گفت‌وگوی «فردا» با محمدعلی پورمختار

تورم روانی یا تورم واقعی

کد خبر: 1208120

نماینده ادوار مجلس گفت: مسئولان برای بازگرداندن آرام و ثبات به بازار باید در عمل اقداماتی را حفظ ارزش پول ملی انجام دهند و صرفا به بیان سخنان امیدبخش اکتفا نکنند.

تورم روانی یا تورم واقعی

گروه سیاسی فردا: گرانی کالاها سقف خودش را هم رد کرده است به طوری که نه دیگر کسی حس خرید دارد و نه مغازه‌داری ریسک فروش را می پذیرد. در این اوضاع و احوال دولتمردان صحبت های امیدبخش فراوانی را مطرح می کنند اما سئوال آن است که چقدر صحبت های آنها تاکنون توانسته مردم را آرام و نسبت به آینده خوشبین کند.

محمدعلی پورمختار در گفتگو با خبرنگار فردا درباره میزان اثربخشی حرف مسئولان اجرایی بر کاهش دغدغه های اقتصادی مردم گفت: این موضوع در صحنه عمل و اجرا قابل ارزیابی است. در واقع وقتی در بازار قیمت کالاها کاهش پیدا کند یا حداقل قیمت ها از یک ثبات نسبی برخوردار شوند و به لحظه تغییر نکنند، آن زمان اعتماد مردم به حرف مسئولان اجرایی بیشتر می شود.

وی افزود: امروز مسئولان در بخش های مختلف دولت در توجیه گرانی ها به یکسری جملات بسنده و دائم نیز همان جملات را تکرار می کنند. بارها شنیدیم که می گویند «این گرانی ها تحت تأثیر تورم روانی و انتظاری است و واقعی نیستند»؛ معتقدم آقایان این اصطلاحات را از کتاب ها پیدا کردند و به نوعی می خواهند عدم توان خود را در حوزه مدیریت بازار با این جملات توجیه کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: امروز وقتی مردم برای خرید به مغازه مراجعه می کنند، بلا استثنا این جمله را می شنوند که این کالا به قیمت قبل است و قیمت ها جدید می شود. شخص می خواستم کالایی را خرید کنم و فروشنده با هزار منت گفت «من این را به قیمت قبل دارم می دهم در حالیکه قیمت ارز فلان قدر شده است» در واقع با این حرف می خواست کالا را یک میلیون تومان بالاتر بفروشد. آخر هم گفت «تو آخرین نفر هستی که این کالا را با چنین قیمتی می خری!»

وی افزود: وقتی از مغازه داران هم سئوال می شود «چرا کالای خرید قبل را به قیمت روز می فروشید؟» پاسخ می دهند «ما نیز کالای جایگزین را مجبوریم با ارز جدید بخریم و اگر در لحظه بروز رسانی قیمت نکنم سرمایه در گردشم را از دست می دهم». معتقدم آنچه می تواند فضای معاملات اقتصادی را آرام کند آن است که تولیدکنندگان، مغازه داران و مصرف کنندگان به این آرامش خاطر برسند که از تغییر و تحولات قیمت ارز مصون هستند.

پورمختار تأکید کرد: اگر این وضعیت بی ثباتی بازار و تغییرات لحظه ای قیمت ها ادامه پیدا کند، به تدریج خرید و فروش ها متوقف می شود چون تولیدکننده، واسطه یا مغازه دار جنسی را برای عرضه ارائه نمی کند یا اگر هم ارائه کند با قیمت های بالاتر از آنچه هستند، می فروشند، در طرف مقابل عموم مردم چون درآمد ثابتی دارند هر روز قدرت خریدشان کم کمتر می شود، نتیجه آن خواهد بود که بیشتر ضرر و خسران این وضعیت متوجه مردم می شود.

وی با بیان اینکه ارزش پول ملی و وضعیت بازار ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند، افزود: مسئولان برای بازگرداندن آرام و ثبات به بازار باید در عمل اقداماتی را حفظ ارزش پول ملی انجام دهند و صرفا به بیان سخنان امیدبخش اکتفا نکنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها