«فردا» گزارش می‌دهد

اندوه کرمان

کد خبر: 1266255

واقعه تروریستی و تلخ دیروز در کرمان با واکنش‌های داخلی و خارجی بسیاری همراه بود. در این گزارش مروری بر این واکنش‌ها و مواضع خواهیم داشت.

اندوه کرمان

گروه سیاست سایت فردا - عصر دیروز بود که خبرهای غیررسمی مبنی بر انفجار در مسیر گروه‌هایی که رهسپار مزار حاج قاسم سلیمانی بودند تا در مراسم سالگرد شهادت وی شرکت کنند، تایید شد و همه ایران شوکه شد. شهادت 103 نفر که حالا وزیر بهداشت می‌گوید تعداد صحیح 95 نفر است، همچنین تزدیک 200 زخمی همه مردم و البته مسئولان را اندوهگین کرد. 

از این رو شاهد واکنش‌های سریع و گسترده از سوی مقامات عالی کشورمان بودیم. البته خارجی‌ها نیز کم متاثر نشده و اقلب در پیام‌ها و بیانیه‌هایی به محکومیت این حمله تروریستی و تسلیت به مردم ایران اقدام کردند. 

مهم‌ترین واکنش طبیعتا از سوی مقام معظم رهبری بود که فرمودند:  بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. 

ایشان تاکید کردند:  بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.

واکنش رئیسی و لغو سفر ترکیه

ابراهیم ریسی، رئیس جمهور که در پی جنایت تروریستی کرمان سفر امروز خود به ترکیه را نیز لغو کرده تا وضعیت را شخصا پیگیری کند، در پیامی اعلام کرد: ضمن تأکید بر پیگیری و شناسایی طراحان و آمران سیاه‌دل این حرکت غیرانسانی، از تمامی مسئولان استانی می‌خواهم هرچه سریع‌تر، نسبت به تسکین آلام آسیب‌ دیدگان و مداوای مجروحان و بازگشت نظم و آرامش به شهر شهیدپرور کرمان اقدامات لازم را به ‌عمل آورند.

وی تاکید کرد: بی شک عاملان و آمران این اقدام بزدلانه به زودی به دست نیروهای توانای امنیتی و انتظامی شناسایی و به سزای عمل شنیع خود خواهند رسید. دشمنان ملت باید بدانند که این‌گونه اقدامات هرگز نمی‌ تواند خللی در عزم و اراده آهنین ملت ایران در دفاع از آرمان‌های اسلامی به ‌وجود آورد و آنها مصمم ‌تر از گذشته تا خشکاندن ریشه ‌های ترور و خشونت در میدان مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار ایران و اسلامی حضور خواهند داشت.

پیگیری وزرات خارجه

وزارت خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دستگاه دیپلماسی در تعامل و همکاری با سایر مراجع ذیربط کشور، همه ظرفیت سیاسی، حقوقی و بین‌المللی را برای محکومیت جهانی این حمله نفرت انگیز تروریستی و پیگرد و تعقیب عامران و ‌مباشران تروریست آن به کار خواهد گرفت.

ناگفته نماند که ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل نیز طی نامه‌ای نوشت: جمهوری اسلامی ایران از دبیرکل و شورای امنیت می‌خواهد که این حمله تروریستی وحشتناک را فوراً و صراحتاً محکوم کنند. این درخواست با مواضع تزلزل‌ناپذیر دبیرکل و رویه تثبیت‌شده شورای امنیت در محکومیت صریح تروریسم و به رسمیت شناختن آن به عنوان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی از طریق قطعنامه ها همخوانی دارد.

مسولیت صهیونیست‌ها

 جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور توییت کرد: واشنگتن اعلام کرده که آمریکا و اسرائیل در حملات تروریستی کرمان دست نداشته‌اند. مسئولیت این جنایت بر عهده آمریکا و صهیونیست‌ها است و تروریست‌ها ابزار دست آنها هستند.

انتظار برای پاسخ کوبنده

 وحیدی، وزیر کشور اعلام کرد: افرادی که این جنایات را رقم زدند منتظر پاسخ کوبنده و قاطع دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ایران باشند. 

وی تاکید کرد: طبق دستور رهبر انقلاب به نهاد های امنیتی و نظامی دستور دادیم برای پاسخ به این جنایت آماده باشند. 

سردار قاآنی گفت: رژیم صهیونیستی مستاصل شده و دست به ترور و کشتار می‌زند ولی نمی‌داند که ما تا اضمحلال اسرائیل کنار نمی‌کشیم. وی تاکید کرد: روزی می‌آید که آمریکا باید عواقب شوم حمایتش از رژیم صهیونیستی را متحمّل شود‌‌.

گزارش به مجلس

 قالیباف، رئیس مجلس در پیامی نوشت:  مردم رشید و متدین این مرز و بوم از وفاداری خویش با مواضع انقلابی که سال‌ها بر آن ایستادگی کرده‌اند دست برنخواهند داشت و این اقدامات مذبوحانه و عاجزانه که با دست عیان دشمنان اجرا می‌شود، هیچ‌گونه اثری در عزم راسخ و متعهدانهٔ آنان نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: لازم است نهادهای امنیتی و انتظامی با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران این حادثه خونین اقدام کرده و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان عمل کنند. همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بررسی زوایای این فاجعه گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

پیام‌های سیاسیون

 سید محمد خاتمی در پیامی اقدام تروریستی دیروز را محکوم کرد و گفت: «تروریسم پلید که بزرگترین دشمن انسان و زندگی صلح آمیز اوست، باز هم فاجعه آفرید و شمار بزرگی از مردم شریف و بی‌گناه ایران را در کرمان عزیز به شهادت رساند و جمع بزرگتری را مجروح کرد.  این اقدام جنایت کارانه را شدیدا محکوم میکنم و لزوم پیگیری سریع و همه جانبه آن، و شناخت اهداف و علل، و شناسایی و معرفی عوامل وقوع این فاجعه انسانی را از سوی مسئولان و نهادهای ذیربط یادآور می‌شوم.»     

 حسن روحانی نیز با محکوم کردن اقدام تروریستی در کرمان، خواستار انجام اقداماتی در کلیه سطوح برای جلوگیری از تکرار این جنایات غیرانسانی و ناکام گذاشتن تروریست‌ها در دستیابی به اهداف ضدامنیتی خود شد. وی تاکید کرد:  قطعا این بار هم با درایت نظام و هوشمندی مردم بزرگ کشورمان، هرگونه توطئه بدخواهان ایران برای ناامنی خنثی خواهد شد.

 علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس به حمله تروریستی کرمان واکنش نشان داد و نوشت: آغشتگی خون ملت انقلابی ایران و مردم مظلوم فلسطین طوفان‌الاقصی را طوفانی‌تر خواهد کرد.

 مولوی عبدالحمید در واکنش به اتفاق تلخ دیروز گفت: حادثه تروریستی در کرمان که منجر به شهادت ده‌ها تن و مجروح شدن تعداد بیشتری از شهروندان شد، بسیار تکان‌دهنده بود.

وی افزود: بنده این عملیات تروریستی را به شدت محکوم می‎کنم و برای شهدای این حادثه رفع درجات، برای مجروحان شفای عاجل و کامل و برای بازماندگان صبر و اجر را از بارگاه الهی مسئلت دارم.

لزوم پاسخگویی عاملان

 آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای با محکوم کردن انفجار تروریستی کرمان، خواستار پاسخ‌گویی عاملان این حمله شد و مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده‌های داغدار و مردم و دولت ایران اعلام کرد.

بیانیه اروپا

سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا با شدیدترین لحن بمب‌گذاری امروز در شهر کرمان در ایران را محکوم و همبستگی خود را با مردم ایران ابراز می‌کند». در ادامه این بیانیه آمده است: «این اقدام تروریستی باعث مرگ و زخمی شدن شوک‌آور غیرنظامیان شده است، دل‌های ما اکنون با قربانیان و خانواده‌های آنها است، مرتکبان بایستی پاسخگو شوند».

جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی نیز در تماس با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام تروریستی در شهر کرمان را به شدت محکوم کرد.

جوزف بورل در این تماس، ضمن تسلیت به خانواده قربانیان و همچنین دولت و ملت ایران، شفای مجروحین را آرزو کرد.

واکنش حزب الله

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه «قاسم سلیمانیِ شهید دشمنان را بیشتر از قاسم سلیمانی زنده میترساند» گفت: اسرائیل اگر امنیت را از دست بدهد نمی‌تواند باقی بماند، چرا که ارتباط با این خاک یک ارتباط فریبکارانه و دروغ است.

وی افزود: اسرائیل یک رژیم ساختگی است و ارتباط آنها با این خاک، در گرو امنیت است و زمانی که امنیت را از دست بدهند، صحنه بعدی این خواهد بود که اسرائیلی ها چمدان هایشان را جمع میکنند و میروند.

بی‌اطلاعی آمریکایی‌ها

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: ما هیچ سند و مدرکی دال بر دست داشتن اسرائیل در انفجارهای روز چهارشنبه ایران نداریم.

وی گفت: ما هیچ جزئیات و اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی پشت بمب گذاری در ایران است، در اختیار نداریم. 

کربی همچنین گفت: ما به حضور نظامی خود در خاورمیانه از جمله ناو هواپیمابر «آیزنهاور» ادامه خواهیم داد.

همدردی عربستان

 عربستان سعودی حادثه تروریستى کرمان را محکوم کرد . وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه‌ای به حادثه تروریستی عصر چهارشنبه در کرمان با محکوم کردن این اقدام، نوشت: ما صمیمانه تسلیت، همدردی و همبستگی خود را با ایران در این رویداد دردناک اعلام می‌کنیم و برای مجروحان آرزوی بهبودی عاجل داریم.

تماس تلفنی امیر قطر

«تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر در تماس تلفنی با رئیسی گفت:این اقدام مجرمانه از سوی کسانی صورت گرفته که به دنبال ناامن کردن ایران هستند، اما ما به انسجام ملی ملت ایران اطمینان داریم و در کنار شما ایستاده‌ایم. 

تسلیت و محکومیت

 پوتین ، رئیس‌جمهور روسیه انفجار تروریستی در کرمان را به رهبر انقلاب تسلیت گفت.

وزارت‌های امور خارجه نروژ، ایرلند و فرانسه نیز انفجارهای تروریستی کرمان را شدیدا محکوم کردند.

 وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد: «آمار بالای تلفات انفجارهای امروز کرمان که در میان آنها کودکان زیادی وجود دارد، ما را عمیقا غمگین کرده است. ما این اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم. مردم ایران شایسته آینده‌ای در صلح و امنیت هستند.»

 اردودغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز با بیان اینکه «از حملات شنیع تروریستی در استان کرمان در ایران بسیار متأسفم» تسلیت گفت. وی گفت: خداوند کسانی که در این حملات جان خود را از دست دادند رحمت کند و برای مجروحان شفای عاجل آرزومندم. به مردم دوست و برادر ایران تسلیت می‌گویم

مقتدی صدر نیز در واکنش واقعه دیروز گفت: ما با اندوه فراوان خبر بمب گذاری تروریستی را در کشور برادر عزیزمان ایران دریافت کردیم که در این حادثه غیرنظامیان بی گناه به شهادت رسیدند.  ضمن تسلیت به ملت ایران، برای ایشان امنیت، سلامتی، ارامش و برای شهدای این حادثه هم نشینی با اولیای الهی و پیامبر اکرم(ص) را آرزومندم.

 وزارت امور خارجه بحرین بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای رسمی، انفجارهای تروریستی کرمان را محکوم کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه بحرین آمده است: به خانواده قربانیان و حکومت ایران این حادثه را تسلیت می‌گوییم. پیش از این نیز کشورهای عربستان، قطر و عمان ضمن محکوم کردن این انفجارهای تروریستی، این ضایعه اسفناک را به خانواده‌ها و ملت و دولت ایران تسلیت گفتند.

وزارت خارجه ونزوئلا اعلام کرد: حادثه تروریستی امروز در شهر کرمان را محکوم و با دولت، ملت و خانواده های قربانیان این حوادث تروریستی ابراز همدردی و همبستگی می‌کنیم.

 آیت‌الله سیستانی درپی حادثه تروریستی کرمان پیام داد و گفت: حادثه تروریستی امروز در استان کرمان که صدها انسان بی گناه را به خاک و خون کشید موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. این مصیبت جانکاه را به خانواده‌های داغ دار وعموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌نماییم و از خدواند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت داریم.

واکنش سلبریتی‌ها

گذشته از واکنش‌های رسمی مقامات داخلی و خارجی ، بسیاری از سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته شده نیز در فضای مجازی با انتشار استوری و توییت و ... به حادثه تروریستی دیروز واکنش نشان دادند. از جمله ابراز همدردی علی دایی، یحیی گل‌محمدی، امیر قلعه نوعی، افشین پیروانی و امید عالیشاه با بازماندگان حادثه تروریستی کرمان.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها