گفت‌وگوی «فردا» مهرداد لاهوتی

بسیار بعید است لاریجانی با خاتمی لیستی مشترک ارائه دهد

کد خبر: 1240419

یک فعال سیاسی گفت: تا کنون آثاری برای ائتلاف آقای روحانی و خاتمی دیده نمی‌شود.

بسیار بعید است لاریجانی با خاتمی لیستی مشترک ارائه دهد

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا گفته می‌شود که علی لاریجانی، حسن روحانی و سید محمد خاتمی بنا دارند تا در انتخابات پیش رو با یکدیگر ائتلافی انجام دهند و نیروهایشان را تجمیع کنند اما این موضوع چه قدر می‌تواند به واقعیت بپویندد؟

مهرداد لاهوتی، فعال و تحلیلگر سیاسی، به «فردا» گفت: «بر همه جریان‌های احزاب سیاسی تکلیف است که در انتخابات حضور یابند. فلسفه تشکیل احزاب و جریان‌های سیاسی چیست؟ مثلا رفته‌ایم و مجوزی گرفته‌ایم تا حزبی ایجاد کنیم؟ برای چه این کار را کرده‌ایم؟ برای اینکه بتوانیم با تولید فکر و اندیشه و اقدامات ایجابی در فضای سیاسی کشور تأثیر بگذاریم. حالا اگر یک حزب بگوید من نمی‌خواهم کنشی داشته باشیم، در واقع در تضاد با مرام‌نامه و اساس‌نامه خود حرکت کرده است. با این اوصاف همه احزاب باید در انتخابات حضور گسترده داشته باشند».

او ادامه داد: «درباره ائتلاف‌ها هنوز زود است که اظهارنظر کنیم. تا چینش‌ها صورت نگیرد و نتیجه بررسی صلاحیت‌ها مشخص نشود، نمی‌شود گفت که گروه‌ها یا چه اشخاصی با هم ائتلاف می‌کنند اما این حدس و گمان من است که آقای لاریجانی به عنوان فردی مستقل و اصولگرایی معتدل بعید است با جریان اصلاح‌طلب ائتلاف کند و بسیار بعید است با آقای خاتمی لیستی مشترک را ارائه دهد. البته ممکن است اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی هم رخ دهد اما در مجموع تحقق این موضوع بسیار بعید است. مسئله بعدی این است که آیا آقای لاریجانی اصلا لیست خواهد داد؟ اگر خودش حضور می‌یافت باید لیست می‌داد. بعضی دوستان گفته‌اند او می‌خواهد لیست دهد اما من در لیست دادن او هم تردید دارم. اینکه او مردم را دعوت به مشارکت کند و اظهارنظرهایی کند که شور انتخاباتی ایجاد شود، بعید نیست و شاید این کار را انجام دهد اما اینکه لیست در تهران یا در جاهای دیگر بدهد بعید است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «من فردی مستقل هستم و تمام حرف‌هایم را به عنوان یک فرد مستقل مطرح می‌کنم؛ با قید می‌گویم که تا کنون آثاری برای ائتلاف آقای روحانی و خاتمی دیده نمی‌شود. یک تحرکاتی از سوی حزب اعتدال و توسعه یا حرکت‌هایی از جبهه اصولگرایی دیده‌ایم اما از سوی آقای خاتمی و روحانی خیر».

لاهوتی در پایان گفت: «پیش‌ثبت نام امر جدیدی نبود در دوره‌های قبل هم مورد مطالبه شورای نگهبان بود. شورای نگهبان می‌گفت که وقت کافی برای بررسی صلاحیت‌ها نیاز دارم. به نظرم نگاه شورای نگهبان هم نادرست نبود و به هر حال نمی‌شد صلاحیت این میزان نامزد را در مدت اندکی بررسی کرد اما این موضوع هم هیست که برای چهره‌های سرشناس قدری سخت بود که از حالا بگویند که نامزد انتخابات شده‌ایم و این موضوع یکی از دلایل کم‌تر شدن چهره‌های سرشناس در ثبت‌نام اولیه انتخابات بود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها