فردا گزارش می‌دهد؛

پازل انتخاباتی اعتدال با دو محور؛ نوبخت و رحمانی‌فضلی

کد خبر: 1235996

انتخابات مجلس یازدهم آرایش سه ضلعی به خود گرفته است، اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالیون.

پازل انتخاباتی اعتدال با دو محور؛ نوبخت و رحمانی‌فضلی

گروه سیاسی فردا: گرچه هنوز تنور انتخابات اسفندماه گرم نشده است و تحرک گروه ها و جناح های سیاسی مشهود و علنی نیست اما ماه هاست که چراغ خاموش مجموعه های مختلف تلاش می کنند نیروهای خود را برای ورودی قدرتمند به عرصه انتخابات مجلس آماده کنند. اعتدال و توسعه از جمله این گروه ها حزب است.

قدرت چانه‌زنی و لابی‌گری

هر چند این حزب نزد افکارعمومی ناشناخته است و به ظاهر پایگاه اجتماعی ندارد اما در چانه زنی های سیاسی از ظرفیت بالایی برخوردار است و در بزنگاه ها توانسته از آب، کره بگیرد. نمونه های بارز این اتفاق را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و انتخابات مجلس دهم شاهد بودیم. سال 92 در زمانی که چهره های شاخص جریان اصلاحات پا به میدان انتخابات نگذاشتند و مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز ردصلاحیت شد، حزب اعتدال و توسعه با قدرت لابی گری خود توانست حسن روحانی را به عنوان نامزد مورد اجماع راست سنتی و جریان اصلاحات در صحنه انتخابات حفظ کند و عارف با دست خط محمد خاتمی مجبور به کنارگیری شد.

در انتخابات مجلس دهم نیز گرچه عارف صندلی ریاست را حق مسلم خود می دانست و بعد از انتخابات ریاست جمهوری قریب به 2 سال زحمت کشید و از این شهر به آن شهر سفر کرد تا نیروهای اصلاح طلب را در قالب ائتلاف امید ساماندهی کند اما در نهایت این حزب اعتدال و توسعه بود که بدون ورود رسمی به جمع اصلاح طلبان از فرصت ردصلاحیت نامزدهای مدنظر جریان اصلاحات استفاده و نامزدهای خود را وارد ائتلاف امید کرد؛ نتیجه آن شد که هر چند ائتلاف امید با 168 نماینده اکثریت کرسی های مجلس را در اختیار گرفت اما در زمان رأی گیری برای ریاست، عارف تنها 120 رأی آورد و توافق پشت پرده اعتدال و توسعه با نمایندگان اصولگرا جلوس لاریجانی را بر کرسی ریاست تداوم بخشید.

ظرفیت‌های انتخاباتی اعتدال و توسعه

نگاهی گذرا به اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه این تصویر را به ذهن متبادر می سازد که جز تعدادی انگشت شمار، بقیه افراد ناشناس هستند اما در واقعیت باید موضوع را از زاویه دیگری دید. سیدحسین نقوی حسینی در همین رابطه به خبرنگار فردا گفت «وزرا و مدیران ارشد و استانی و شهرستانی دولت حسن روحانی سخت مشغول فراهم سازی تدارک حضور قوی در صحنه انتخابات مجلس هستند.»

مصادیق و نشانه های این حرف زمانی بیشتر نمایان می شود که در بهار امسال وزرا و استانداران دولت یازدهم و دوازدهم چند دیدار با حسن روحانی داشتند؛ گرچه به ظاهر آن دیدارها برای تجدید خاطره ها و گرفتن عکس یادگاری بود اما در عمل پالس‌های برای سامان دهی انتخاباتی نیروها محسوب می شود.

ظرفیت‌های اجتماعی اعتدال و توسعه

اعتدال و توسعه گرچه به ظاهر پایگاه اجتماعی قوی در جامعه ندارد و اصلاح طلبان و بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باور هستند این حزب اگر هم در مقطعی موفق بود به دلیل پایگاه اجتماعی عاریتی بود که از جریان اصلاحات قرض گرفت اما شواهد و قرائن حکایت از این می کند، اعتدال و توسعه از زاویه دیگری به انتخابات مجلس می نگرد.

قریب به 180 کرسی مجلس متعلق به حوزه های انتخابیه تک نماینده می شود و حالا اگر حوزه های انتخابیه 2 نماینده نیز به این تعداد اضافه شود، این نتیجه حاصل خواهد شد که اعتدال و توسعه قصد دارد از حوزه انتخابیه تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرمان و شیراز یعنی حدود 50 کرسی مجلس چشم پوشی کند و عزم و هدف خود را برای 240 کرسی مجلس قرار دهد. از آنجاکه در شهرستان ها ملاک و معیار مردم برای رأی دهی بیشتر بر معادلات قومی و محلی است تا گرایش های سیاسی، اهمیت این استراتژی بیشتر نمایان می شود.

چهره‌های اعتدال و توسعه برای پرچم داری انتخاباتی

محمدباقر نوبخت  دبیرکل اعتدال و توسعه چهار دوره نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه رشت بود و به نظر می آید، جز دو گزینه اصلی برای پرچمداری جریان اعتدال در انتخابات مجلس است، کما اینکه در زمان دولت حسن روحانی، ریاست سازمان برنامه و بودجه بود و در اختصاص بودجه به طرح های عمرانی نگاه ویژه ای به رشت داشت.

رمضانعلی سبحانی‌فر سخنگوی حزب اعتدال و توسعه است و در دوره های نهم و دهم از حوزه انتخابیه سبزوار به مجلس راه یافت، ورود او نیز به انتخابات مجلس یازدهم محتمل است.

گرچه چهره های شاخص دیگری همچون محمود واعظی، مرتضی بانک، فاطمه هاشمی، علی جنتی، غلامعلی دهقان در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه حضور دارند اما به نظر می رسد آنها قصدی برای ورود به انتخابات مجلس ندارند و بیشتر از بیرون مشغول ساماندهی نیروها هستند.

در این میان از چهره‌های شاخص و مشهوری که می توانند برای تز انتخاباتی اعتدال و توسعه به عنوان سمپات عمل کنند، بسیارند. از آذری جهرمی گرفته تا عبدالرضا رحمانی فضلی که در دولت حسن روحانی وزیر بودند. قریب به یک ماه پیش رحمانی فضلی همراه استانداران زمان وزارت خود به دیدار حسن روحانی رفت و کنار رئیس جمهور سابق نشست.

یکی از نمایندگان ادوار در همین رابطه به خبرنگار فردا گفت «هم اکنون حزب اعتدال و توسعه در حال ساماندهی وزرا و مدیران ارشد و استانی و شهرستانی دولت یازدهم و دوازدهم به محوریت محمدباقر نوبخت برای ورود به انتخابات مجلس یازدهم است، همچنین علی لاریجانی نیز مشغول ساماندهی نمایندگان ادوار به محوریت عبدالرضا رحمانی فضلی که زاده شیروان است و در دوره چهارم نیز از زادگاه خود به مجلس راه یافت».

به نظر می رسد پازل انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه در قالب ائتلاف با جریان علی لاریجانی تکمیل می شود و این ائتلاف دو محور دارد یکی محمدباقر نوبخت و دیگری عبدالرضا رحمانی فضلی که هر کدام موفق شوند به مجلس راه یابند، ائتلاف به نفع ریاست آنها عمل خواهد کرد.  

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها