مهدی پازوکی در گفت‌وگو با «فردا»:

افزایش حقوق دوای درد مردم نیست، کشور ثبات اقتصادی می‌خواهد

کد خبر: 1279076

یک اقتصاددان گفت: وقتی مخارج بیش از درآمدها شود، کسری بودجه به وجود می‌آید و در نتیجه قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و رفاع عمومی دچار مخاطره می‌شود.

افزایش حقوق دوای درد مردم نیست، کشور ثبات اقتصادی می‌خواهد

گروه سیاست سایت فردا: پایان سال است و همه کارگران و کارمندان منتظرند تا ببینند حقوق‌شان چه قدر افزایش می‌یابد. حالا پرسش این است که آیا مشکل مردم با افزایش حقوق بالا حل می‌شود مشکل فرای این‌دست از موضوعات است؟

مهدی پازوکی، اقتصاددان، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مردم ایران نیاز به ثبات اقتصادی دارند. وقتی ثبات وجود داشته باشد اصلا نیازی به افزایش حقوق نیست. دولت باید بتواند تورم را کنترل کند و مخارج غیرضروری خودش را کاهش دهد. وقتی مخارج بیش از درآمدها شود، کسری بودجه به وجود می‌آید و در نتیجه قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و رفاع عمومی دچار مخاطره می‌شود. رفع همه این مشکلات در گرو ثبات اقتصادی است و افزایش حقوق حتما دوای درد مردم نیست».

او ادامه داد: «دولت باید با موضوعات اقتصادی علمی برخورد کند و از مدیران با دانش بهره بگیرد نه اینکه افراد درجه سه و چهار مدیریت اقتصادی کشور را بسپارد. واقعیت است است که باید شیوه حکمرانی اقتصادی دچار تحولات اساسی شود و حتما چنین تحولی با افراد صفرکیلومتر محقق نمی‌شود. اکنون دولتی‌ها مدام از افزایش حقوق سخن می‌گویند و نظرهای مختلف درباره این موضوع داده می‌شود اما کسی نمی‌گوید چرا باید این قدر تورم در کشور وجود داشته باشد که هر ساله نیاز به افزایش حقوق وجود داشته باشد».

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: «با افزایش تورم کنونی و کاهش روزافزون ارزش پول ملی عملا نمی‌شود امید داشت که روند رو بهبود برود اما اگر عزمی برای تحولی عظیم و البته رفتن به سمت برخورد علمی با موضوعات اقتصادی وجود داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که وضعیت قدری بسامان شود».

پازوکی در پایان گفت: «اکنون در وزارت خارجه هم چند تحلیلگر برجسته حضور ندارند. وزارت خارجه باید در خدمت توسعه ایران باشد نه اینکه اقتصاد در خدمت سیاست قرار بگیرد. ما باید به سمت تنش‌زدایی با دنیا برویم زیرا تحریم‌ها فشار بی‌سابقه‌ای بر مردم وارد می‌کند. در مجموع اوضاع نابسمان اقتصادی معطوف به یک علت نیست و دلایل مختلف در به وجود آمدن شرایط کنونی مؤثر است و حتما مشکل مردم با افزایش حقوق ولو بالا حل نمی‌شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها