ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با «فردا»:

وضعیت مهاجرت غیرقابل کنترل شده و خیلی جاها داریم امکانات از دست می‌دهیم

کد خبر: 1283380

استاد دانشگاه گفت: مشکل آن است که دولت و سیاستمداران ایران فضای جهانی درست درک نمی کنند بنابراین خیلی جاها امکانات از دست می دهیم و بعید هم می دانیم که دولت بتواند موضوع مهاجرت را مدیریت کند.

وضعیت مهاجرت غیرقابل کنترل شده و خیلی جاها داریم امکانات از دست می‌دهیم

گروه سیاست سایت فردا: در روزهای ابتدایی سال 1403 این مهم است نقشه راهی مناسب برای رسیدگی به مشکلات و چالش ها طراحی شود و دولت و مجلس نقش مهمی در این رابطه دارند.

ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره اصلی ترین چالش های پیش روی کشور در 1403 گفت: امروز با سیل عظیم مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور مواجه هستیم. فقط سال گذشته 110 هزار ایران مهاجرت کردند و گفته می شود این وضعیت غیرقابل کنترل است.

وی با بیان اینکه ایرانیان پشت سر هم در حال ترک کشور هستند، افزود: قشر متوسط جامعه در حال مهاجرت است و درباره اینکه اقتصاد کدام کشور وضعیت قوی تری دارد و کجا بیشتر می شود پول درآورد، خیلی مطالعه می کند. شاید حساسیت ها روی مهاجرت به ترکیه زیاد باشد اما مشاهده می کنیم تقاضا برای مهاجرت به عمان هم زیاد شده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: مشکل آن است که دولت و سیاستمداران ایران فضای جهانی درست درک نمی کنند بنابراین خیلی جاها امکانات از دست می دهیم و بعید هم می دانیم که دولت بتواند موضوع مهاجرت را مدیریت کند. ضمن آنکه مشاهده هم نمی کنیم که مرکزی پژوهشی و مطالعاتی همچون مرکز استراتژیک ریاست جمهوری یا مرکز پژوهش های مجلس اهمیت این موضوع را درک کرده باشد.

وی با اشاره به آثار اقتصادی مهاجرت اظهار کرد: فارغ از موضوعات ایدئولوژیک، شاید برخی تحلیل کنند که علت اصلی مهاجرت وضعیت اقتصادی کشور است اما بررسی ها نشان می دهد که اکثر مهاجران در ایران وضعیت اقتصادی بدی نداشتند، صاحب خانه و خودرو بودند اما آنها را فروختند و مهاجرت کردند.

فیاض گفت: بیشتر کسانی که برای مهاجرت تحصیلی اقدام می کنند، هدف شان تحصیل در دانشگاه های تراز اول اروپا، استرالیا، کانادا یا آمریکا نیست بلکه یکی از دانشگاه های بسیار عقب مانده آن کشورها را پیدا می کنند پذیرش می گیرند. این فرصتی برای کشورهای مقصد است مثلا استرالیا بیابان هایش را دارد با پول ایرانی ها می سازد و آباد می کند. البته مهاجران سالخورده ایرانی در حال بازگشت به کشور هستند که می تواند به دلیل هزینه بالای خدمات پزشکی در غرب باشد.

این جامعه شناس درباره تبعات ادامه روند صعودی مهاجرت اظهار کرد: مسئله مهاجرت ابعاد وسیع، گسترده و پیچیده دارد و در حال حاضر نیز نمی توان برآوردی از همه تبعات آن داشت. حتی در سطح ابتدایی هم ندیدم که موضوع تبعات مهاجرت در دانشگاه بررسی شده باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها