انزوای نظریه «رقابت درون جریانی»

کد خبر: 1268444

در روزهایی که به یکی از بزرگ‌ترین ماراتن‌های سیاسی کشور نزدیک می‌شویم، در جریان انقلابی نظرهای متفاوتی در خصوص وحدت نقل شده است و برخی از جریانات سیاسی نیز استراتژی خود را بر «رقابت درون جناحی» گذاشته‌اند.

انزوای نظریه «رقابت درون جریانی»

در روزهایی که به یکی از بزرگ‌ترین ماراتن‌های سیاسی کشور نزدیک می‌شویم، در جریان انقلابی نظرهای متفاوتی در خصوص وحدت نقل شده است و برخی از جریانات سیاسی نیز استراتژی خود را بر «رقابت درون جناحی» گذاشته‌اند. این رویکرد باعث شده است تا شاهد اظهارنظرهای متفاوت از سوی گروه‌های سیاسی دیگر باشیم. با تعیین نتیجه صلاحیت‌ها و حضور افراد شاخص و غیر شاخص، رقبای جریان انقلابی نیازمند گذار از استراتژی رقابت‌درونی هستیم و این موضوع در گروه‌های دیگر با جدیت در حال پیگیری است. تأکید بر اهمیت وحدت از سوی گروه‌های مختلف از جمله دبیر کل پایداری نشان‌دهنده اهمیت صف‌آرایی جدی برای رقابتی سنگین است.

در این راستا نتیجه تأیید صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که تمامی گروه‌ها شانس رقابت در کارزار انتخاباتی 11 اسفند پیش‌رو را دارند، ازاین‌رو ارائه لیست واحد برای جبهه‌های سیاسی ضرورت دارد. این موضوع با جدیت در دستور کار اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نیز قرار گرفته است.  در روزهای گذشته شخصیت‌هایی از جبهه پایداری و طیف شریان اظهاراتی داشته‌اند که تفاوت تفکر این دو طیف را نشان می‌دهد. درحالی‌که دبیرکل پایداری درباره وحدت صحبت کرده است اما دبیرکل شریان از رقابت درون‌جریانی سخن گفته است.

شریان و رقابت درون جریانی

اظهارات اخیر چهره‌های شریان هم امتداد راهبرد رقابت درون جریانی در اتاق فکر این گروه را نشان می‌دهد. در روزهای اخیر نیز ابوالقاسم جراره، دبیرکل شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی چنین مطرح کرده است: «از نگاه ما رقابت باید درون جبهه انقلاب باشد تا مجلسی به مراتب بهتر و انقلابی‌تر از مجلس فعلی انتخاب شود.»

 این در حالی است که چهره‌های جریان پایداری از راهکار وحدت در صورت فراهم بودن شرایط سخن گفته‌اند. و در این زمینه می‌توان به اظهارات صادق محصولی اشاره کرد. دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در نشستی با حضور بسیج اساتید هفت دانشگاه با تشریح فضای سیاسی و انتخاباتی کشور، اظهارکرد: «جریان‌های انقلابی اگر بخواهند موفق باشند، باید به سمت وحدت بروند؛ اما وحدت خودش هدف نیست، وسیله است.

باید با حفظ اصول به سمت وحدت حرکت کنیم، زیرا وحدت برای این است که ارزش‌ها حفظ شود. وحدت بسیار خوب است؛ اما باید بر اساس شاخص‌های تعریف شده باشد و نه

شخص‌محور.»  اگرچه برخی از چهره‌ها از جریان‌های سیاسی  خاص قصد دارند با ارائه تحلیلی هدف‌گذاری شده، فضای رقابت انتخاباتی را سرد و منفعل جلوه دهند؛ اما باید در نظر داشت که اکثر این چهره‌ها بر اساس انتفاع حزبی تحلیل‌های خود را ارائه می‌دهند و اگر بخواهیم با نگاهی واقع‌گرایانه به میدان انتخاباتی بپردازیم، باید به مؤلفه‌های حضور طیف‌های سیاسی در انتخابات نگاه کنیم و آمار کلی بیانگر حضور طیف‌های متفاوتی در انتخابات مجلس دوازدهم هستند. در این میان برخی جریانات با برداشت غیر صحیح از میدان انتخابات سعی دارند کمبود بدنه اجتماعی خود را توجیه کنند.

در این میان نوع نگاه پایداری به انتخابات می‌تواند بخشی از فرآیند وحدت باشد. نگاهی متفاوت با رقابت درون‌جریانی شریان که توسط دبیر کل این جریان بیان شده است.

برخی دیگر نیز در تلاش هستند تا شکست احتمالی در رقابت پیش‌رو را با مباحث جانبی پوشش دهند. همین اقتباس‌های غیر صحیح باعث به وجود آمدن زاویه دید رادیکال در تعداد انگشت‌شماری از احزاب شده است.  که البته از سوی طیف‌های مختلف اصول‌گرایی مورد استقبال قرار نگرفته است.

اصرار شریان برای رقابت درون جریانی

می‌توان شکل ساده‌سازی شده استراتژی شریان را در صحبت‌های اخیر دبیرکل این طیف دید. جراره در گفت‌وگویی با ایلنا در خصوص احتمال ائتلاف «شریان» با سایر جریانات سیاسی چنین مطرح کرده است: « اینکه وارد ائتلاف سیاسی با سایر جریان‌های سیاسی شویم، به تصمیم شورای مرکزی برمی‌گردد. شورای ما مصوب کرده که قطعا جبهه شریان نقش فعال و مؤثری را در عرصه مهم انتخابات داشته باشد. ما حضور داریم و حضورمان هم جدی و پررنگ است؛ اما اینکه مشخصا بگوییم در قالب ائتلاف نقش‌آفرینی می‌کنیم یا نه، به تصمیم آینده شورای مرکزی برمی‌گردد؛ اما این نکته را عرض کنم که در واقعیت، نگاه‌مان این است که اول در مشارکت نقش داشته باشیم و تلاش کنیم نقش مشارکتی خود را به‌صورت خیلی روشن و واضح ایفا کنیم. یکی از مؤلفه‌های انتخابات، رقابت سالم است؛ اگر رقابت خوب و سالم را ایجاد کنیم، می‌توانیم سهم مشارکت را بالا ببریم و با همین استراتژی نگاه‌مان را

پیش می‌بریم.»  او همچنین با تأکید بر اصرار شریان برای رقابت درون جریانی چنین مطرح کرده است: «ما رقابت درون جریان نیروهای انقلاب و جبهه انقلاب را به‌عنوان عنصر مؤثر در افزایش مشارکت می‌دانیم. برخی نگاه‌شان به ائتلاف فقط بودن زیر پرچم خودشان است، یعنی می‌گویند اگر ائتلافی شکل بگیرد، باید زیر پرچم ما بیایید.»

از طرفی اظهارات محصولی را می‌توان  با رویکردی متفاوت از شریان توصیف کرد. او در خصوص خالص‌سازی چنین مطرح کرده است: «اصلح یعنی شایسته‌ترین. البته جریان مقابل می‌گوید آنان منظورشان از اصلح، خالص‌سازی است؛ اما من می‌گویم که خالص‌سازی اسم رمزی برای حاکمیت غرب‌گرا‌ها است؛ همان‌گونه که صیانت از آرا و تقلب، اسم رمز فتنه ۸۸ بود. نکته مهم این است که در شرایط کنونی اگر کسی به دنبال مشارکت نباشد، یا جاهل است یا خائن. » او البته در نهایت  از وحدت جریانی سخن گفته گرچه تاکید کرده که با حفظ اصول باید وحدت کرد.

دوگانه وحدت و رقابت درون جناحی

آن‌طور که از مجموعه حرف و سخن‌ها برمی‌آید؛ جبهه پایداری طرفدار نظریه رقابت درون جریانی نیست و معتقد است که شکل‌گیری این تفکر، نسخه کارسازی برای جریان انقلابی نیست و برای پیروزی جبهه انقلاب در انتخابات باید از نسخه وحدت بر اصول استفاده شود.  

 جراره در بخشی از گفت‌وگوی خود البته از گفت‌گو با اصول‌گرایان هم سخن گفته است؛ «قطعا شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی نگاهش بر این نیست که تفرقه ایجاد کند، ما نگاه‌مان حتما بر اساس اتحاد، انسجام و هماهنگی با چارچوب‌ها، ارزش‌ها، اصول و شاخص‌های صحیح مربوط به یک انتخاب خوب است. ما در این مسیر گام برمی‌داریم، استقبال هم می‌کنیم که در خدمت همه جریانات و جبهه‌های ارزشمندی که در چارچوب جریانات انقلابی هستند، باشیم و حتما با یکدیگر صحبت می‌کنیم، لازم باشد نشست‌هایی را با جریاناتی که در همین مسیری که به آن اعتقاد داریم، برگزار می‌کنیم و در خدمت جریانات انقلابی هستیم.»  در پایان می‌توان گفت با نگاهی به آرایش سیاسی جریانات سیاسی، راهکارهای اجتماعی و سیاسی و مرسوم در انتخابات همواره حمایت مردمی را هم به دنبال داشته‌اند و احزاب و سیاسیون همواره برنامه‌های خود را بر مبنای مردم‌محوری تنظیم کرده‌اند و باید منتظر ماند و نسخه پایانی برنامه‌های جریانات سیاسی را دید.   هرچه هست فعلا راهبرد شریان در رقابت درون‌جریانی همراهی ندارد.

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها