سیستم برق اضطراری آسانسور چیست و چگونه کار می کند؟

کد خبر: 1114073

در زمان‌ های گذشته بشر مجبور بود برای رفتن به طبقات بالا در ساختمان‌ها و آسمان‌ خراش‌ ها زحمت زیادی متحمل شده و از پله استفاده کند. این در صورتی بود که فقط افراد باید در طبقات رفت‌ وآمد می‌کردند و درصورتی‌ که مجبور به حمل و جابه‌جایی چیزی بودند این کار به‌مراتب سخت‌تر می‌شد، ولی با گذشت زمان اندکی، بشر موفق به ساخت آسانسورها شد که این اختراع به‌ نوبه خود خدمت بزرگی در راستای رفاه بشر بود. در دنیای امروز آسانسورها نقش مهمی در زندگی بشر ایفا می‌کنند؛ چرا که اکثر ارگان‌ های حاکم در شهرها، برای آسایش و راحتی و خدمت‌ رسانی بهتر به مردم ساختمان‌ها را به آسانسور تجهیز می‌کنند و به طبع با افزایش استفاده از این محصول در ساختمان‌ها می‌بایست برای اطمینان از عملکرد بهتر از آنان برق اضطراری آسانسور استفاده شود تا در صورت لزوم بتوان به‌ راحتی از آن استفاده کرد.

 

سیستم برق اضطراری چیست؟

سیستم برق اضطراری یک منبع مستقل از برق آسانسور است که در صورت بروز مشکل در برق اصلی آسانسور کار پشتیبانی برق را انجام می‌دهد تا آسانسور روال عادی کار خود را ادامه دهد. این منبع شامل یک ژنراتور قوی و آماده‌ به‌ کار، باتری‌ ها و سایر تجهیزات است که در صورت لزوم و وقتی سیستم‌ های برق دچار مشکل می‌شود، بتواند به‌ درستی عمل کند و از جان و مال انسان‌ ها در برابر خطرات ناشی از قطع و نوسانات منبع برق اولیه محافظت کند. برق اضطراری آسانسور به‌ گونه‌ای طراحی شده که 10 ثانیه بعد از قطع، اتوماتیک وارد عمل می‌ شود و سیستم‌های ایمنی مانند روشنایی، تخلیه دود و سیستم‌های اعلام حریق را تأمین می‌کند. نکته مهم که باید به آن توجه داشت این است که سیستم برق اضطراری به‌ صورت کاملاً مجزا است؛ یعنی مجراهای جدا، پانل‌ها و ایستگاه‌های انتقال مختص به خود را دارد.

برق اضطراری آسانسور چگونه کار می‌کند؟

با پیشرفت علم و افزایش روزافزون نسل‌های جدید آسانسورها که هر روزه مورد استفاده بشر قرار می‌گیرد، قوانین استفاده از آن نیز تغییر کرده است. یکی از این قوانین استفاده از برق اضطراری آسانسور در ساختمان‌ها با حداقل 90 دقیقه برق پشتیبان کامل است. برق اضطراری وظیفه تأمین برق آسانسور در مواقع قطع و نوسان برق است. سیستم برق اضطراری به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده که بعد از قطع برق 10 ثانیه بعد شروع به کار می‌کند و کلیه امکانات اعم از روشنایی آسانسور، سیستم تهویه و سیستم اعلام حریق را به‌خوبی پوشش می‌دهد. همچنین اگر از ژنراتور و یو پی اس های توان بالا استفاده نشده باشد آسانسور به نزدیکترین طبقه منتقل می شود و درهای آن بازشده و سپس از مدار خارج می شود.

سیستم برق اضطراری این امکان را فراهم می‌کند که در مواقع رفتن برق آسانسور از حرکت نایستد و به فعالیت خود ادامه بدهد.

چرا برای آسانسور باید از برق اضطراری استفاده کرد؟

همان‌طور که در مطالب قبل گفته شد برای آسایش و راحتی بشر آسانسورها ساخته شد تا جابه‌جایی هرچه بهتر و راحت‌تر صورت پذیرد. در ساخت آسانسور از اجزاء و قطعات زیادی استفاده شده تا بهترین کارایی را برای بشر فراهم کند. یکی از این اجزاء مهم و کاربردی برق اضطراری آسانسور است. برق اضطراری در مواقعی که برق قطع و یا نوسان پیدا می‌کند عمل می‌کند و باعث کارکرد بهتر آسانسور در همه اوقات می‌شود. این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که در صورت قطع برق کلید انتقال خودکار به‌صورت هم‌زمان خط برق را می‌بندد و خط برق اضطراری را از ژنراتور باز می‌کند و فرایند برق‌رسانی به آسانسور را انجام می‌دهد. اگر برق اضطراری در نظر گرفته نشود در صورت قطع شدن برق افراد می توانند چندین ساعت در آسانسور گیر بیفتند و اگر تهویه مناسبی وجود نداشته باشد می تواند موجب مشکل تنفسی و یا گرمازدگی افراد شود.

استفاده از یو پی‌ اس برای برق اضطراری آسانسور

یکی از نکات مهم در آسانسور استفاده برق پشتیبان برای آن است. استفاده از یک منبع مفید با طول عمر بالا در کارایی بهتر آسانسور یک امر مهم و حیاتی است. منبع یو پی‌ اس یکی از بهترین منابع در این زمینه است. زمان استفاده از این سیستم باید به چند نکته حائز اهمیت توجه ویژه داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید از آسانسور برق برگشتی وجود ندارد در نتیجه برای کاهش انرژی برق مورد نیاز آسانسور برخی از سازندگان به‌ منظور صرفه‌جویی در مصرف برق آن را به سیستمی تجهیز کرده‌اند که تحت عنوان احیاء کننده شهرت گرفته است؛ اما متأسفانه از این سیستم نمی‌توان در ups استفاده کرد؛ چرا که انرژی را به یو پی‌ اس برمی‌گرداند و سبب آسیب رسیدن به آن می‌شود. در نتیجه ظرفیت بارگیری سیستم پشتیبان  باید به‌ گونه‌ای طراحی شود که قادر به تحمل جریان کارکرد معمولی باشد و به‌ اندازه جریان هجومی، پیک آسانسور و هر وسیله متصل به آن را تحمل کند. یکی از مطمئن ترین راه ها برای برق اضطراری آسانسور خرید ups است و هزینه آن نسبت به کارایی که دارد به صرفه است.

مشخصات باتری آسانسور

 یکی از قطعات کلیدی آسانسور، باتری آن است. باتری آسانسور جایگزین منبع تغذیه اضطراری یک باتری باکیفیت بالا است که به‌ منظور عملکرد بهتر و دوام و عمر بالا طراحی شده است. هر باتری با مشخصات سازنده اصلی محصول مطابقت دارد. با وجود اینکه وزن و ابعاد این محصول با توجه‌ به نوع آسانسور و برند باتری‌ها با یکدیگر تفاوت دارد، اما سازنده تمامی این محصولات مرکز باتری ups است. در مورد گارانتی این محصول نیز باد بگوییم که بسته به نوع و مدل آن ممکن است دچار تغییر شود. باتری مورد استفاده در آسانسور معمولا 12 ولت 7 آمپر ساعت هستند و تا 9 آمپر ساعت قابل افزایش هستند. در کل تعداد باتری ها به طراحی  شرکت سازنده بر می گردد. در بازرگانی نوانیا با کیفیت ترین باتری ها موجود است. برای اطلاع از نوع و ظرفیت باتری ها می توانید به سایت https://novania.ir  مراجعه کنید.

تست سرویس برق اضطراری

 نیروی الکتریکی نقطه قوت جامعه صنعتی و پیشرفته امروز است؛ چرا که برای حمل‌ و نقل، سیستم گرمایشی، روشنایی، ارتباطات، سیستم‌های پشتیبانی و محاسبات زندگی به آن نیاز داریم. به‌ طوری که در بعضی از موارد استفاده آن حتی یک‌ لحظه نباید متوقف شود. وقتی سیستم برق‌ رسانی شهری به هر دلیلی دچار اختلال می‌شود، باید منابع پشتیبان برق برای این امر فراهم شود. با تست و سرویس آسانسورها به‌ خصوص برق اضطراری آن به روند بهبود خدمات‌ رسانی کمک شایانی می‌شود.

تست برق اضطراری باید به افراد متخصص و تکنسین آسانسور واگذار گردد. آنها در ابتدا برق اصلی آسانسور را قطع می کنند |آسانسور باید به نزدیکترین طبقه منتقل شود و درهای آن باز شود. پس باید از آن آسانسور از مدار خارج شود تا زمانی که برق ورودی وصل شود.

کلام آخر

 امروزه با پیشرفت بیشتر بشر و استفاده از انواع آسانسورها در ساختمان‌های تجاری، مسکونی، تفریحی و ... می‌بایست از بهترین و باکیفیت‌ترین آن‌ها استفاده شود؛ چرا که این محصول با امنیت و جان انسان‌ها رابطه مستقیم دارد و از طرفی هرچه محصول خریداری شده کیفیت بهتری داشته باشد طول عمر بیشتری خواهد داشت. یکی از پارامترهایی که یک آسانسور باکیفیت باید داشته باشد سیستم برق اضطراری است، برق اضطراری آسانسور به‌عنوان یک عضو حیاتی در آسانسور به شمار می‌رود؛ چرا که بعد از قطعی برق کلیه سیستم‌های آسانسور از کار می‌افتد و اگر ما از سیستم برق پشتیبان خوب و مفیدی برخوردار نباشیم یا وجود هرگونه نقص در سیستم‌های آسانسور به‌خصوص برق اضطراری آسانسور، ممکن است خسارات جبران‌ ناپذیری جانی و مالی به همراه داشته باشد. برای دریافت مشاوره در زمینه یو پی اس و باتری آسانسور سایت نوانیا پیشنهاد می شود. مقاله های مفیدی در زمینه های برق و الکترونیک موجود است که خواندن آن می تواند مفید باشد.

 

۲

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها