اخبار لحظه به لحظه از انتخابات / صف های طولانی در ساعات ابتدایی رای گیری/ انتخابات الکترونیکی در ۴ حوزه

کد خبر: 1277920

رأی‌گیری در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۰۸:۰۰ امروز در سراسر کشور آغاز می‌شود.

 اخبار لحظه به لحظه از انتخابات / صف های طولانی در ساعات ابتدایی رای گیری/ انتخابات الکترونیکی در ۴ حوزه

رأی‌گیری در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۰۸:۰۰ امروز در سراسر کشور آغاز شد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت 8 صبح در سراسر کشور و در حدود 60 هزار شعبه أخذ رأی آغاز شد.

اخذ رأی‌ از متولدین 11 اسفند 1384 به قبل

در انتخابات امسال الزامی بر ممهور شدن شناسنامه‌ی فرد رأی‌دهنده وجود ندارد. رأی‌دهندگان می‌توانند با در دست داشتن یکی از مدارک پنج‌گانه‌ی گذرنامه، کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی و کارت پایان خدمت در انتخابات مشارکت داشته باشند.

در این‌دوره از انتخابات، 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رأی دادن هستند؛ از این تعداد 30 میلیون و 945 هزار مرد و 133 نفر و 30 میلیون و 227 هزار و 165 نفر زن هستند.

متولدین 11 اسفند 1384 به قبل امکان رأی‌دادن را دارا هستند و در مجموع، 3.5 میلیون رأی اولی در کشور داریم.

بر اساس این گزارش، از جمله نوآوری‌ها در این دوره، یکی‌شدن برگه‌های تعرفه رأی است؛ به‌این‌صورت که رأی‌دهندگان یک برگه تعرفه دریافت خواهند کرد که در بخشی از آن اسامی نامزدهای خبرگان و در بخش دیگر، نامزدهای مجلس شورای اسلامی را می‌نویسند و هر دو بخش را جدا می‌کنند و در دو صندوق مجزا می‌اندازند.

هم‌چنین با موافقت شورای نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور، در این دوره از انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب همچنین با حضور در جمع خبرنگاران دو توصیه مهم را خطاب به ملت ایران مطرح فرمودند:

1) در اولین ساعات ممکن رأی بدهید

2) در هر حوزه‌ای به تعداد لازم آن حوزه رأی بدهید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: من دو تا توصیه عرض میکنم. توصیه اول من به مردم عزیزمان این است که قرآن به ما فرمود فاستبقوا الخیرات، در کارهای نیک مسابقه بگذارید و پیشی بگیرید از دیگران. من در انتخابات‌های گذشته هم گفتم، امروز هم تأکید میکنم هر چه زودتر از این فرصت استفاده کنید، در اولین ساعات ممکن بروید رأیتان را در صندوقها بیندازید.

 توصیه دوم این است که در هر حوزه‌ای به تعداد لازم برای آن حوزه رأی بدهید، به کمتر رأی ندهید؛ مثلاً در تهران برای خبرگان 16 نفر را احتیاج هست که رأی بدهیم، به 16  نفر رأی بدهید نه کمتر. یا در تهران برای مجلس شورای اسلامی به 30 نفر بایستی رأی بدهیم به کمتر رأی ندهید، این توصیه‌ی مؤکد من است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: ملت عزیزمان بدانند امروز چشم بسیاری از مردم دنیا، چه آحاد مردم و چه افراد سیاسی و صاحبان جایگاه‌های معتبر ملی و سیاسی چشم‌شان به ایران و شماست؛ می‌خواهند ببیند شما در این انتخابات چه می‌کنید و نتیجه انتخابات شما چه می‌شود. هم دوستان ما و افرادی که علاقمند به ملت ایران هستند و هم بدخواهان؛ از همه طرف چشم‌ها مترصد مسائل کشور ما و ملت عزیز ماست. به این توجه کنید؛ دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید کنید.

ایشان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما خاطر نشان کردند: و اما پاسخ به سوال که آخرین حرف من خطاب به مرددین چه چیزی هست؛ آخرین حرف این است که در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.

در حوزه های رای گیری تهران از ساعات ابتدایی صبح چهرهایی همچون ناطق نوری ، محسن رضایی، سردار حاجی زاده ، عارف،دهقان ، و ..... رای خود را به صندوق انداختند.

رئیس جمهور با حضور در ستاد انتخابات کشور و رئیس قوه قضائیه با حضور در مسجد لویزان نیز رای خود را به صندوق های رای انداختند .

برخی وزرای دولت نیز با حضور در شعب مختلف اخذ رای در ساعات ابتدایی رای گیری در انتخابات شرکت و رای خود را به صندوق انداختند.

تسنیم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها