چرایی واکنش منفعل آمریکا پیرامون حمله ناموفق در اصفهان

کد خبر: 1203238

تحلیلگر روزنامه صهیونیستی « اسرائیل هیوم» در یادداشتی علت موضع منفعل آمریکا در قبال حمله ناموفق به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان را هراس از پاسخ ایران و باز گذاشتن باب مذاکره با تهران دانست.

چرایی واکنش منفعل آمریکا پیرامون حمله ناموفق در اصفهان

با گذشت بیش از یک هفته از حمله ناموفق به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان، واکنش‌ها در رسانه‌های رژیم صهیونیستی به این مسئله که گفته می‌شود، نشانه‌های اولیه حاکی از دخالت آن در این حمله است، ادامه دارد.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، صبح روز یکشنبه (نهم بهمن)، به دنبال انفجار در یکی از مجتمع‌های کارگاهی این وزارتخانه در اصفهان اعلام کرد: «شامگاه هشتم بهمن ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۲۳:۳۰ حمله ناموفق با استفاده از ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع صورت گرفت و خوشبختانه با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات پدافندی صورت گرفته یکی از آنها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع و دو فروند دیگر آنها در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.»

به دنبال انتشار این خبر، جریانی رسانه‌ای ایجاد شد تا این عملیات شکست‌خورده را به موفقیتی بزرگ و چشمگیر بدل کند. ابتدا شبکه سعودی الحدث مدعی شد این حمله توسط نیروی هوایی آمریکا و یک کشور دیگر غیر از رژیم سعودی انجام شده است. اما ساعاتی بعد، از سوی خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی پنتاگون اعلام کرد  که آمریکا در این حمله نقشی نداشته است. در این رابطه یک مقام آمریکایی نیز به خبرنگار شبکه صهیونیستی کان گفت که هیچ نیروی نظامی آمریکا حمله یا عملیاتی در داخل ایران انجام نداده است.

بعد از ادعای مطرح شده از سوی الحدث، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی، ضمن ادعای «حمله پهپادی» در اصفهان، این حمله تروریستی شکست‌خورده را به نقل از ترکیبی از منابع اطلاعاتی غربی و منابع خارجی، «موفقیت فوق‌العاده» خواند! حال آنکه پس از زمانی کوتاه انتشار تصاویر ماهواره‌ای از مجتمع کارگاهی مذکور نشان داد که تنها آسیبی جزئی به سقف ساختمان وارد شده است.

در ادامه پس از گذشت چندساعت از انتشار گزارش جروزالم‌پست، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی متناقض با ادعاهای این رسانه‌ها، به نقل از مقامات آمریکایی، رژیم موقت صهیونیستی و موساد را پشت حمله شکست‌خورده به مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع ایران دانست.

حال با گذشت بیش از یک هفته از انتشار این اخبار، «یوآو لیمور» تحلیلگر صهیونیست در یادداشتی که در روزنامه «اسرائیل هیوم» منتشر شد، اقدام آمریکا در برعهده نگرفتن مسئولیت این عملیات ناکام را منطقی و معقول می‌خواند و می‌نویسد:« منطقی است که بگوییم آمریکایی‌ها علی‌رغم سلب مسئولیت خود، از طریق انتشار اطلاعاتی در وال استریت ژورنال از این حمله [در اصفهان] غافلگیر نشدند. این امر نشان دهنده ترس آنها از واکنش متقابل ایران (علیه نیروهایشان در عراق) است و شاید هم بخواهند درها را برای گفت‌وگو در مورد توافق هسته‌ای باز نگه دارند.»

وی می‌افزاید:« با این فرض که اسرائیل واقعاً پشت این حمله باشد، این نخستین عملیاتی است که در دوره دولت جدید نتانیاهو انجام می‌شود. در گذشته، موساد تحت هدایت «یوسی کوهن» رئیس‌سابق آن، یک سیاست عملیاتی تهاجمی را علیه ایران رهبری می‌کرد و به نظر می‌رسد جانشین او، «دیوید بارنیا» نیز می‌خواهد همین مسیر را ادامه دهد»

در ادامه این یادداشت آمده است: «هدف از این حملات تنها ایجاد اخلال و مانع‌تراشی در مسیر حرکت ایران نیست، بلکه ایجاد بازدارندگی نیز هست. طبیعی است که اصطکاک بین دو کشور را نیز افزایش می‌دهد و به همین دلیل نیز در تهران صداهایی برای انتقام از اسرائیل در پاسخ به این حمله شنیده می‌شود.» لذا باید اسرائیل برای ضدحمله آماده‌ باشد.

به گزارش فارس، لیمور بر بالابردن سطح آماده‌باش رژیم صهیونیستی از بیم پاسخ ایران تاکید دارد و این امر جدیدی نیست. چه آنکه رسانه‌های صهیونیستی از همان روز نخست افشای نقش احتمالی موساد در این حمله ناکام، از بالا رفتن سطح آماده‌باش در فلسطین اشغالی خبر دادند.

شبکه «کان» نیز پیشتر در این خصوص اعلام کرده بود: «طی روزهای اخیر، مناقشه‌ای در نهادهای امنیتی و نظامی درخصوص زمان انتقام‌گیری ایران در جریان بوده است.»

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها