گفت و گو با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مجمع پارلمانی بریکس؛ نشانه های تولد یک جهان جدید

کد خبر: 1247236

دوران یکجانبه‌گرایی در عرصه اقتصاد جهانی به سر آمده و اقتدار دولت‌هایی که خود را قدرت بلامنازع اقتصادی در جهانی می‌دانستند، اکنون افول کرده است.

گفت و گو با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مجمع پارلمانی بریکس؛ نشانه های تولد یک جهان جدید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نقش بریکس در کاهش وابستگی اقتصادی کشورهای عضو به اروپا و آمریکا گفت: گروه بریکس می تواند تأثیرگذاری مثبتی بر بحران‌های سیاسی یا اقتصادی مهم جهان داشته باشد. شهباز حسن پور بیگلری با اشاره به اهمیت سفر رییس مجلس به آفریقایی جنوبی و اهمیت تقویت  ایران و گروه بریکس گفت: دوران یکجانبه‌گرایی در عرصه اقتصاد جهانی به سر آمده و اقتدار دولت‌هایی که خود را قدرت بلامنازع اقتصادی در جهانی می‌دانستند، اکنون افول کرده است.

وی افزود: تیغ تحریم که زمانی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر برای جنگ اقتصادی علیه کشورها محسوب می‌شد، اکنون کند شده و مانند گذشته، کارآمد نیست. وی با بیان اینکه نظم بین المللی نیازمند بازنگری عمیقی است و بریکس امروز مهم‌ترین نماد تلاش برای عادلانه‌تر و منصفانه تر کردن این نظم در سراسر جهان محسوب می‌شود، تصریح کرد: توسل کشورهای تحت تحریم به ابزار مختلف برای دور زدن تحریم‌ها و ظهور قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اقتصادی، نشانه‌های شکست سیاست تحریم و پایان دوران یکجانبه‌گرایی اقتصادی در عرصه جهانی هستند.

حسن پور بیگلری تاکید کرد: مشارکت در پیمان‌های تجاری منطقه‌ای مانند شانگهای و بریکس، مشارکت در پیمان‌های پولی، توافق با سایر کشورها برای استفاده از پول‌های ملی و کنار گذاشتن دلار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از جمله سیاست‌های مهم اقتصادی ایران در دولت سیزدهم از این دستاوردها است که با کمک این سیاست‌ها، تحریم‌ها دور زده، کم‌اثر یا بی‌اثر شده‌اند. وی خاطر نشان کرد: عضویت ایران در سازمان شانگهای و گروه کشورهای بریکس بر رشد اقتصادی کشور و مقابله با تحریم‌های اقتصادی غرب فرصتی برای گسترش روابط اقتصادی ما با کشورهای اوراسیا ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تمایل فزاینده کشورها برای پیوستن به بریکس نشانه بسیار مهمی از علاقه آنها به سرعت بخشیدن به تولد یک جهان جدید مبتنی بر چند جانبه گرایی عمیق و توجه  به حوزه‌های اجتماعی است. به طور قطع برای رسیدن به اهدافمان نیازمند تغییر در برخی از حوزه‌ها هستیم که مهمترین آنها حوزه اقتصاد است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها