دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

غلامرضا می‌رود؟

کد خبر: 1233616

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

غلامرضا می‌رود؟

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: شاهد انتشار ویدئوهایی از جنس مانور پیش از فتنه زن، زندگی، آزادی هستیم

در روزهای اخیر دستکم دو ویدئو در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حرف و حدیث‌های بسیاری به‌دنبال داشته است.

روزنامه جوان درباره این ماجرا نوشته: این روز‌ها در فضای مجازی شاهد انتشار ویدئو‌هایی هستیم که جنس مانور رسانه‌ای و عملیاتی پیش از فتنه زن، زندگی، آزادی را به ذهن متبادر می‌کند. انتشار وسیع ویدئو‌هایی جعلی از خشونت یک زن چادری برای دستگیری زنی بدحجاب که قصد دارد او را به زور به درون یک ون منتقل کند، در فضای مجازی دست به دست می‌شود. ویدئویی که به گونه‌ای فیلمبرداری شده که هویت ون (رنگ خودرو و نشانه‌های دیگر) مشخص نیست و حتی چهره زن چادری و زن بی‌حجاب هم به هیچ عنوان معلوم نیست. مجعول‌بودن فیلم از همین شکل و جنس فیلمبرداری مشخص است. تلاش برای رودررو قرار دادن قشر زن مقابل حاکمیت هنوز دریچه‌هایی از امیدواری را در ذهن و روان ضد انقلاب زنده نگه داشته‌است.

 

کیهان: دولت ترامپ با دریافت پالس‌ ضعف دولت روحانی از برجام خارج شد

مسئولان و حامیان دولت سابق همواره سعی در انداختن تقصیر اشتباهات و کوتاهی‌های خود بر گردن دیگران دارند و در قبال برجام نیز همین‌گونه عمل کرده و دیگران را مقصر به نتیجه نرسیدنش می‌دانند‌.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: پیش‌بینی بر این بود که دولت ایران، گروگان وعده‌های پرزرق‌وبرق خود به مردم است و اگر اجرای وعده‌های برجامی به مانع بخورد، مجبور است باز هم کوتاه بیاید و حاضر به واگذاری امتیازات بیشتر باشد، یا نظام را برای مذاکره جدید تحت فشار بگذارد. همین‌طور هم شد و روحانی و برخی حامیانش موضوع برجام 2 و 3 را پیش کشیدند. دولت ترامپ با فهم این واقعیت و دریافت برخی پالس‌های ضعف و درماندگی از گوشه و کنار دولت سابق بود که از برجام خارج شد تا دولت روحانی در اثر این شوک پای مذاکره بیاید. در حالی که دولت روحانی خزانه را خالی کرده و با وعده‌های برعکس درآمده و اعتراض افکار عمومی روبه‌رو بود، دولت بایدن تصور کرد می‌تواند گروکشی‌های ترامپ و اوباما را دوباره به ایران بفروشد و ایران را به تسلیم وادارد. اما با تصویب قانون اقدام متقابل از سوی مجلس شورای اسلامی و سپس انتخاب آقای رئیسی، روند معادلات تغییر کرد.

 

تئوریسین اصلاح‌طلب: میان ضدانقلاب رقابت خصومت‌آمیز حاکم است

محمدرضا تاجیک، تئوری‌پرداز اصلاح‌طلب با بیان اینکه وقتی از اپوزیسیون صحبت می‌کنیم از یک طیف بسیار «گسترده، متشتت و متفاوتی» صحبت می‌کنیم که «یک نوع رقابت مدنی برای کسب قدرت درون آن‌ها جاری نیست.»

از نگاه او میان ضد انقلاب نوعی رقابت خصومت‌آمیز حاکم است که خودشان اپوزیسیون خودشان هم هستند!

تاجیک معتقد است که «ما هیچ گاه با تمامیت و کلیتی به نام اپوزیسیون مواجه نیستیم و با مجمع‌الجزایری مواجه هستیم که هر کدام نافی و عدو دیگری هستند. طبیعتاً وقتی پای قدرت و منافع آن به میان کشیده می‌شود در مقابل همدیگر صف‌آرایی می‌کنند. نمونه آن همین جنبش اخیر (اغتشاشات) بود که تا احساس کردند باید آلترناتیوسازی کنند و دولت سایه تشکیل دهند دیدیم که چگونه در مقابل هم صف‌آرایی کردند و حتی نتوانستند شورایی را شکل دهند و دیری نپایید که از هم پاشید.»

تاجیک تأکید می‌کند که «جامعه ایرانی اپوزیسیونی دارد که چندان چهره کاریزما و فراگیری در آن دیده نمی‌شود، طرح جدی برای قدرت ندارند، چهره‌های مشهور و مقبول جدی ندارند و خودشان هم که در مقابل همدیگر صف‌آرایی می‌کنند.»

 

مدیرمسئول کیهان: وطن‌دوستی به شما نمی‌آید!/ ظریف گفته بود درباره مالکیت جزیره ابوموسی آماده مذاکره است

روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در پایان نشست خود در مسکو بیانیه مشترکی صادر کرده و در بخشی از آن «خواهان ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی دادگستری به منظور حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین‌المللی» شدند. این موضوع موجب انتقاد اصلاح‌طلبان نسبت به مناسبات ایران و روسیه شد‌ چنانکه شماری از آنها تحت عنوان «‌جمعی از سفرا و دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران»! بیانیه‌ای صادر کردند.

حسین شریعتمداری در این خصوص نوشته: همزمان با اغتشاشات سال گذشته، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه با دخالت در امور داخلی کشورمان و بی‌احترامی به تمامیت ارضی ایران، از گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب حمایت کرده بود؟! چرا دولت تحت مدیریت شما نه فقط هیچ واکنشی نشان نداد بلکه با پیروی از دیپلماسی التماسی ذلیلانه، دولت آمریکا را کدخدا! و اوباما را مؤدب! و... نیز لقب داد؟! مدعیان اصلاحات نه فقط در مقابل نقض حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه هیچ واکنشی نداشته‌اند، بلکه رسماً و علناً از بیانیه‌های شورای همکاری کشورهای عرب خلیج‌فارس حمایت هم کرده‌اند! تعجب می‌کنید؟! به این بخش از سخنان آقای ظریف در سفر به کویت (۱۱ آذرماه ۱۳۹۲‌) توجه کنید. ایشان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که «‌ایران درباره مالکیت بر جزیره ابوموسی آماده مذاکره است‌»! کدام دیپلمات وطن‌دوستی اعلام می‌کند که بر سر بخشی از اراضی تحت مالکیت وطن خود آماده مذاکره است؟!

 

صبح نو: غلامرضا می‌رود؟/ انتقاد از انسداد راه تعامل با نیروهای اجرایی و تلاش برای رضایت مردم با یک بخشنامه

پس از گذشت چند هفته از قول وزیر کشور برای تغییر معاون سیاسی همچنان این اتفاق رخ نداده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که معاونت سیاسی وزارت کشور، طی بخشنامه‌ای به فرمانداران و استانداران، خواستار عدم همراهی ایشان با نمایندگان مجلس در سال آخر مجلس با هدف ادعایی «پیشگیری از هر گونه سوءبرداشت» شد.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: نمایندگان معتقد هستند که این بخشنامه مخالف اصول قانون اساسی از جمله اصول ۶۲، ۸۴ و ۷۶ است. موکلین مردم بر این باور هستند که دوره نمایندگی، چهار ساله است و نمایندگان حق اظهارنظر درباره تمام امور داخلی و خارجی را دارند و تحقیق، تفحص و پاسخگو ساختن مسئولین سایر دستگاه‌ها از جمله دستگاه اجرایی کشور، حق قانونی نمایندگان است. موضوع بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور و مطالبه تغییر محمدرضا غلامرضا، دیروز بار دیگر وارد صحن علنی مجلس شد. در همین‌باره سید کاظم دلخوش، در نشست علنی صبح یکشنبه 25 تیر، با اشاره به ابلاغیه وزارت کشور در خصوص عدم دخالت نمایندگان در امور اجرایی در سال انتخابات، اظهار کرد: «خواهش می‌کنم تکلیف ما را با این موضوع در مجلس روشن کنید. آقای ذوالنور هم در این زمینه تأکید کردند؛ اما آیا وزیر کشور در قبال مجلس باید پاسخ بدهد یا خیر.» رئیس مجلس در خصوص موضوع معاون سیاسی وزیر کشور گفت: «دیروز با وزیر کشور صحبت کردم و گفتم؛ فرصت به انتها رسیده است، ایشان قول دادند زودتر تصمیم بگیرند و به توافق برسند. حتما این کار انجام می‌شود، اگر نشد، حق با شماست. بر اساس آیین‌نامه داخلی، موضوع را دنبال خواهم کرد.» بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور، راه تعامل نمایندگان با نیروهای اجرایی نظیر استانداران و فرمانداران را می‌بندد و همین انسداد، می‌تواند به نارضایتی مردم در حوزه‌ها منجر شود. از سوی دیگر، معاون سیاسی وزیر کشور بهتر بود به جای این بخشنامه حاشیه‌ای، از ظرفیت نمایندگان برای برگزاری شفاف و سالم انتخابات بهره ببرد.

 

فاطمه هاشمی خطاب به اصلاح‌طلبان: سکوت و قهر نکنید البته مردم از شما عبور کرده‌اند!/ برخی سران اصلاح‌طلب گرایشات خاصی پیدا کردند

سردرگمی اصلاح‌طلبان بعد از بدعملی‌شان در زمان حضور در دولت و مجلس وارد مرحله تازه‌ای شده به‌طوری که نه‌تنها در قبال مردم بلکه در مناسبات درونی‌شان نیز دچار ابهام و سرگشتگی‌اند. روزنامه جوان در این راستا نوشته: فاطمه هاشمی، فعال سیاسی و دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی گرچه از اصلاح‌طلبان خواسته که همچون پدر او باشند و قهر نکنند، در عین حال تصریح کرده که مردم از اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند. او در بخشی از سخنان خود که شرق منتشر کرده، در پاسخ به اینکه گوشه‌گیری اصلاح‌طلبان خودخواسته بوده یا مجبور به این امر شدند، گفته که «خودشان انتخاب کردند که سکوت محض کنند» و تأکید کرده وقتی «مشکلات را مشاهده می‌کنند نباید سکوت کنند» فاطمه هاشمی همچنین در سخنی رمزآلود گفته که «برخی از سران اصلاح‌طلب گرایشات خاصی پیدا کردند.» و در پاسخ به اینکه منظور شما از گرایش خاص برخی از سران اصلاح‌طلب چیست، اظهار کرد: «خیلی نباید شفاف صحبت کرد.» این فعال سیاسی در واکنش به اینکه بنابراین نباید به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم امیدوار بود، یادآور شد: «بستگی به خودشان و فعالیت آن‌ها دارد چراکه مردم هم از اصلاح‌طلبان عبور کردند.» فاطمه هاشمی آن‌قدر در فکر نام بردن بی بهانه از پدرش بوده که فراموش کرده هاشمی رفسنجانی هم سابقه قهر دارد، از قضا دلیل قهرش هم ناسزا‌ها و تخریب و تهمت‌های اصلاح‌طلبان بود وقتی از نمایندگی مجلس ششم در روز افتتاحیه مجلس (۵ خرداد ۷۹) انصراف داد و مجلس را به اصلاح‌طلبان واگذار کرد‌.

 

تحلیل صبح نو از استراتژی ریسک‌زدایی در سیاست خارجی در مقابل نظریه آشوب

به‌نظر می‌رسد علائمی از رکود در اقتصاد چین دیده می‌شود که این موضوع خواه ناخواه بر معادلات اقتصادی و بین‌المللی خواهد گذاشت.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: وابستگی اقتصادی آلمان به چین مورد انتقاد محافل سیاسی و اقتصادی این کشور بوده و بارها نسبت به پیامدهای این وابستگی هشدار داده بودند تا اینکه پس از مدت‌ها بحث و بررسی، آلمان استراتژی «ریسک‌زدایی» را در مناسبات خود با چین برگزید. جمهوری اسلامی توانسته است استراتژی ریسک‌زدایی را در برابر غرب داشته باشد و خود را بی‌نیاز از هژمونی آمریکا و متحدانش بسازد و سیاست خصمانه همراه با فشار و تحریم آنها را مدیریت کرده و از لحاظ اقتصادی از وابستگی‌های خود بکاهد. استراتژی که لازم است در نگاه به شرق نیز آن را لحاظ کند به‌ویژه آنکه اگر بخواهد سیاست غیرمتوازن در رابطه با غرب داشته باشد و بیشتر نگاه خود را معطوف به شرق کند ریسک چنین سیاستی نیز بالاست؛ چراکه برخی از این ریسک‌ها هیچ تضمینی برای بازگشت به وضعیت قبلی ندارد و نتیجه آن، ظهور یک وضعیت جدید است. در مقابل استراتژی ریسک‌زدایی، «نظریه آشوب» است که در این نوع استراتژی، فرایندهای طبیعی و قابل پیش‌بینی در تصمیم‌گیری‌ها رعایت نمی‌شود، رویدادها ناپیوسته‌اند و با آنچه در گذشته اتفاق افتاده، رابطه‌ای ندارند که این نوع سیاست برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، سمی مهلک است.

 

واکنش همشهری به استقرار گشت‌های پلیس:گام دوم صیانت از حق اکثریت

در چند روز اخیر گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس برای برخورد با بدحجابی در شهرهای مختلف مستقر شده‌اند.

روزنامه همشهری در این باره نوشته: خواست عموم مردم برای برخورد با بی‌حجابی را فروغ نیلچی‌زاده، پژوهشگر فرهنگی حوزه زنان و خانواده هم تایید می‌کند می‌گوید: «اگر به آماری که در چند ‌ماه اخیر از قشرهای مختلف مردم گرفته شده مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که اکثریت مردم دوستدار حجاب هستند و خودشان از مسئولان اعم از دولت، مجلس و قوه قضاییه مطالبه‌گری می‌کنند که موضوع عفاف و حجاب را بیش از پیش مدنظر قرار دهند.» قدیری ابیانه نیز گفته: «اگر بخواهیم تعیین حد حجاب و نوع پوشش را برعهده خود خانم‌ها بگذاریم بعضی از افراد ممکن است حدی قائل نباشند و به شکل بسیار زننده‌ای وارد جامعه شوند. در هیچ کجای دنیا این موضوع را به افراد نمی‌سپارند و قانون، این حدود را مشخص می‌کند. بعضی‌ها می‌خواهند از این موضع‌گیری‌ها سود ببرند و برای اینکه ژست روشنفکرانه بگیرند، از آزادی و اختیار در حجاب صحبت می‌کنند.»‌

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها