داعش، یار امریکا در عراق

کد خبر: 1272694

همزمان با حملات پنتاگون علیه مقاومت، تروریست ها با ارتش عراق و حشدالشعبی درگیر شدند

داعش، یار امریکا در عراق

همزمان با حملات نیروهای امریکایی علیه مواضع نیروهای مقاومت در عراق و سوریه، تروریست‌های داعش نیز در اراده‌ای مشترک برخی اهداف متعلق به ارتش و نیروهای حشدالشعبی عراق را مورد هدف قرار دادند.

شامگاه جمعه المیادین از درگیری‌ بین ارتش و حشد الشعبی با نیروهای داعش در استان الانبار در غرب عراق، مناطقی که مورد حمله هوایی امریکا واقع شده خبر داد. برخی منابع محلی نیز با ذکر همزمانی درگیری‌ها با تهاجم امریکا از تداوم آن در منطقه الصکار در غرب استان الانبار گزارش دادند.

بازنشانی داعش

اکنون امریکا به دلیل سردرگمی در اتخاذ رویکرد قدرتمندانه در منطقه و فقدان استراتژی برای برون رفت از بحران کنونی تلاش می‌کند از تمام ظرفیت‌های خود علیه دشمنانش بهره ببرد. با وجود آنکه امریکا سال‌ها حضور خود در عراق را با بهانه مبارزه با داعش تئوریزه کرده اما اقدام مشترک هر دو علیه نیروهای مقاومت و ارتش عراق به خوبی نیات درونی واشنگتن را برملا کرده است. داعش، به اعتراف کاخ سفید نیروی دست آموزی بود تا جنگ نیابتی علیه دشمنان امریکا را در غرب آسیا رقم زده و امریکا را از حضور در جنگی مستقیم بیمه سازد. از این رو، فعال شدن تهدید داعش علیه منابع تهدید امریکا به رهیافت واشنگتن در منازعه محتاطانه با مقاومت منطقه کمک بزرگی کرده و جبهه دیگری را در مقابل آن فعال می‌کند. همچنین، سیاست پایدارسازی بهانه برای حضور ایالات متحده در منطقه، از یک طرف می‌تواند منجر به لزوم تقویت پایگاه‌های امریکا شود و هم در برهه کنونی با بی‌ثباتی در کشورهای هدف چون عراق و سوریه مسیر دستیابی به اشغالگری را تسهیل کند.

بیانیه وزارت دفاع سوریه که در پی حملات امریکا به سوریه و عراق صادر شد هم بر همین امر دلالت دارد. در این بیانیه به خوبی به تلاش برای احیای داعش توسط امریکا اشاره شده و آمده است: «منطقه‌ای که شاهد حمله‌های امریکایی‌ها در شرق سوریه بود، همان منطقه‌ای است که ارتش سوریه با عناصر باقیمانده داعش در حال درگیری و نبرد است. همین مسأله نشان می‌دهد که امریکایی‌ها با این تشکیلات تروریستی هم پیمان بوده و برای احیای آن در سوریه و عراق از طریق راه‌های کثیف تلاش می‌کنند.» در ادامه این بیانیه، تأکید شده که تجاوز بامدادی اشغالگران امریکایی قابل توجیه نبوده و برای تضعیف توان ارتش سوریه و همپیمانان آن در زمینه مبارزه با تروریسم صورت گرفته است. این در حالی است که ارتش سوریه توانسته گروهک‌های تروریستی مختلف را در طول سال‌های گذشته شکست دهد و در مسیر دفاع از خاک این کشور بدون توجه به حامیان این تروریست‌ها قدم بردارد.

مقاومت عراق یکه‌تاز مبارزه با داعش

با وجود آنکه امریکا مدعی مبارزه با داعش است اما در این سال‌ها تنها به همراهی میدانی آنها تمرکز داشته و حتی مسیرهای سیاسی در عراق و سوریه را نیز همگام با اهداف داعش تعقیب کرده است. در این بین نیروهای مقاومت ‌به تنهایی در کالبد یک ارتش یکدست در مقابل نیروهای تروریست ظهور کردند و با هم افزایی توانستند خطر این عنصر دست ساز غرب را از منطقه دور کرده و اهداف مشترک امریکایی-تروریستی را به بن‌بست برسانند.

در همین راستا روز گذشته نیروهای حشد الشعبی در عملیاتی ویژه و دقیق، یک انبار داعش را در جنوب شهر فلوجه در استان الانبار کشف و ضبط کردند. آنها اعلام کردند که برای اطمینان از عدم ظهور مجدد داعش و عناصر فراری آن، به جست‌و‌جو، پاکسازی و تعقیب بقایای داعش در سراسر کشور ادامه می‌دهند. لازم به ذکر است، عناصر باقیمانده داعش هنوز در مناطقی از بغداد، صلاح الدین، دیالی، کرکوک، نینوا، الانبار و… فعالیت دارند. زیرا حضور پراکنده تروریست‌های داعش در منطقه هم بهانه را برای حضور امریکا تأمین کرده و هم تهدید بالقوه را علیه مقاومت حفظ می‌کند. از سوی دیگر غرب با ارتزاق تروریست‌ها و مهیا نمودن زمینه فعالیت آنها، صفوف رویارویی را برای مقاومت عراق توسعه می‌دهد و موجب کاستن از تمرکز آنها بر حملات به پایگاه‌های امریکا و همچنین مواضع صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی می‌گردد. به هر روی، وجهه تخریب شده امریکا در پس حمایت از جنایات آشکار رژیم صهیونیستی و عیان شدن شراکت در نسل کشی این توانایی را ایجاد کرده که تمام ابزارهای تروریستی را برای رسیدن به اهدافش به خدمت بگیرد و از آن ابایی نداشته باشد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها