فردا گزارش می‌دهد؛

پلن C مذاکراتی

کد خبر: 1226528

آثار و شواهد نشان می دهد که ایران و آمریکا در قالب جدیدی مذاکرات را از سر گرفتند که تا کنون هرچند گفتگوها روندی آهسته داشته اما با نتایج مثبتی همراه بوده است.

پلن C مذاکراتی

گروه سیاسی فردا: دولت بایدن در یک وضعیت پیچیده سیاسی قرار گرفته است؛ قریب به یک 18 ماه دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است اما دولت بایدن به واسطه وعده های انتخاباتی برزمین مانده اش تحت فشار افکارعمومی قرار دارد. یکی از گزینه هایی که می تواند بایدن و دموکرات ها را از گوشه رینگ خارج کند، احیای برجام است. موضوعی که بایدن سه سال پیش وعده آن را داد اما نتوانست به آن جامه عمل بپوشاند. بعد از وقفه ای 8 ماهه گویا آمریکایی ها دوباره عزمی برای امتحان کردن شانس خود دارند تا بتوانند رضایت ایران برای احیای برجام جلب کنند.

تأیید ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا

آکسیوس روز گذشته در گزارشی نوشت که مقامات آمریکایی و ایرانی ماه گذشته در عمان گفتگوهایی غیرمستقیم داشتند؛ مقامات عمانی بین اتاق‌های جداگانه‌ ایران و آمریکا رفت و آمد می‌کردند تا پیام‌ها را تحویل دهند.

همچنین مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی نشست های مذاکراتی در نیویورک میان ایران و آمریکا را تأیید کرد. هر چند او نوشت «با وجود انجام مذاکراتی در نیویورک توافق قریب‌الوقوعی به دلیل کارشکنی آمریکا وجود ندارد» اما برکسی پوشیده نیست که از دل همین مذاکرات روزنه های مثبتی برای تداوم گفتگوها بیرون آمد.

در همین رابطه منصور حقیقت پور به خبرنگار فردا گفت «امیدواریم که این مذاکرات همچنان روند مثبتی داشته باشد چون علائمی در این رابطه وجود دارد. علاوه بر پیشرفت در مذاکرات ایران و آژانس، آزادسازی پول های ایران از کره جنوبی، عراق و بانک جهانی و تبادل زندانی ها از جمله شواهد و قرائن مثبتی هستند که ما را به این دور از مذاکرات امیدوار می کند».

شیفت واشنگتن روی پلن C

در این میان مکانیزم احیای برجام بسیار حائز اهمیت است چراکه ایران نمی خواهد تجربه 2015 دوباره تکرار شود با جا به جایی قدرت در کاخ سفید تنها طرفی باشد که به تعهداتش عمل کرد. این مطالبه به حق مقامات کاخ سفید را بر آن داشته که سراغ پلنی جدید بروند. پایگاه خبری فارن افرز نوشت «پس از بیش از دو سال تلاش و شکست برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، به نظر می‌رسد دولت بایدن به این نتیجه رسیده است که این توافق فراتر از احیا است. اگر دولت بایدن از طرح الف – احیای برجام – صرف نظر کرده است، از چرخش به طرح B که توسط بسیاری از تحلیلگران و همچنین مقامات اسرائیلی پیشنهاد شده است خودداری کرده است: یعنی فشار‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی بر تهران. در عوض، طرح C را انتخاب کرده است، تلاشی برای جلوگیری از بدترین نتایج مناقشه هسته‌ای با ایران و در عین حال حفظ امکان حل و فصل آن در آینده. واشنگتن به دنبال جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی، اجتناب از تشدید تنش‌های خطرناکی است که می‌تواند با افزایش فشار همراه باشد و به راه‌حل دیپلماتیک ضربه بزند به این امید که شرایط برای یک توافق جدید برای جایگزینی برجام در طول زمان مساعدتر شود.»

نگاه تهران به دور جدید مذاکرات

نگاه ایران به دور جدید مذاکرات روشن و شفاف است. دولت تهران صداقت می خواهد؛ موضوعی که سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در گفتگویی تلفنی با مکرون بر آن تأکید کرد. رئیس جمهور همچنین با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، همکاری‌های ایران و آژانس و تاییدات مکرر این سازمان بر پایبندی کشورمان به تعهدات قانونی خود را یادآور شد و بر پرهیز از هرگونه سیاسی‌کاری و اقدام غیرسازنده در مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کرد.

برخی کارشناسان حوزه سیاست خارجی بر این باورند که دولت بایدن قصد دارد گام به گام زمینه حصول توافق با تهران را فراهم سازد تا در ماه های نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری با رونمایی از این توافق، برگ برنده ای را در مقابل رقیب جمهوری خواه برای خود تدارک ببیند، پلنی که به نظر می رسد تهران با آن مشکلی ندارد چرا که در مقابل هر گام ایران، آمریکا نیز مجبور است گامی را به سوی حصول توافق بردارد. حال باید منتظر ماند و دید معادلات تا یک سال آینده چه طور رقم می خورد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها