یادداشتی از امین صبحی

کوتاه آمدنی در کار نیست

کد خبر: 1230523
کوتاه آمدنی در کار نیست

«فردا» - امین صبحی کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل نوشت: صنعت هسته ای ایران در کنار کش و قوس هایی که داشته و تا مرز خاک شدن هم رفته، دستاوردهای مهمی نظیر تکیه بر توان داخلی، استفاده از نیروی متخصص داخلی، اعتماد به دانش علمی درون کشور، افزایش قدرت بازدارندگی و تزریق روحیه امید و نشاط ... را به ارمغان آورد و علاوه بر آن به کشورهای رقیب و معاند هم نشان داد که ایران قوی تهدیدها را تبدیل به فرصت می کند. 

با نگاهی به روند هسته ای کشورمان در نیم قرن اخیر به این نتیجه میرسیم که این حوزه مهم نیز مانند سایر عرصه های انقلاب فراز و فرودهای زیادی را به خود دیده است؛ از عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی برای گام نهادن در این مسیر پرتلاطم اما خوش سرانجام، نصب راکتور تهران، انتشار خبر تهیه سوخت هسته ای، دستیابی به غنی سازی اورانیوم و توفیقات صورت گرفته در تحقق زنجیره کامل غنی سازی گرفته تا شهادت دانشمندان هسته ای، اعمال تحریم های بی سابقه و ظالمانه و بزرگترین عملیات تخریب هسته ای دنیا و دفن قلب راکتور اراک ـ که حتی مرور اخبارش پس از گذشت بیش از هفت سال رقت انگیز است ـ که مقدمه ای برای تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران بود و الحمدالله به همت دانشمندان هسته ای کشورمان ناکام ماند و نام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشتازی در این حوزه بنیادی مطرح شد.   

اما فارغ از همه آنچه گذشت ، در همه این ایام، رهبر انقلاب همواره در حوزه صنعت هسته ای بر چند نکته کلیدی تأکید داشتند که بخشی از آن موارد مجددا در جمع شماری از مسئولان صنعت هسته ای دوباره تکرار شد؛ عدم تغییر در زیرساخت صنعت هسته ای کشور، به کار گیری صنعت هسته ای در بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و کشور، امید آفرینی در جامعه با تبیین دستاوردها و پیشرفت های این حوزه، اهمیت راهبردی صنعت هسته ای در معرفی ایران قوی به جهانیان و ضرورت بی‌اعتمادی به طرف‌های هسته‌ای که نتیجه اعتماد یکطرفه دولتمردان پرادعا ـ که خود را آشنا با زبان دنیا معرفی می کردند ـ تبعات سنگینی را به سیاست و اقتصاد ایران اسلامی وارد کرد واقایان همچنان مشغول دستاوردسازی در این خصوص هستند. 

رهبر انقلاب این بار نیز مثل همیشه پیشگام شده و مسئولان انرژی اتمی را به آگاه کردن مردم از آثار مفید صنعت هسته‌ای سفارش کردند تا از این رهگذر به جنگ رسانه ای دشمن رفته و مردم را در جریان پیشرفت های صورت گرفته در کشور که منشا آن صنعت پیشران هسته ای، است قرار دهند چرا که پیشرفت در صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای، تاثیر بسزایی  در بهبود کیفیت زندگی و رفع نیازهای انسان ها در عصر مدرن دارد. 

از جمله فواید مهمی که بهره‌مندی مردم از پیشرفت‌های صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

انرژی پاک و قابل تجدید: صنعت هسته‌ای با تولید برق پاک و قابل تجدید، نقش مهمی در تأمین نیازهای انرژی جوامع مدرن دارد. این روش تولید برق، برای کاهش وابستگی به منابع سوخت فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار موثر است. بهره‌برداری مردم از این نوع انرژی، به منظور حفظ محیط زیست و تامین نیازهای انرژی پایدار، امری ضروری است. 

کاربردهای پزشکی: پیشرفت‌های صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای در زمینه پزشکی، برای تشخیص و درمان بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است. فناوری‌هایی نظیر تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس، درمان سرطان با تکنیک‌های رادیوتراپی، و دستگاه‌های تصفیه خون در حین عملیات جراحی، بهبود کیفیت درمان بیماران و افزایش امید بهبودی را فراهم می‌کنند. 

تحقیقات علمی و توسعه فناوری: صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای نقش مهمی در تحقیقات علمی و توسعه فناوری ایفا می‌کند. با استفاده از فناوری‌های هسته‌ای، تحقیقات در حوزه‌های مختلفی از جمله فیزیک، شیمی، بیولوژی و مهندسی بهبود می‌یابد. این تحقیقات بهبود زندگی انسان‌ها را تسریع می‌کنند و می‌توانند در کشف و درمان بیماری‌ها، بهبود روش‌های تولید و ذخیره سازی انرژی، و پیشبرد فناوری‌های نوین مؤثر باشند. 

بخش زیادی از این آگاهی عمومی به نحوه عملکرد رسانه ها در خصوص انعکاس این پیشرفت‌ها و ترویج بهره‌برداری صحیح از آنها ربط دارد لذا دستیابی به این امر مهم نیازمند تعامل دو طرفه مسئولان و رسانه باشد تا با تبیین این مسائل مهم، افکار عمومی را هشیار کنیم که چشم پوشی از این صنعت خطایی استراتژیک است وما نیازمند شتاب در فرصت های پیش رو هستیم تا با تحول نخبگانی در این عرصه سهمی در اعتباربخشی به ایران قوی داشته باشیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها