«فردا» در گفت‌وگو با مسعود دانشمند بررسی کرد

تورم واقعا مهار شد؟

کد خبر: 1227097

دانشمند گفت: ما سالانه 60 میلیارد دلار نیاز ارزی داریم؛ این عددهای 2 و 7 و یا 20 میلیارد دلاری اصلاً قابل‌توجه نیستند. ما باید کاری کنیم که در نظام بانکی این پول را به شکل صحیح به صنایع تزریق کنیم تا چرخ تولید بچرخد.

تورم واقعا مهار شد؟

گروه اقتصاد فردا: با افزایش تورم و چالش‌های ارزی در کشور، دولت تلاش‌های قابل‌توجهی در جهت مهار تورم و رشد نقدینگی انجام داده است؛ اما باتوجه‌به آنچه در سطح عینی جامعه دیده می‌شود، تورم همچنان مسیر خود را می‌رود. مردم در زندگی روزمره خود نه تنها مهار شدن تورم را حس نمی‌کنند بلکه نگرانی‌های نیز بابت افزایش قیمت‌های هر روزه دارند.  در واقع مشخص نیست که آنچه برخی رسانه‌ها درباره مهار شدن تورم و ثمردهی تلاش‌های دولت در زمینه مهار تورم می‌گویند، چقدر با واقعیت همخوان است و دلیل تفاوت احساس مردم و آمار اعلامی حامیان دولت چیست؟

در گفت‌وگو با مسعود دانشمند، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی، بررسی این موضوع پرداخته‌ایم. او با اشاره با طرح این سوال که «چگونه می‌توان تورم را کنترل کرد؟» به «فردا» گفت: «اول باید چاپ پول را کاهش دهیم، سپس تسهیلات بانکی را به واحدهای تولیدی اختصاص دهیم تا جریان تولید تقویت شود؛ کدام‌یک از این دو اتفاق رخ‌داده است؟ از سال 64 رشد نقدینگی سالانه 23درصد بوده؛ اما الان به 30 درصد رسیده است. تورم معلول یک سری حرکت‌های اقتصادی است. شما علت را می‌توانید کنترل کنید که در نتیجه آن معلول کنترل شود. در مورد نظام بانکی و تورم و چاپ پول دقیقاً چه کاری انجام داده‌اند که تورم کنترل شود؟ نتیجه این وضعیت تورم 80 درصدی در حوزه مواد غذایی است. اشتغال و تولید هم وضعیت روشنی دارد، وقتی ارز نداریم تولید رخ نمی‌دهد. وقتی هم مقداری دلار پایین می‌آید می‌گویند در مسیر مهار تورم قرار داریم؛ دلار نهایتاً 2 ساعت به 46 هزار تومان رسید سپس به 48 برگشت. نتیجتا این تغییرات لحظه ای هیچ اثری بر مهار تورم ندارد.:

وی در ادامه درباره تأثیر آزادسازی منابع ارزی بر روی کنترل تورم گفت: «این هیاهو‌ها برای هیچ است. 2.8 میلیارد دلار پولی نیست که روی بازار و تولید اثر بگذارد. پول‌های کره نیز اگر آزاد شود به‌صورت نفت در برابر غذا آزاد می‌شود، درحالی‌که صنایع ما مواد اولیه و پول لازم دارند. اگر بتوانیم یک فرمول مدیریتی پیاده کنیم که این پول‌های آزاد شده در صنعت تزریق شود، آنگاه نتایجی نسبی خواهیم گرفت. این ارز ها کلا هم عددی نیستند، ما سالانه 60 میلیارد دلار نیاز ارزی داریم، ما برای بازسازی صنعت نفت 200 میلیارد دلار پول لازم داریم نتیجتاً این عددهای 2 و 7 و یا 20 میلیارد دلاری اصلاً قابل‌توجه نیستند. ما باید کاری کنیم که در نظام بانکی این پول را به شکل صحیح به صنایع تزریق کنیم تا چرخ تولید بچرخد.»

دانشمند با اشاره به «ساختار بیمار اقتصاد و بی نتیجه ماندن ورود ارز‌های صادراتی» گفت: «اگر پول وارد کشور شود و با برنامه باشد، مشکلات را درمان می‌کند. اگر بی‌برنامه باشد مثل پول‌های قبلی بی‌تأثیر خواهد ماند. ما باید مشخص کنیم که کدام بخش صنایع قرار است این پول را بگیرد؟ ما باید بتوانیم ظرفیت کارخانه ها را پر کنیم تا با افزایش تولید اثری بر روی قیمت کالاها گذاشته شود. واردکردن شوک به بازارها گرفتاری ایجاد می‌کند. ما باید با یک شیب ملایم قیمت ارز را مدیریت کنیم تا به‌مرور و بدون شوک ارزان شود. این اتفاق اگر رخ دهد مقاومت‌های بازار های نیز شکسته می‌شود.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها