دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

مذاکرات یا مقاومت

کد خبر: 1229156

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

مذاکرات یا مقاومت

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جام جم: تندروهای آمریکا در تقلای ممانعت از توافق ایران و آمریکا/ به توافقات مرداد سال گذشته برمی‌گردیم؟

همزمان با مذاکرات نماینده ایران و آمریکا در دوحه قطر طرح‌هایی در راستای تحکیم تحریم‌‌های ایران در کنگره آمریکا به جریان افتاده است. از جمله اینکه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی دو حزبی را برای دائمی کردن تحریم‌های سال ۱۹۹۶ علیه ایران به تصویب رساند تا آن را راهی صحن علنی مجلس نمایندگان کند.

روزنامه جام جم در تحلیل این موضوع نوشته: همزمان با مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن در قطر و عمان، نمایندگان تندرو در آمریکا در تقلا هستند با تصویب طرح‌های ضد ایرانی و دائمی کردن تحریم‌ها علیه ملت ایران، مانع هرگونه توافق احتمالی میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بایدن برای رفع تحریم‌ها شوند. بعد از افزایش تحرکات ایران در عرصه بین‌الملل، فشارهای دیپلماتیک طرف آمریکایی و اروپایی روی جمهوری اسلامی خنثی شد و به این ترتیب طرح منزوی ساختن جمهوری اسلامی ایران شکست خورد؛ به همین دلیل طرف غربی محکوم شد و به دنبال راهکارهای تجدیدنظر در سیاست در قبال ایران افتاده است. می‌توان پیش‌بینی کرد و امیدوار بود به نقطه‌ای برگردیم که مذاکرات در مرداد سال گذشته بسته شد. در دو ماه گذشته آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند فارغ از توافق و برجام، باید پول‌های بلوکه‌شده ایران را در قبال آزادی جاسوس‌های زندانی خود آزاد کنند؛ موضوعی که عقب‌نشینی بزرگی برای آمریکا و دستاوردی برای ایران است و نشان می‌دهد ابتکارات طرف ایرانی جواب داده است.

 

کیهان: وضع جدید ناشی از «مذاکرات» نیست، ناشی از «مقاومت» است/ اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان یک‌هزارم ارزش منافقین را هم‌ برای غرب ندارند

عمده تحلیل‌ها بر این محور قرار گرفته حمله به کمپ منافقین در آلبانی و تغییرات اخیر در مناسبات کشورهای منطقه و غربی‌ها با ایران ناشی از گفت‌وگوهایی دیپلماتیک است.

در این بین روزنامه کیهان از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کرده است. این روزنامه نوشته: غربی‌ها تا همین یکی دو هفته پیش حاضر به کوتاه آمدن از موضع خود درباره ایران نبودند و آخرین حرف‌هایی که از سوی افرادی نظیر جوزپ بورل رئیس‌سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا معاون او و رئیس‌تیم غرب در مذاکرات هسته‌ای به مقامات ایران گفتند این بود که «تا شما در روابط نظامی با روسیه تجدیدنظر نکنید، ما درباره موضوع هسته‌ای و سایر مسائل با شما گفت‌وگویی نخواهیم داشت» بعد از بازگشایی روابط عربستان با ایران هم از این موضع سلبی فاصله نگرفتند. علی‌رغم این موضوع، اتحادیه اروپا و شخص بورل و شخص مورا درب اتاق گفت‌وگو را به روی تیم آقای علی باقری باز کرده و ظاهراً توافقات اولیه‌ای هم داشته‌اند. در آن طرف ماجرا اما تحولات مهمی روی داده است که درشت‌ترین آن برخورد دولت آلبانی با منافقین و به‌هم ریختن کمپ ‌اشرف و متعاقب آن دفاع دولت آمریکا از اقدام پلیس آلبانی علیه منافقین بود. این وضع جدید حتماً ناشی از «مذاکرات» نیست، ناشی از «مقاومت» است. در واقع ایران در مواجهه با غرب مقاومت کرده و الان هم در سنگر مقاومت و در حال چیدن اولین برداشت این مزرعه است. آنان که با لباس اصلاح‌طلبی به آمریکا علامت می‌دادند؛ یا با لباس اعتدال؛ آنان که همین روزها با وقاحت خود را در میانه اقدامات توطئه‌گون منتظری قرار داده، این مرده را به خیال خود به صحنه آوردند و اقدامات خیانت‌بار او را به دعوای امام و منتظری تقلیل داده و در نهایت هم به نفع منتظری داوری کردند، این‌ها بدانند ارزش‌شان نزد آمریکا و اروپا یک هزارم ارزش منافقین نزد آمریکا و اروپا نیست. این‌ها ببینند آنان با منافقین چه کردند. با این‌ها هم همین را می‌کنند. کما اینکه با آن همه «رقص در میانه میدان» به آنها مدال محور شرارت دادند و هواپیمای محمدجواد ظریف را در اروپا معطل چند لیتر بنزین کردند.

 

دنیای اقتصاد عنوان کرد: آدرس‌های جهانی شهرهای قابل زندگی/ پیام یک گزارش برای تهران

به وفور از شهرنشینان شنیده می‌شود که یکی از آرزوهایشان سکونت در یک شهرستان و روستای خوش آب و هوا بعد از بازنشستگیان است. آرزویی که برای بسیاری در سطح همان آرزو و رویا باقی می‌ماند.

روزنامه دنیای اقتصاد در این زمینه نوشته: فهرست۲۰۲۳ «بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی» حاوی سه پیام است. پیام اول مربوط به «ویژگی شهرهای زیست‌پذیر» است که نشان می‌دهد بین توسعه جمعیتی و فیزیکی شهرها و کیفیت زندگی رابطه معکوس وجود دارد؛ لندن در رنکینگ جدید واحد اطلاعات اکونومیست، سقوط کرد. پیام دوم، اثر آتی تورم عمومی بالا بر وضعیت شهرها و پیام سوم هم مربوط به وضعیت تهران است. پیام اول که به اوضاع شهری در ایران مربوط می‌شود، مربوط به وضعیت تهران است. تهران در نسخه ۲۰۲۲ این گزارش، جزو بدترین شهرهای جهان برای زندگی شناخته شد به‌طوری که در بین ۱۷۲ شهر منتخب در نسخه پارسال، رتبه تهران، ۱۶۳ شد؛ یعنی شهر دهم در لیست بدترین‌‌‌ها. تهران امسال از لیست بدترین‌‌‌ها خارج شده اما همچنان در رنکینگ شهرهای زیست‌‌‌پذیر، جزو شهرهایی قرار دارد که کیفیت زندگی در آنجا پایین است. پیام دوم این گزارش، رابطه معکوس بین توسعه فیزیکی شهر و کیفیت زندگی است به‌طوری که، ‌‌‌عمده شهرهای دارای بهترین وضعیت برای زندگی، جزو شهرهای کوچک و متوسط قرار دارند. پیام سوم نیز اثر تورم عمومی بالا بر افت کیفیت زندگی است.

 

همشهری مطرح کرد: «نه» به آپارتمان‌نشینی سگ‌ها

روزنامه همشهری از میان موضوعات مختلف روز به ماجرای نگهداری از حیوانات خانگی پرداخته و نوشته: نتایج نظرسنجی همشهری نشان می‌دهد اکثریت شهروندان موافق وضع قانون علیه سگ‌گر‌دانی هستند. در آخرین نظرسنجی خود سراغ موضوع نگهداری از حیوانات خانگی در منزل و سگ‌گردانی در فضاهای عمومی شهری رفته است. این نظرسنجی به ‌صورت تلفنی و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده از 16تا 22خرداد 1402انجام شده که در آن از 720نفر از شهروندان تهرانی بالای 15سال نظرسنجی شده است.

 

جوان عنوان کرد: تفاهم و هم‌افزایی جامعه اطلاعاتی در دهه پنجم انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب در پیامی به نشست مشترک سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات تأکید کردند: امروز اگرچه در رأس این دو دستگاه تفاهم به طور جدی وجود دارد، اما مجاهدت واقعی این است که این همکاری و تفاهم را در همه سطوح پیاده کنند.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: در دهه پنجم انقلاب‌اسلامی و با گذشت چهار دهه از هر دو نوع تجربه تمرکز و تکثر اطلاعاتی شاهد ظهور رهیافت‌های نسل سوم در رهنامه اطلاعاتی کشور هستیم که آن را باید رهیافت تفاهم و هم‌افزایی در جامعه اطلاعاتی دانست. در این دوره جدید که پیام اخیر رهبر معظم انقلاب نویدبخش آغاز آن است، ضمن پذیرش تجارب قبلی، خصوصاً وجود ساختار‌های متنوع اطلاعاتی، دو نهاد اصلی اطلاعاتی کشور- یعنی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه- محور این هم‌افزایی قرار می‌گیرند و اجزای این دو نهاد در کل کشور و در میز‌ها و حوزه‌های تخصصی با یکدیگر به تفاهم و هم‌افزایی در عملیات و مأموریت‌ها می‌پردازند. تعبیر دقیق رهبر معظم انقلاب‌اسلامی و «مجاهدت» تلقی کردن تفاهم در تمام رده‌های اطلاعاتی به‌خوبی نشان می‌دهد که همکاری و هم‌افزایی در جامعه اطلاعاتی تا چه حد در رهنامه جدید اطلاعاتی امنیتی کشور اهمیت دارد و چه جایگاه ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته خواهد شد. این همکاری و هم‌افزایی راهبردی، راهکنشی و عملیاتی هم نقاط کور رادار امنیتی کشور را به‌گونه‌ای چشمگیر کاهش می‌دهد و هم مجموعه اجزای متنوع نهاد‌های اطلاعاتی با تفاهم و هم‌افزایی به توسعه آگاهی سامان‌مند امنیتی اطلاعاتی نظام کمک خواهند کرد.

 

کیهان: برجام افتضاح تمام عیار است که با کلاهبرداری آمریکا و همراهی تیم روحانی تنظیم شد

گمانه‌زنی درباره مدل و جزئیات تفاهمات صورت گرفته میان ایران و غرب در رسانه‌های داخلی و خارجی شدت گرفته است.

روزنامه کیهان در این راستا نوشته: در حالی که برخی نشریات مدعیان اعتدال و اصلاحات از «توافق موقت» جانبداری می‌کنند، یک روزنامه وابسته به این طیف اذعان کرد: توافق موقت به زیان منافع ملی ایران است. اما نکته طنز ماجرا این است که نویسنده، برجام پایمال شده را به عنوان نمونه « توافق پایدار» در مقابل«‌ توافق موقت» معرفی کرده است! برجام با کلاهبرداری آمریکا و همراهی تیم روحانی، به شکلی تنظیم شد که آمریکا بدون پرداخت هزینه توانست آن را از همان دوره اوباما زیر پا بگذارد، در مقابل طرف ایرانی، این اختیار عمل را به اعتبار تعبیه مکانیسم ماشه نداشت.بر این مبنا مطالبه روشن ایران، نه صرف بازگشت آمریکا به برجام، بلکه ارائه تضمین معتبر برای عدم تکرار عهدشکنی پنج ساله و تعهد آمریکا و اروپا به لغو پایدار تحریم‌هاست. البته موضوع تبادل زندانیان یا آزادی منابع بلوکه شده ایران، موضوع جدایی است که با درایت دولت در حال پیشرفت است و ربطی به برجام یا بازگشت بدون تضمین آمریکا -در مقابل اعمال مجدد محدودیت‌های هسته‌ای- ندارد.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها