ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

دلایل افزایش نرخ ارز؛ از چند نرخی‌شدن ارز تا سیاست‌های پولی و بانکی

کد خبر: 1272173

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از عوامل مؤثر در نرخ ارز خالی‌شدن خزانه از درآمد و وصول مطالبات است.

دلایل افزایش نرخ ارز؛ از چند نرخی‌شدن ارز تا سیاست‌های پولی و بانکی

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت بازار ارز دچار تلاطم است و در روزهای اخیر شاهد بودیم که به طور عجیب و ناگهانی نرخ ارز روندی صعودی را طی کرد اما چرا؟

ابوذر ندیمی، نماینده اسبق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «گران‌شدن ارز دلایل مختلفی دارد و موضوعی تک‌بعدی نیست. حتما یکی از دلایل تغییر نرخ ارز مسئله آینده در نگاه عمومی است. اینکه ترامپ می‌آید و تصور می‌شود آینده‌ای بحرانی خواهیم داشت یا بایدن می‌آید و تصور می‌شود که سیاست‌های نسبتا معتدلی می‌گیرد، همه در بالا و پایین‌رفتن نرخ ارز مؤثر است؛ هرچند که سیاست‌های آمریکا همیشه ضدایرانی بوده است و فرقی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیست اما نوع نگاه به سیاست‌های آنها بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارد».

او ادامه داد: «یکی دیگر از عوامل در نرخ ارز خالی‌شدن خزانه از درآمد و وصول مطالبات است. واقعیت این است که بخشی از درآمد وارد خزانه نمی‌شود و صرفا به خرج روزمره می‌رسد. دو یا حتی سه نرخی شدن ارز هم بر بالارفتن آن تأثیر می‌گذارد. مسئله دیگر سیاست‌های پولی و بانکی بانک مرکزی است. همه این عوامل و بیش از اینها تصویر روشنی از آینده نرخ ارز به دست نمی‌دهد و ما باید در قبال همه اینها عکس‌العمل‌های درست اقتصادی داشته باشیم».

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «یکی از راه‌های درآمد دولت‌ها در همه سال‌ها تبدیل ارز به ریال بوده است. متأسفانه گاهی دولت‌ها با تغییر قیمت ارز کسری بودجه خود را جبران می‌کنند که البته این کار منجر به پیامدهای منفی دیگری می‌شود».

ندیمی در پایان گفت: «وقتی رهبر انقلاب چهار معیار را برای مشارکت ترسیم کردند، همه باید تلاش می‌کردند که خواسته ایشان محقق شود. اما به هر صورت می‌بینیم که اکنون و در آستانه انتخابات برخی مسئولان گویا به تأثیر مؤلفه اقتصاد بر میزان مشارکت مردم توجهی ندارند. بهبود اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌تواند بر میل مردم به مشارکت در انتخابات بیفزاید اما می‌بینیم که سیاستی در کار نیست که وضعیت به گونه‌ای شود که مشارکتی حداکثری رخ دهد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها