ظهره وند در گفتگو با فردا:

روسیه همکاری راهبردی می‌خواهد حساسیت ایران را باید درنظر بگیرد

کد خبر: 1233178

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: باید با همه طرف های خارجی که می خواهیم با آنها همکاری راهبردی بلندمدت داشته باشیم، خطوط قرمز و ملاحظات امنیت ملی مان را مرور و چک کنیم و این ملاحظات را به آنها یادآور شویم.

روسیه همکاری راهبردی می‌خواهد حساسیت ایران را باید درنظر بگیرد

گروه سیاسی فردا: بعد از همراهی روسیه با ادعای امارات بر سر جزایر سه گانه، موجی از انتقادها را به مسکو شاهد بودیم. حال سئوال این است که باید با روسیه چه طور رفتار کرد؟

ابوالفضل ظهره وند در گفتگو با خبرنگار فردا درباره نوع رفتار با روسیه گفت: هر زمان شورای همکاری خلیج فارس نشست و جلسه ای با طرف خارجی دارد و قرار باشد بیانیه مشترک در پایان بدهند، معمولا یکی از بندهای آن بیانیه موضوع جزایر است؛ حالا طرف مقابل اگر درباره حساسیت های ایران توجیه نباشد، فقط به بندهای مدنظر خودش توجه و سایر بندها را نیز امضا می کند.

وی با بیان اینکه کاری که لاوروف کرد همان کاری بود که رئیس جمهور چین در نشست با شورای همکاری خلیج فارس انجام داد، درباره فرصت طلبی روس ها برای امتیازگیری از امارات افزود: اصلا بحث این حرف ها نیست. روسیه وقتی می بیند هم اکنون در عرصه بین الملل درگیر است و تلاش می کند اهداف و منافع امنیت ملی خودش را با ابزار دیپلماسی جلو ببرد بنابراین این اقدام لاوروف را نباید پای این گذاشت که روسیه نامرد است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: اگر ما می خواهیم این موضوع را ریشه ای حل کنیم باید به طرف مقابل بگوییم اگر همکاری راهبردی می خواهد دو کشور باید خطوط قرمز همدیگر را مدنظر قرار دهند. چینی ها در موضوع تایوان حساسیت و روسیه با ژاپن بر سر برخی جزایر اختلاف دارد بنابراین چین و روسیه این موضوعات را به ما منتقل می کنند و در مقابل ما نیز حساسیت ایران را در موضوع جزایر سه گانه یادآور می شویم.

ظهره وند افزود: باید با همه طرف های خارجی که می خواهیم با آنها همکاری راهبردی بلندمدت داشته باشیم، خطوط قرمز و ملاحظات امنیت ملی مان را مرور و چک کنیم و این ملاحظات را به آنها یادآور شویم. این الفبای همکاری های راهبردی است. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها