضعف بزرگ قلیچدار اوغلو

گروه سیاست سایت فردا - اگرچه برای نخستین بار طی سالهای اخیر، شاهد دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و رقابت  اردوغان و قلیچدار اوغلو در این مرحله هستیم، اما بسیاری ازتحلیلگران کماکان معتقدند ضعف ائتلاف مخالفان و عدم مشخص بودن مواضع آنها در قبال برخی بحرانهای اقتصادی و سیاسی، رمز موفقیت اردوغان در برابر رقیب سرسرخت وی از حزب جمهوریخواه خلق محسوب می شود. بنابراین به نظر می رسد،  باد همچنان به بادبان کشتی رجب طیب اردوغانی می‌وزد که در طی ۲ دهه حضور در قدرت بحران‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را پشت سر گذاشته و در تمام انتخابات‌های این سالها پیروز شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به این مسئله پرداخته و می‌نویسد: هرچند بسیاری از مخالفان اردوغان امیدوار بودند که مشکلات اقتصادی و افزایش تورم و همچنین وقوع زلزله مرگبار در این کشور به روی‌گردانی مردم ترکیه از این سیاستمدار اسلامگرا بینجامد اما دست‌کم نتایج دور نخست تمام مخالفان اردوغان را ناامید کرد. 

این در حالیست که کمال قلیچدار اوغلو، که رهبری یک ائتلاف بزرگ متشکل از احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف ترکیه را تشکیل می‌دهد برخلاف انتظار نتوانست از مشکلات اقتصادی و نارضایتی‌هایی که در بخش‌های قابل توجهی از جامعه ترکیه نسبت به اردوغان ایجاد شده بهره ببرد و در نهایت برخلاف پیش‌بینی موسسات نظرسنجی در دور نخست آرایی کمتر از رقیب خود کسب کرد. 

در این میان، دونگاه کلان نسبت به مناسبات سیاسی و انتخاباتی در آنکارا حاکم است.در نگاه نخست، ادعا می شود که او قدرت خود را با استفاده از منابع دولتی گسترش داده و با صرف هزینه‌های گزاف در زیرساخت‌ها گام‌های مهمی در جهت جلب رضایت رای‌دهندگان و مهار سلبی منتدان برداشته و این باور را نزد افکار عمومی ترویج کرده که ترکیه یک خط مستقل دارد و همانطور که با غرب روابط نزدیکی دارد با شرق هم کار می‌کند. او همچنین در طی این دو دهه به شکل موثری نقش ارتش را در مسائل سیاسی کمرنگ کرده که این هم می‌تواند توضیح دهنده بخشی از محبوبیت‌های او به شمار رود. چرا که جامعه ترکیه خاطرات خوشی از مداخلات نظامیان در روندهای سیاسی ندارند و کودتاهای ارتش در یک قرن پیش تغییرات بسیاری را در فرآیند سیاسی این کشور ایجاد کرده است. 

گونل تول، تحلیلگر مسسه خاورمیانه در واشنگتن در این خصوص می‌گویند: «در زمان بحران‌های ملی مانند این، مردم معمولا در اطراف رهبر جمع می‌شوند. ضمن اینکه، رای دهندگان به توانایی اپوزیسیون در اصلاح مسائل ایمان و باور کافی ندارند.»

اردوغان که همین‌حالا هم عنوان طولانی‌ترین رهبر ترکیه را به خود اختصاص داده، اگر بتواند اکثریت آرا را در دور دوم کسب کند، حکومت خود را تا ۲۰۲۸ ادامه خواهد داد.او در دور نخست ۴۹.۵ درصد از آرا را کسب کرد و توانست حدود ۴ درصد بیش از قلیچدار اوغلویی کسب کند که از سال ۲۰۱۰ رهبر حزب اصلی اپوزیسیون در این کشور است. ضمن اینکه روز دوشنبه اردوغان توانست حمایت نامزد راست افراطی سنان اوغان را که در دور نخست حدود ۵ درصد آرا را کسب کرده بود، نیز به خود اختصاص دهد و این باعث می‌شود که شرایط برای اردوغان در دور دوم هموارتر باشد. 

اما در نگاه دوم، ضعف اپوزیسیون در برابر اردوغان، اصلی ترین عامل عدم اقبال عمومی نسبت به آنهاست. قلیچداراوغلو، اقتصاددان و نماینده سابق پارلمان، نامزد مشترک یک ائتلاف شش حزبی است. او قول داده است که سیاست‌های اقتصادی اردوغان را که به گفته کارشناسان باعث افزایش تورم شده است، خنثی کند . با این حال او رویکردهای پوپولیستی را هم اتخاذ کرده که مورد انتقاد برخی قرار گرفته است. به عنوان مثال او گفته پس از پیروزی در انتخابات فروش املاک و مستقلات به خارجی‌ها را ممنوع می‌کند تا از این طریق بتواند مشکل مسکن ترک‌ها را حل کند. او البته توضیح نداده که چنین سیاستی چگونه می‌تواند این مشکل را حل کند. ضمن اینکه او وعده داده پس از پیروزی تمام پناهجویان را از کشور اخراج خواهد کرد. 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها