صبح نو / مولفه‌های ضد مشارکتی در انتخابات

کد خبر: 1259074

صبح نو نوشت: مهم ترین تهدید کارآمدی علاوه بر مشکلات یک نهاد انتخابی، کمپین منفی مخالفان سیاسی است؛ به گونه‌ای که از دل این تخریب، نفی کارآمدی آن نهاد حاصل شود که نتیجه جز یأس جامعه نخواهد داشت

صبح نو / مولفه‌های ضد مشارکتی در انتخابات

گروه سیاست سایت فردا - با وجود آنکه رویکرد اصلی کشور برای انتخابات مشارکت بالا در عرصه‌ای رقابتی است اما عوامل و مولفه‌هایی همچن بر ضد این رویکرد عمل می‌کنند.

روزنامه صبح نو با اشاره به نظرسنجی ایسپا مبنی بر اینکه ۲۷.۹ درصد از جامعه آماری اعلام کرده‌اند که قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند و نزدیک به ۴۰ درصد هم گفته‌اند به هیچ‌وجه پای صندوق رأی نمی‌آیند، نوشته: 

هم مردم و هم کنشگران سیاسی و مهم‌تر از همه مسئولان قوای سه‌گانه و تمامی دستگاه‌های خصوصی و حاکمیتی و احزاب و گروه‌های سیاسی به این امر توجه جدی داشته باشند که منفعت ملی قطعا در افزایش حضور و مشارکت مردم در صحنه انتخابات است.

ورای انتخابات، نقش دادن به مردم و ایجاد فرایندی که آحاد مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کشور در همه عرصه‌ها نقش و مشارکت داشته باشند، امری است که نهایتا سبد مشارکت در انتخابات را هم پر می‌کند. شاید این اصل را می‌توان به‌عنوان «بسط فرهنگ مشارکت» در جامعه تعبیر کرد.

در کنار رقابت، کارآمدی هم از عوامل موثر در مشارکت بالا و خوب است. ناامید کردن جامعه از کارکرد نهادها که منجر به بی اعتمادی و حتی بی تفاوتی جامعه می شود از موانع اصلی مشارکت بالا است. 

مهم ترین تهدید کارآمدی علاوه بر مشکلات یک نهاد انتخابی، کمپین منفی مخالفان سیاسی است؛ به گونه‌ای که از دل این تخریب، نفی کارآمدی آن نهاد حاصل شود که نتیجه جز یأس جامعه نخواهد داشت؛ شبیه رویکرد برخی از اصلاح طلبان به دولت و مجلس که ناشی از یک جانبه نگری و برخی اوقات بی انصافی نسبت به عملکرد این نهادهاست.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها