گفت‌وگوی «فردا» با محمدجواد جمالی نوبندگانی

دولت باید از همان ابتدای کارش از افراد متخصص‌تری در حوزه اقتصاد استفاده می‌کرد/ برخی شعارها احساسی داده شد

کد خبر: 1236148

یک نماینده پیشین مجلس گفت: دولت باید بررسی کند که کدام موضوعات می‌تواند درجه نارضایتی را بالا ببرد یا آستانه تحمل مردم را کاهش دهد.

دولت باید از همان ابتدای کارش از افراد متخصص‌تری در حوزه اقتصاد استفاده می‌کرد/ برخی شعارها احساسی داده شد

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت اقتصادی این روزهای کشور خوب نیست و گرچه دولت سعی می‌کنند با ارائه اعداد و ارقام نشان دهد که تورم تحت کنترل است اما واقعیت بازار این شرایط را نشان نمی‌دهد. حالا باید بررسی کرد که آستانه تحمل اقتصادی مردم کجاست و باید چه کرد تا اوضاع معیشت عمومی دستِ‌کم قدری بهتر شود؟

محمدجواد جمالی نوبندگانی، فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مؤلفه‌های مؤثر بر مسائل اقتصادی بسیار زیاد است و تا ریشه‌های مسائل اقتصادی درمان نشود، توفیقی به دست نمی‌آید. در کشوری که تولید مورد حمایت قرار نگیرد، پول به سمت سفته‌بازی می‌رود و مانند دسته پرندگان هر وقت یک بار بر موضوعی می‌نشیند؛ یک‌بار بر مسکن، یک‌بار بر طلا، یک‌بار بر دلار و... مسئله دیگر قاچاق کالاست که سالانه رقم بسیار بالایی در این حوزه وجود دارد. موضوع دیگر مشکلات موجود در بانک‌ها و البته مدیریت اقتصادی هم یکی از دیگر از مسائلی است که مشکلاتی در آن مشاهده می‌شود».

او ادامه داد: «من نمی‌دانم چرا بعضی از شعارها مانند چهار میلیون مسکن در چهارسال داده شد. فکر می‌کنم برخی از شعارها به صورت احساسی داده شد. یکی از مهم‌ترین ضعف‌های دولت همین مسکن ملی بود که اصلا نتوانست آن را محقق کند. مسئله بعدی بورس بود که دولت خوب عمل نکرد. دولتی که دو سال عمرش گذشته است مجبور به ترمیم کابینه شد و تغییراتی را ایجاد کرد. احساس می‌کنم خود رئیس‌جمهور هم به مشکلات عدیده موجود پی برده بود که در کابینه به ویژه در حوزه اقتصادی تغییراتی به وجود آورد. دولت می‌توانست از همان ابتدا از افراد باتجربه‌تر و متخصص‌تری در حوزه اقتصاد استفاده کند نه اینکه شعاری بدهد و نتواند عمل کند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «باید به سرعت زمینه‌ اعتراضات از منظر اقتصادی و جامعه‌شناسی ریشه‌یابی شود و بعد از به دست‌آمدن یک تشخیص کامل، برسیم به درمان مشکلات و معضلات. دولت باید بررسی کند که کدام موضوعات می‌تواند درجه نارضایتی را بالا ببرد یا آستانه تحمل مردم را کاهش دهد و از چه زمینه‌هایی دشمن سوءاستفاده می‌کند. دشمن بیکار ننشسته است و از هر موضوعی بهره خود را می‌برد. پس دولت باید زمینه‌های نارضایتی را بشناسد و آنها را رفع کند. برای مثال می‌گویم؛ یک پروژه خوبی به اسم آزادراه تهران-شمال افتتاح شد. خیلی خوب بود اگر نمایندگانی از اقشار مختلف مردم مانند دانشجویان و... را می‌برند و برای آنها از زوایای این آزادراه توضیح می‌دانند اما چنین نشد و چند مدیر روبانی را بریدند و تمام. زبان مفاهمه میان دولت و مردم باید ایجاد شود. مردم را باید از پروژه‌ها مطلع کنیم. چرا مردم فقط باید بشنوند که فساد وجود دارد؟ چرا کارهای در حال انجام و انجام‌شده را به اطلاع کامل مردم نمی‌رسانیم؟».

جمالی نوبندگانی در پایان در پاسخ به این موضوع که در سال منتهی به انتخابات دولت باید چگونه زمینه افزایش اعتماد عمومی را فراهم کند، گفت: «از دوره قبل درصد مشارکت نسبتا پایینی را شاهد بودیم و در کلان‌شهرها میزان مشارکت بالا نبود. به نظر من دولت گرچه باید در جهت رفاع عمومی، اشتغال، مبارزه با دلالی، گران‌فروشی و... اما اجزای دیگر حاکمیت هم می‌توانند با رعایت اصول انقلاب اسلامی و ارزش‌های نظام زمینه حضور نامزدهایی که زیر چتر نظام هستند را فراهم کنند که این موضوع اهمیت بسزایی در بالارفتن میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد؛ بنابراین دوستان باید تحلیل واقع‌گرایانه‌ای نسبت به وضعیت موجود داشته باشند. من قبول ندارم فرد عاقلی در کشور ما قائل به مشارکت حداقلی باشد ولو برای پیروزی خودش. نظام ما متکی بر آرای مردم است و چند روز از پیروزی انقلاب نگذشته بود که مردم ما در فروردین58 مردم برای رفراندوم جمهوری اسلامی پای صندوق حاضر شدند. هم امام و هم رهبر انقلاب همواره قائل به اهمیت بالای رأی مردم بوده‌اند و همه مسئولان هم باید به این نگرش توجه داشته باشند و زمینه تحقق آن را فراهم کنند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها