امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با فردا:

توافق تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌ها گره‌ای از برجام باز نمی‌کند

کد خبر: 1238356

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: گشایش در مسیر موضوعات بشردوستانه الزاما به این معنی نیست که بر روند احیای برجام اثر مثبت بگذارد یا اثر مثبتش به گونه ای باشد که گره موجود برسر بازگشت آمریکا به برجام را باز کند اما با این وجود امکان تکرار توافقاتی جدید در مسیر بشردوستانه میان ایران و آمریکا دارد.

توافق تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌ها گره‌ای از برجام باز نمی‌کند

گروه سیاسی فردا: طی دو سال اخیر و از زمان روی کار آمدن دولت رییسی، بارها و بارها اخباری درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی منتشر شد اما بالاخره این اتفاق افتاد. حال سئوال این است که آیا باید منتظر گام بعدی ایران و آمریکا در جهت توافق بود؟

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با خبرنگار فردا درباره انتقادها به تأخیر ایران برای توافق با آمریکا بر سر نحوه آزادسازی پول های بلوکه شده در کره جنوبی گفت: حتما تا پیش از این امکان آزادسازی این منابع وجود نداشت که این اتفاق نیفتاد چون چه منطقی دارد وقتی ایران می تواند 7 میلیارد دلار منابع خود را آزاد کند، این کار را 2 سال طول بدهد. هر کس ادعایی غیر از این دارد باید سندش را هم ارائه کند.  

وی درباره امکان ادامه دار بودن گام های ایران و آمریکا به سمت احیای برجام توضیح داد: ایران و آمریکا دو مسیر را طی کردند یک مسیر مربوط به بازگشت آمریکا به برجام بود که مذاکرات غیرمستقیمش از فوریه 2021 شروع شد و همین الان نیز ادامه دارد. مسیر دوم نیز مذاکرات درباره موضوعات بشردوستانه همچون تبادل زندانیان و آزادسازی بخشی از اموال ایران بود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره امکان ادامه دار بودن گام های ایران و آمریکا به سمت احیای برجام یادآور شد: درباره بازگشت آمریکا به برجام هیچ نشانه مثبتی نمی بینم. معتقدم گشایش در مسیر موضوعات بشردوستانه الزاما به این معنی نیست که بر روند احیای برجام اثر مثبت بگذارد یا اثر مثبتش به گونه ای باشد که گره موجود برسر بازگشت آمریکا به برجام را باز کند اما با این وجود امکان تکرار توافقاتی جدید در مسیر بشردوستانه میان ایران و آمریکا دارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها