آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

دلار هم به 50 هزار تومان برگردد، قیمت کالاها برنمی‌گردد

کد خبر: 1272113

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: برخی با این ادعا که منطقه وضعیت جنگی و ناامن دارد تنظیم عرضه و تقاضا در بازار آزاد را به هم می زنند تا بالاتر بفروشند.

دلار هم به 50 هزار تومان برگردد، قیمت کالاها برنمی‌گردد

گروه سیاست سایت فردا: معادلات بازار ارز به طرز ناگهانی دستخوش تغییراتی شد به گونه ای که ظرف یک ماه و نیم گذشته دلار رشد 20 درصدی را تجربه کرد؛ برخی این اتفاق را ناشی از تحولات منطقه تفسیر می کنند و در مقابل برخی دیگر با استناد به نرخ تورم  45 درصدی رشد قیمت دلار را طبیعی می دانند.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره افزایش قیمت دلار گفت: کسانی که رشد قیمت ارز را متأثر از تورم می دانند در واقع می خواهند توجیهی برای دلار 60 تا 65 هزار تومان بیاورند تا این رقم ها پذیرش عمومی پیدا کند. اگر استدلال آنها درست است این سئوال پیش می آید که چرا قبل از یک ماه پیش نشانه ای نداشتیم و یکباره این اتفاق رخ داد.

وی افزود: یادمان نمی رود که در همین سال دلار به 60 هزار تومان رسید اما به 50 هزار تومان برگشت، دوباره به 54 هزار تومان رسید و دوباره به قیمت 50 هزار تومان برگشت بنابراین استدلال افزایش قیمت ارز براساس تورم منتفی است. معتقدم نوسان قیمت ارز به دلیل تحولات خاورمیانه است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بازار آزاد ارز نهایتا 8 درصد نیاز ارز کشور را تشکیل می دهد و 92 درصد بقیه توسط بازار مبادله تأمین می شود. حفظ قدرت سرمایه، فرار سرمایه، قاچاق و پولشویی از عمده دلایلی هستند که به بازار آزاد مراجعه می شود. میزان و حجم ارز مورد نیاز هم در این بازار مشخص است اما چرا به یکباره دلار از 50 هزار تومان به 60 هزار تومان می رسد چون اوضاع امروز منطقه فرصت خوبی را برای فروشندگان ارز پیش آورده است.

وی با بیان اینکه وضعیت امروز بازار ارز را ناشی از سوداگری خواند و افزود: بارها شاهد بودیم که وقتی جاده ها به دلیل ریزش کوه یا برف بسته می شوند، یکدفعه قیمت آب معدنی و مواد خوراکی در آن حوالی بالا می رود. امروز هم بازار ارز چنین وضعیتی دارد. برخی با این ادعا که منطقه وضعیت جنگی و ناامن دارد تنظیم عرضه و تقاضا در بازار آزاد را به هم می زنند تا بالاتر بفروشند. از طرفی در چنین شرایطی دولت نیز منابع ارزی خود را نگه می دارد چون می گوید هر چقدر به بازار تزریق شود، جذب خواهد شد.

بغزیان گفت: وضعیت بازار امروز ارز هیجانی است اما اگر این شرایط کمی ماندگار شود متأسفانه این نرخ ها جا می افتد و کالاها با همین نرخ ها تنظیم می شوند؛ حتی اگر هم قیمت ارز به 50 هزار تومان برگردد، قیمت کالاها تغییر نخواهد کرد. معتقدم اگر مناقشات منطقه به خوبی و خوشی تمام شود امکان بازگشت قیمت ارز به 50 هزار تومان بالاست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها