دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

متحد غیر استراتژیک

کد خبر: 1233201

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

متحد غیر استراتژیک

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: باید نهضت فراگیر تبلیغ و ترویج معارف دینی شکل بگیرد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور در روز چهارشنبه ۲۱ تیر ماه، با ترسیم صحنه تقابل دو جبهه فکری یعنی جبهه نظام اسلامی و جبهه‌ای که نام خود را «لیبرال دموکراسی» گذاشته است، فعالان عرصه تبلیغ در جبهه نظام اسلامی را به شناخت دقیق ابعاد این مبارزه تمدنی و تمهید الزامات برای تقابل به مبانی فکری جبهه مقابل فراخواندند.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: در زمانه‌ای که در محاصره تبلیغاتی دشمنان توحید قرار داریم، تنها راه شکستن این محاصره بازگشت به همان توصیه قرآنی است که فرمود «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکمْ بِوَاحِدَهٍ آن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی». باید نهضت فراگیر تبلیغ و ترویج معارف دینی به‌صورت میان‌فردی شکل گیرد تا ضعف ساختار‌های رسانه‌ای مانع از رساندن صدای دین به جوانان و نوجوانان نشود. باید مبلغان دین بخشی از توان و فرصت خود را معطوف به تخاطب واقعی و فردبه‌فرد با افرادی از جامعه کنند که پیام دین را یا کمتر دریافت کرده‌اند یا به‌صورت تحریف‌شده و مغرضانه از بلندگو‌های دشمن شنیده‌اند. بخشی از همان نوجوانانی که از سر غفلت در سال گذشته در کف خیابان، آرامش را از هم‌وطنان خود سلب کردند، اکنون تشنه معارف حقی هستند که به دلیل ضعف‌های ما و خباثت دشمن به آن‌ها درست منتقل نشده است. باید با آنان گفتگو کرد و متناسب اقتضائات و زیست‌شان معارف اسلام عزیز را به آن‌ها منتقل کرد.

 

محمدجواد لاریجانی: حرف‌های اصلاح‌طلبان درباره رفراندوم حرف‌های قشنگی برای یک آدم میهن‌پرست نیست/ معتقدان به قانون اساسی وارد انتخابات شوند/ اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند استعفا و تحصن کنند وقت مردم را نگیرند

محمدجواد لاریجانی به روزنامه ایران گفته: توطئه‌های دشمن برای انتخابات و پیروی جناح اصلاحات از آن، مسأله بدی است. اصلاح‌طلبان یک روز می‌گویند رفراندوم می‌خواهیم و روز دیگر می‌گویند نظارت استصوابی خوب نیست؛ این سخنان، حرف‌های قشنگی برای یک آدم میهن پرست نیست. امروز دوران شفافیت است. کسانی که معتقد به قانون اساسی نیستند، اعتقادشان محترم است، اما نمی‌توانند نماینده مجلس شوند. کسی که معتقد است نظام باید سکولار باشد یا کسی که معتقد است اساساً اسلام مندرس است، یا کسی که می‌گوید اسلام در مسائل شرعی خود باید تابع آرای عمومی باشد، این آدم نمی‌تواند امضا کند که من به قانون اساسی معتقد هستم. بنابراین کسانی باید وارد انتخابات شوند که واقعاً به قانون اساسی پایبند باشند. مجلس ششم، برای اصلاح‌طلبان یک مجلس نمونه است. غیر از ناسزا گفتن، غیر از تحصن، غیر از استعفا، از این مجلس یک کار درست و حسابی در جهت ایفای وظایف قانونی ندیدیم. اگر می‌خواهند این کار را بکنند، توصیه ما این است که بیخود وقت مردم را نگیرند.

 

جام جم عنوان کرد: روسیه، متحد غیراستراتژیک ایران

ششمین نشست مشترک وزیران خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس با فدراسیون روسیه در حالی روز دوشنبه هفته قبل در مسکو برگزار شد که با صدور بیانیه پایانی، حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه را زیر‌سؤال برد. این اتفاق واکنش‌های فراوانی به همراه داشت.

روزنامه جام جم در این ارتباط نوشته: چیزی که نوع رابطه ایران و روسیه را مشخص می‌کند، توجه به تفاوت دو اتحاد تاکتیکی و استراتژیک است. در اتحاد استراتژیک دو یا چند کشور توان نظامی، سیاسی و اقتصادی خود را تجمیع می‌کنند تا با خطر مشترک مقابله کنند. در این حالت دو کشور دارای منافع بلند‌مدت همسو و گرایش‌های ارزشی و جهان‌بینی شبیه به هم در بیشتر مسائل هستند که این در مورد پیوند ایران و سوریه صدق می‌کند. به همین دلیل هم ‌به‌رغم تلاش تمام کشورهای منطقه‌ای و غربی برای سقوط بشار اسد، ایران از حاکمیت سوریه دفاع کرد اما در نقطه مقابل و در اتحاد تاکتیکی، دو کشور، با هم همدلی حداکثری ندارند و صرفا برای دفع یک تهدید فوری به همکاری موقت دست می‌زنند. این نوع اتحادها به‌خصوص در بازه‌هایی از تاریخ که نظم بین‌المللی در حال تغییر بوده بیشتر اتفاق می‌افتد. اتحاد ایران و روسیه تاکتیکی است و هر دو کشور با تهدید روز‌افزون آمریکا مواجه بوده‌اند که سلطه‌گری خود را در سراسر جهان گسترش داده است. در نتیجه، برای دفع خطر آمریکا که تهدیدی برای هر دو کشور محسوب می‌شود، یک اتحاد تاکتیکی میان آنها ایجاد شده است. با این حال مواضع دو کشور در بیشتر مسائل بین‌المللی شبیه نیست. ایران و روسیه گرچه در سوریه یا علیه ناتو همکاری می‌کنند، در حوزه‌های دیگری هم مانند قفقاز یا آسیای مرکزی تعارض و تفاوت نظر دارند. دو کشور همچنین در مورد مسأله فلسطین و مناسبات با اسرائیل اختلافات جدی دارند اما هیچ‌کدام از این موارد همکاری‌های دو کشور در منافع مشترک را زیر‌سؤال نمی‌برد.

 

روزنامه ایران: برجام پروژه مهار ایران بود

در سالروز حصول برجام بازخوانی این توافق در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه ایران در این باره نوشته: قرار بود طرفین ذیل آن «اقدامات مشترکی» را انجام دهند و ایران از فواید اقتصادی آن که حسن روحانی وعده آن را داده بود، بهره‌مند شود. حال، هشت سال از امضای آن توافق گذشته، در حالی که امریکا به عنوان اصلی‌ترین طرف ایران، از این توافق خارج شده، سه کشور اروپایی نیز همراستا با دولت قبل و کنونی امریکا به تعهدات خود جامه عمل نپوشاندند و تنها چین و روسیه بر مطالبات ایران از این سند تأکید دارند.  این روزنامه به نقل از محمدجواد لاریجانی نیز نوشته: برجام امامزاده‌ای نیست که شفا بدهد. الان داریم مطالبه حق می‌کنیم، یعنی در برجام یک معامله‌ای کردیم و بهای آن را به صورت نقد پرداخت کردیم، اما مابه‌ازای آن را دریافت نکردیم، حالا داریم مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا کالای خود را دریافت کنیم.

 

کیهان: مطالبات جوانان فرانسوی آزادیخواهانه و در اعتراض به بی‌عدالتی است

فرانسه هنوز آرام نشده و تظاهرات در برخی شهرهای این کشور ادامه دارد.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: تظاهرات ده‌ها هزار نفره‌ای که طی هفته‌های اخیر پایتخت و تعدادی دیگر از شهرهای فرانسه را در برگرفته و دولت این کشور از آن به «آشوب» یاد می‌کند، توجهات اروپایی‌ها را به خود جلب کرده و از اینکه دولت مکرون نتوانسته آن را کنترل کند، مورد سرزنش شدید قرار گرفته است.  مطالبات جوانان معترض فرانسوی صرفنظر از چگونگی بروز آن سمت و سوی آزادیخواهانه و اعتراض به بی‌عدالتی‌ها را در دل خود دارد و با شجاعت نیز دنبال می‌شود. آنچه امروز در خیابان‌های پاریس، مارسی و... جریان دارد، جنبشی بر ضد همان بی‌عدالتی‌ها و اقدامات خجالت‌آوری است که در نامه سال ۱۳۹۳ رهبر انقلاب خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، آمده بود. این حرکت صرفنظر از چگونگی بروز آن، می‌تواند برای دولت‌های غربی نگران‌کننده و اضطراب‌آور باشد. آنان آثار سیاسی اینگونه را دیده‌اند و معتقدند چنین پیام‌هایی که در فطرت و وجدان انسان‌ها رسوخ دارد، می‌تواند خلاء تئوریک و ایدئولوژیک یک جنبش اجتماعی را پر کند و به سرانجام برساند.

 

صبح نو: ایران در هویت‌بخشی به جبهه ضد آمریکایی صاحب گفتمان و ایدئولوژی مستحکم است

روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در بخشی از بیانیه اخیرشان ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی دادگستری به‌منظور حل‌وفصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین‌المللی را خواستار شدند.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: بیانیه اخیر موجب شد تا بار دیگر هجمه علیه سیاست خارجی نظام از سوی نیروهای غرب‌گرا ایجاد شود و ایشان با شماتت ایران، اقدام روسیه را دلیل موجه بر اشتباه راهبردی ایران ارزیابی کنند. این در حالی است که امروز رویارویی محور شرق و غرب امر عیانی است و ایران به همراه روسیه و چین اضلاع این نظم جدید مقابل غرب را تشکیل می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران در فرم‌بخشی و هویت‌بخشی به جبهه ضد آمریکایی، صاحب گفتمان و ایدئولوژی مستحکم است و حضورش در جبهه مزبور، در واقع در حکم نیروی عیاربخش و مقوم است. با توجه به نقش و جایگاه ذی‌نفوذ ایران در جبهه نیروهای مستقل یا ضد‌آمریکا، کشورهای عضو این جبهه باید بدانند که نباید جای «منافع مشترک» و «برخی بلندپروازی‌های غیر واقع‌بینانه» را عوض کنند و در دام برخی کج‌فهمی‌های تاریخی و سیاسی بیفتند. در غیر این صورت، پرداخت هزینه به‌واسطه چنین اشتباه‌هایی حتمی خواهد بود.

 

صبح نو: بی‌‌حرمتی به پرچم، بی‌احترامی به ایران و مردم است

همزمان با آشوب‌های سال گذشته عده‌ای تحت تاثیر جو رسانه‌های خارجی برای شکستن حرمت سرود ملی و پرچم ایران تلاش کردند.

موضوعی که اخیرا نیز به نوعی دیگر اتفاق افتاد‌. روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: بی‌احترامی ورزشکاری که به نمایندگی از ایران در میادین ورزشی بین‌المللی حاضر شد، در ادامه رفتار شنیعی بود که بعد از اغتشاش‌های 1401 در بی‌حرمتی و بی‌احترامی به پرچم ایران و دیگر نمادهای ملی کشور صورت گرفته است. پرچم، نماد ملت و کشور و تبلور هویت ملی است، از آنجا که پرچم ایران، مردم، فرهنگ و جغرافیای آن را در همه عرصه‌ها نمایندگی می‌کند، لذا بی‌حرمتی به آن، بی‌احترامی به ایران و مردم آن است. این ورزشکار که از معیارها و ویژگی‌های پهلوانی به‌دور است، اگر جمهوری اسلامی را قبول ندارد، چرا به خود اجازه می‌دهد به‌عنوان عضو تیم ملی و نماینده جمهوری اسلامی، در میادین ورزشی حاضر شود و از امکانات فدراسیون برای مطرح شدن در میادین ورزشی بهره می‌برد که این یک تعارض آشکار است. این ورزشکار یا هر شخص دیگری که به خود اجازه توهین به نماد ایران و ایرانی می‌دهد، باید پاسخگو باشد.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها