«فردا» گزارش می‌دهد:

ژنرال‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چه افرادی هستند؟

کد خبر: 1228893

گفته می‌شود اصلاح‌طلبان می‌خواهند با توان حداکثری وارد انتخابات مجلس شود تا حدی که یکی از اعضای جبهه اصلاحات می‌گوید با ژنرال‌هایمان می‌آییم.

ژنرال‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چه افرادی هستند؟

گروه سیاست سایت فردا: چند روز پیش کمال‌الدین پیرمؤذن، عضو جبهه اصلاحات، گفت که اکثر احزاب اصلاح‌طلب دنبال حضور در انتخابات هستند اما حزب اتحاد با این موضوع موافق نیست. او همچنین مطرح کرده که اصلاح‌طلبان در قصد به دست‌آوردن 170کرسی مجلس هستند و اصلاح‌طلبان با ژنرال‌های خود به صحنه می‌آیند.

با اوصافی که این عضو جبهه اصلاحات بیان می‌کند پرسش آن است که چه گزینه‌هایی می‌توانند به عنوان «ژنرال‌های» جبهه اصلاحات ایفای نقش کنند؟ بدیهی است نام‌های پیش رو صرفا گمانه‌زنی‌هایی است که بر اساس جایگاه این افراد در میان اصلاح‌طلبان و البته توجه جبهه اصلاحات در انتخابات‌های پیشین به آنها مطرح می‌شود.

بی‌تردید اگر حسن روحانی راضی به حضور در انتخابات شود، می‌توان مهم‌ترین فرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس باشد اما تا اینجا نشانه خاصی از میل او برای حضور در انتخابات دیده نمی‌شود. به هر حال روحانی می‌تواند حمایت همه اصلاح‌طلبان را داشته باشد اما به دلیل نارضایتی عمومی از عملکرد دولت روحانی شاید نتواند موج انتخاباتی ایجاد کند.

نفر دیگر علی لاریجانی است. تا اینجای کار لاریجانی قصد حضورش در انتخابات را تکذیب کرده است اما او هم شاید هم‌شأن روحانی برای اصلاح‌طلبان و به نظر برخی حتی بالاتر از او باشد. لاریجانی فردی سیاست‌مدار است و نمی‌توان به راحتی پیش‌بینی کرد که چه برنامه انتخاباتی‌ای در سر دارد و حتی معلوم نیست اگر وارد انتخابات شود خودش تمایل دارد با نام اصلاح‌طلبان وارد میدان شود یا آنکه بیشتر تمایل دارد سنتی‌های جبهه اصولگرا را با خود داشته باشد یا حتی هر دو؟

فرد دیگر محمدجواد ظریف است. او هم مثل لاریجانی گفته که قصد حضور در انتخابات ندارم و حتی گفته تعهد محضری می‌دهم که در انتخابات نامزد نمی‌شود. شاید راست هم بگوید و نیاید اما اگر راضی به حضور در انتخابات شود، یکی دیگر از ژنرال‌هاست و حتی اگر نیاید هم می‌تواند به عنوان حامی لیست اصلاح‌طلبان ایفای نقش کند.

محسن هاشمی رفسنجانی هم نیروی مهمی برای جبهه اصلاحات است زیرا او دست به نقدتر هم هست. در عین حال حمایت کامل حزب کارگزاران سازندگی را هم با خود دارد.

مجید انصاری هم شرایط خوبی میان جبهه اصلاحات دارد. او در سال98 هم دو حزب او را به عنوان سرلیست خود معرفی کردند که یکی از آنها کارگزاران بود.

محمدرضا عارف هم می‌تواند یکی از گزینه‌های دیگر اصلاح‌طلبان باشد. فردی که گرچه خود اصلاح‌طلبان هم منتقد عملکردش در مجلس دهم بودند و بیشتر مردم او را با واژه «سکوت» به یاد می‌آورند اما به هر حال هم معاون اول دولت خاتمی بوده است و هم چهارسال رئیس فراکسیون امید و گزینه ریاست مجلس از سوی این فراکسیون.

مسعود پزشکیان هم فردی نسبتا بی‌حاشیه اما مورد قبول اصلاح‌طلبان است؛ فردی که اکنون هم نماینده مجلس است. گفتنی است پزشکیان رأی قابل قبولی در میان مردمان آذری هم دارد و این هم برای اصلاح‌طلبان مهم است.

افراد دیگری مانند محمد شریعتمداری، مصطفی‌ کواکبیان، الیاس حضری، محمد صدر، زاهرا شجاعی، شهیندخت ملاوردی، عباس آخوندی، صادق خرازی، محسن امین زاده، سیدحسن رسولی، غلامرضا ظریفیان و آذر منصوری هم می‌توانند گزینه‌های حداکثری دیگر اصلاح‌طلبان باشند. البته گفتنی است در دوره اخیر جبهه اصلاحات ایران نام محسن آرمین هم دیده می‌شود. طبیعی است اگر آرمین بخواهد در انتخابات نامزد شود و باز هم اگر تأییدصلاحیت شود، حتما او یکی از مهم‌ترین نیروهای جبهه اصلاحات در انتخابات پیش رو خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها