«فردا» بررسی می‌کند؛

ظریف-لاریجانی، نه ظریف-روحانی

کد خبر: 1225837

از شواهد چنین بر می‌آید که محمد جواد ظریف سعی دارد میان خود و لاریجانی فاصله‌گذاری معناداری ایجاد کند و البته نشانه‌های دیگری حکایت از نزدیک‌شدن او به علی لاریجانی دارد.

ظریف-لاریجانی، نه ظریف-روحانی

گروه سیاست سایت فردا: محمد جواد ظریف چندی است که نه دیگر از عملکرد دولت روحانی بلکه صرفا از عملکرد خودش دفاع کند. او چندی است می‌کوشد میان خود و روحانی قدری فاصله‌گذاری کند تا در پی چنین رویکردی دو هدف را برای خود محقق کند؛ نخست آنکه از بار مسئولیت عملکرد ضعیف دولت یازدهم و دوازدهم در عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی و اقتصادی بیرون آید و ثانیا شخصیتش را قائم به خوش و نه روحانی تعریف کند. شاید عدم حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هم به همین دلایل بود زیرا او می‌دانست چهره و وجهه دولت روحانی در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی میان مردم مقبول نیست. ظریف در تمام این سال‌ها سعی کرد حوزه دیپلماسی دولت‌های یازدهم و دوازدهم را جزیره‌ای جداگانه از مجموعه دولت معرفی کند و خب طبیعی است از خوب و بد عملکرد عملکرد خودش در وزارت خارجه دفاع تمام‌قد کند ولو آنکه دفاعیاتش قابل نقد هم باشد.

ظریف اخیرا بار دیگر وارد فضای رسانه‌ای-سیاسی شده است؛ پست اینستاگرامی می‌گذارد و در کلاب‌هاوس چندساعت سخن می‌گوید. او می‌داند که حضورش در عرصه سیاسی دارای معناست. برخی می‌گویند او خود را برای ریاست‌جمهوری می‌کند اما به نظر می‌رسد ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری از حالا بسیار زود است؛ بنابراین آنچه به ذهن می‌رسد این است که ظریف سعی می‌کند تأثیر خود را بر انتخابات مجلس بگذارد. ظریف در سال‌های اخیر به علی لاریجانی نزدیک شده است؛ شاهد آنکه هم در دوران وزارتش لاریجانی به عنوان رئیس مجلس از عملکرد وزارت خارجه دفاع تمام‌قد می‌کرد و هم آنکه گفته می‌شد اگر لاریجانی در 1400 به پاستور می‌رسید، ظریف بار دیگر بر کرسی وزارت خارجه تکیه می‌زد. البته ظریف هم گفت که بدش نمی‌آید لاریجانی رئیس‌جمهور شود که چنین اظهارنظری از وزیر امور خارجه که نباید در مسائل اینچنینی سیاسی دخالت کند، بسیار بعید بود! به هر روی ظریف خواست که نزدیکی خود را با لاریجانی نشان دهد که همین هم شد و حالا به نظر می‌رسد او بنای حمایت از علی لاریجانی در انتخابات مجلس را دارد؛ گرچه لاریجانی در واکنش به خبری که «تسنیم» منتشر کرد گفت که چنین خبری را تکذیب می‌کنم اما نمی‌توان سخن را تصمیم نهایی‌اش دانست زیرا معمولا چهره‌های سیاسی از سعی می‌کنند ورودشان به انتخابات را آخرین لحظات اعلام کنند تا به قول معروف سیاسیون، «نسوزند» و البته پیش از ورودشان به مجلس سعی می‌کنند از طریق نزدیکانشان فضای ورودشان به انتخابات را مهیا کنند؛ کاری که شاید اکنون محمدجواد ظریف می‌کند؛ یعنی در مرحله اول آماده‌کردن فضای کلی انتخابات و متوجه‌کردن سرمایه اجتماعی «معتدلین» و «اصلاح‌طلبان» به مقوله سیاست و انتخابات و شاید در آینده متوجه‌کردن آنها به لاریجانی.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها