«فردا» گزارش می‌دهد:

چرا احمدی نژاد دیگر نمی‌تواند به سیاست باز گردد؟

کد خبر: 1267705

محمود احمدی‌نژاد نه در سطح اجتماعی و نه در سطح سیاسی هیچ پایگاهی ندارد.

چرا احمدی نژاد دیگر نمی‌تواند به سیاست باز گردد؟

گروه سیاست سایت فردا: محمود احمدی‌نژاد انگار جایی که نباید سخن بگوید و جایی که باید موضع بگیرد، سکوت می‌کند. او از ابتدای آغاز جنگ غزه حتی یک توئیت ساده در حمایت از مردم فلسطین و محکوم‌کردن جنایات صهیونیست‌ها منتشر نکرده و البته حتی یک پیام تسلیت برای شهادت تعداد زیادی از مردم کرمان در پی اقدام تروریستی داعش صادر نکرده است.

او این روزها در سکوت خبری کامل به سر می‌برد اما با بازشناسی تحرکات سیاسی گروه‌های سیاسی می‌توان دریافت که بعید نیست از همین سکوت کنونی برای اهداف خاص طمع کرده باشد؛ شاید در سایه‌حرکت کردن و تأثیرگذاری غیرمستقیم در انتخابات مجلس و شاید حتی انتخابات ریاست‌جمهوری 1404.

نیت احتمالی احمدی‌نژاد در حالی است که با هر متر و و معیاری بسنجیم او توانایی هیچ کنشگری سیاسی را ندارد؛ چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم، چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست‌جمهوری به چند دلیل مهم:

او و تعداد انگشت شماری از نیروهای سیاسی نزدیکش تصور می‌کنند هنوز سرمایه اجتماعی‌ای در اختیار دارند اما واقعیت آن است که محمود احمدی‌نژاد چه در سطح سیاسیون و چه در سطح اجتماعی مورد توجه و محل بحث هیچکس نیست.

در سطح اجتماعی، دیگر پایگاه رأی قابل توجهی ندارد. مخاطبان احمدی‌نژاد روزگاری بدنه انقلابی جامعه بود که به دلیل مواضع غیراصولی‌اش در سال‌های اخیر و کنایه‌هایی که به نظام می‌زد و حمایت بی‌حدوحصرش از دوستان نزدیکش که مشکلات قضایی به دلیل اقدامات خلاف قانونشان محکوم قضایی هم شدند، مورد توجه بدنه انقلابی نیست. بخش دیگری از جامعه هم که از ابتدا به احمدی‌نژاد اقبالی نداشتند.

مانع دوم او در سطح سیاسی است. هم سیاست رسمی و در بین نیروهای سیاسی. شاید به سختی بشود به اندازه انگشتان یک دست افرادی را پیدا کرد که از احمدی‌نژاد علنا حمایت کنند. در مقابل طیف بسیاری از حتی دولتمردان احمدی‌نژاد از او اعلام برائت کردند. در سطح سیاست رسمی هم او پیش از این در انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت شده است. به ویژه اینکه اویی که درباره همه‌چیز حتی درباره مسئله آب در گوآتمالا اظهار نظر می‌کند این روزها در برابر شهادت هم‌وطن‌هایش در کرمان و شهادت بیش از ۲۰هزار مردم بی‌دفاع غزه سکوت کرده است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد نیت محمود احمدی‌نژاد هرچه باشد او برای همیشه از عالم سیاست ایران حذف شده است و از هیچ طریقی نمی‌تواند بار دیگر به عرصه سیاست‌ورزی بازگردد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها