خبر به روایت «فردا»

بیانیه جبهه اصلاحات از چند زاویه/ مانور؛ از اینجا تا چین/ گرانی پلکانی برق؟

کد خبر: 1108242

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بیانیه جبهه اصلاحات از چند زاویه/ مانور؛ از اینجا تا چین/ گرانی پلکانی برق؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» مثل همیشه بهانه‌ای برای تاختن به مجلس پیدا کرده و از طرح‌های به ظن خود سفارشی می‌گوید! این روزنامه اصلاح‌طلب اظهارات اخیر کاظم دلخوش درباره طرح نظارت بر رفتار نمایندگان را سوژه گزارش امروز خود کرده و نوشته است: «شاید عملکردی مستقل و البته قدرتمند از مجلس حداقلی‌ای که با کمترین آرا در تاریخ انتخابات مجلس در کشور تشکیل شده است، انتظار زیادی باشد، اما با گذشت یک سال و اندی از تشکیل آن، رسیدن به بن‌بست سفارش‌نویسی در مجلس جای نقد جدی دارد. اعتبار و استقلال مجلس که قرار بود در این مجلس انقلابی احیا شود، چنان شده که خودشان منتقد عملکرد خود شده‌اند و از وضعیت فعلی نگران هستند. مجلسی که در سخت‌ترین روزهای کشور به جای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مملکت، برای تسویه‌حساب سیاسی به پرونده‌سازی علیه دولت سابق روی بیاورد و مسئولیتی در قبال حل معضلات نپذیرد، مطمئنا طرح‌هایش خارج از مجلس تدوین و به آن تحمیل خواهد شد.» برای پاسخ به این اتهام اما نیازی به توضیح اضافه و قلم‌فرسایی نیست. نگاهی به کارنامه مجلس مستقر و تلاشی که برای حل و رسیدگی به مشکلات مردم کرده کافی است. از بازدیدهای میدانی گرفته تا توجه به موضوعات اقتصادی، سیاست خارجی، اجتماعی و ... که نمود آن در طرح‌هایی مثل تسهیل صدور مجوز کسب و کار، تعارض منافع و ... قابل مشاهده است.

شرق 18 آبان

«کیهان» تیتر یک خود را به بیانیه دیروز جبهه اصلاحات و نگرانی این اصلاح‌طلبان از عدم توافق با غربی‌ها در موضوع هسته‌ای اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «بیانیه مدعیان اصلاحات در یک جمله/ بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو تحریم‌ها» نوشته است: «جریان تحریف در اقدامی مسبوق به سابقه در خدمت جریان تحریم قرار گرفته تا خسارت دیگری را به مردم ایران تحمیل کرده و خسارت محض برجام را نیز استمرار دهد.» در این گزارش آمده است: «هرگاه ایران در سیاست خارجی با اقتدار عمل کرده و با اقدامات بازدارنده و حساب شده، دشمن را از گستاخی و دست‌درازی پشیمان می‌کند، اعتراض مدعیان اصلاحات به هوا برخاسته و از این اقتدار فریاد وامصیبتا سر می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تهدیدی برای همسایگان نبوده و همواره بر رعایت حُسن همجواری، احترام به مرزهای بین‌المللی، پرهیز از دخالت بیگانگان و رعایت مردم سالاری تأکید کرده است. بر همین اساس ایران همواره در صف نخست مبارزه با ‌تروریسم حضور داشته و بنابر درخواست کشورهای همسایه، با گروهک‌های تکفیری ‌تروریستی که همگی محصول آمریکا بوده مبارزه کرده و در همین راستا در سال‌های گذشته کمر داعش را در سوریه و عراق شکست. با این‌حال، مدعیان اصلاحات همیشه پای ثابت حمایت از ‌تروریست‌ها بوده و اخیرا نیز اقدام قاطع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با دزدی دریایی آمریکا را مورد هجمه و تخطئه قرار داد.»

کیهان 18 آبان

«اعتماد» هم تیتر یک امروز خود را به بیانیه جبهه اصلاح‌طلبان ایران درباره اهمیت و ضرورت احیای برجام اختصاص داده اما مثل «کیهان» به آن ننگریسته و آنچه در این بیانیه آمده را ناشی از نگرانی این جریان سیاسی می‌داند. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «جبهه اصلاحات ایران» که پس از چند سال فراز و فرود «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» و یکی، دو سال بلاتکلیفی این نهاد، در آستانه همین انتخابات خردادماه اخیر و به عنوان نهادی جهت برنامه‌ریزی انتخاباتی در اردوگاه اصلاح‌طلبان و همچنین بازسازی گفتمانی این جریان سیاسی در دوران پس از انتخابات تاسیس و تشکیل شد، طی این چهار، پنج ماهی که از روز سرنوشت انتخابات 1400 می‌گذرد، اگرچه چندان پرکار یا به بیان دقیق‌تر پر سر و صدا نبوده، دیروز اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرد تا از این حیث هم جبران مافات کرده باشد؛ بیانیه‌ای با موضوع سیاست خارجی، با محوریت «دیپلماسی هسته‌ای جمهوری اسلامی» و البته با لحن و موضعی انتقادی.»

اعتماد 18 آبان

«جوان» صفحه یک امروز خود را به مانور اخیر ارتش و مانور که قرار است چین انجام دهد، اختصاص داده و با عنوان «تمرین ایران و چین در حمله به ناوهای هواپیمابر» نوشته است: «امریکا بزرگ‌ترین خطر نظامی برای مردم جهان است، همین خوی خطر‌آفرینی و ویرانگری قدرت‌های دیگر را واداشته تا راه‌های مقابله و شکست امریکا را تمرین کنند. در روز‌هایی که مانور مقتدرانه ارتش ایران در سواحل مکران دشمن فرضی را (که دشمن همه ملت‌های آزاده جهان است) هدف گرفته، گزارش‌ها نشان می‌دهد چین در سواحل خود یک ماکت در ابعاد واقعی از ناو هواپیمابر امریکایی تدارک دیده است تا احتمالاً در مانوری نظامی نابودی آن را تجربه کند. ناو‌های هواپیمابر ارتش تروریست امریکا همه جای جهان سرک می‌کشند، اما با تغییر موازنه قدرت در جهان و ظهور قدرت‌های نظامی جدید در آسیا و تکنولوژی‌های تازه نظامی، همین ناو‌های غول‌پیکر به نقطه ضعف صاحبان آن تبدیل شده است. جالب آنکه این ناو‌ها از هفتاد تا هشتاد سال پیش که ارتش‌های آسیایی حتی یک تیروکمان برای نشانه‌روی به سوی این غول‌های مجهز دریایی نداشتند در همین مناطق آسیایی از خلیج فارس تا سواحل شرق قاره کهن رفت‌و آمد داشته‌اند و حال همچنان با همان توهم قرن پیش به این مناطق سرک می‌کشند. داستان، اما کمی متفاوت است و حالا در هر لحظه صد‌ها موشک کروز در سواحل ایران قابلیت قفل‌شدن روی هر جنبنده دریایی را دارد و در آن سوی آسیا نیز برای چینی‌ها ساختن و نابودکردن یک ناو غول‌پیکر هواپیمابر دیگر شبیه ساختن اسباب‌بازی و آسان‌تر از آن است.»

جوان 18 آبان

«آرمان ملی» تیتر یک امروز خود را خرج انتقاد از انتخاب دولت برای وزارت آموزش و پرورش کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با کنایه به نسبت فامیلی که فیاضی با زاکانی، شهردار تهران دارد، تیتر زده «آموزش و پرورش هم، «داماد» می‌شود!». در این گزارش آمده است: «هر چند که طی روزها و هفته‌های گذشته بحث انتصابات فامیلی و بر اساس مناسبات خانوادگی بسیار مورد نظر رسانه‌ها و فضای مجازی بوده و هر کسی از طن خود به این مساله واکنش نشان داده اما به نظر می‌رسد که هنوز هم بعضا شاهد چنین مساله‌ای در برخی حوز‌ه‌ها هستیم. شاید بتوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را یکی از اینگونه افراد معرفی کرد. چرا که اگر به سوابق خانوادگی او مراجعه کنیم به وضوح خواهیم دید که مسعود فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی شهردار کنونی تهران است. زاکانی که چندی پیش در ماجرای انتصاب دامادش در سمت مشاور و بازرس ویژه شهردار بسیار مورد انتقاد قرار گرفت تا جایی که از انتصاب خود عقب کشیده و حکم صادره را لغو کرد به نظر می‌رسد که این بار برادر داماد دخترش را در هیبت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌بیند. مسعود فیاضی با حضور زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس، راهی آنجا شد و برخی معتقد بودند زاکانی در استخدام نیروها، قانون را رعایت نکرده است، اما زاکانی چنین اعتقادی نداشت و برادر دامادش را به آنجا برد و آنگونه که کارشناسان گفته بودند معاونت‌های جدیدی هم درست کرده بود.»

آرمان ملی 18 آبان

«وطن امروز» در گزارشی که تیتر یک کرده به یکی از موضوعات حاشیه‌ساز این روزها یعنی هزینه مصرف برق و نحوه محاسبه آن پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با اشاره به اینکه «مبلغ یارانه پنهان برق 239 هزار میلیارد تومان است؛ 60 درصد این یارانه را تنها 15 درصد مشترکان مصرف می‌کنند» تیتر زده «برق‌گرفتگی عدالت!» و نوشته است: «غیرتورمی‌ترین روش اصلاح وضعیت یارانه پنهان برق حذف یارانه پرمصرف‌هاست سناریوهای هدفمندی یارانه انرژی؛ چرا پلکانی‌کردن قیمت تنها راه‌حل است».

در این گزارش آمده است: « مصرف خانگی برق در ایران معادل ۱۰۵۸ کیلووات ساعت برای هر نفر برآورد شده است. این در حالی است که متوسط جهانی این آمار معادل ۱۸۲ کیلووات ساعت است. یعنی میزان سرانه مصرف برق خانگی در ایران ۶ برابر متوسط جهانی است، بنابراین دولت برای پرداخت یارانه برق در کشور، متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شود که در قالب یارانه پنهان پرداخت می‌کند. یارانه پنهان در صنعت برق، شامل ۲ بخش است؛ اول اینکه دولت قیمت واقعی خوراک گاز را از نیروگاه‌ها نمی‌گیرد و دوم تعرفه برق مصرفی مشترکان است. آسیب این نوع یارانه به اقتصاد زمانی مشخص می‌شود که همه افراد جامعه از این یارانه به صورت یکسان بهره‌مند نمی‌شوند. یعنی دهک‌های درآمدی بالا، بهره بیشتری از این یارانه می‌برند و دهک‌های پایین و اقشار ضعیف جامعه حداقل بهره را از این یارانه می‌برند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقداماتی که وزارت نیرو باید در دستور کار خود قرار دهد، سر و سامان دادن به یارانه پنهان در صنعت برق است. کارشناسان صنعت برق می‌گویند دولت باید مدل تعرفه‌گذاری پلکانی را در صنعت برق پیاده‌سازی کند. براساس این مدل باید مصرف خانوارهای کم‌مصرف رایگان شود، مصرف خانوارهای خوش‌مصرف و معمولی به صورت شرایط فعلی باشد و تعرفه خانوارهای پرمصرف به میزان برق تجدیدپذیر یا صادراتی باشد تا پرمصرف‌ها به سمت مصرف بهینه سوق داده شوند و اگر همچنان بر مصرف زیاد پافشاری می‌کنند، باید تعرفه معقول را بپردازند.»

وطن امروز 18 آبان

«آفتاب یزد» امروز به انتخاب دولت برای وزارت آموزش و پرورش پرداخته و درصدد پاسخ به این سوال است که «فیاضی رای اعتماد می‌گیرد؟» این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک هم شده، نوشته است: «شنیده‌ها حاکی از آن است که فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی،شهردار پر حاشیه تهران است که در دوره حضور زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان معاون او معرفی شده بود. با این حال این وزیر پیشنهادی سابقه چشم‌گیری در حوزه آموزش و پرورش نداشته و به همین دلیل هم کارشناسان حوزه آموزش امیدوارند حضور او در این وزارتخانه اوضاع وزارت آموزش و پرورش را از چیزی که هست بدتر نکند!» 

آفتاب یزد در ادامه به نقل از محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی نوشته است: «متاسفانه این طور که مشخص است آقای فیاضی هم مانند آقای باغگلی چندان تجربه‌ای در حوزه آموزش و پروش ندارد و تنها موضوعی که در رزومه ایشان به چشم میخورد این است که زمانی که آقای زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بوده‌اند ایشان هم به عنوان معاون آقای زاکانی در این مرکز حضور داشتند. به غیر از آن سابقه‌ای در حوزه آموزش و پرورش در سابقه ایشان وجود ندارد. مدارک تحصیلی ایشان هم مرتبط با حوزه آموزش و پرورش نیست. واقعیت این است که هیچ امیدی هم برای اینکه مجلس به او رای اعتماد ندهد وجود ندارد چون باغگلی هم به دلیل اعتراضاتی که صورت گرفت از مجلس رای اعتماد نیاورد اما با کش و قوس‌هایی که در ماه‌های اخیر به وجود آمد به نظر می‌رسد این اتفاق شامل حال آقای فیاضی نخواهد شد.»

آفتاب یزد 18 آبان

«ایران» که فرم ثابتی در صفحات نخست خود ندارد و به فراخور موضوع و اخبار عمل می‌کند. امروز یک عکس یک بزرگ و افقی دارد و انباری از دارو را به تصویر کشیده است. دلیلش هم این است که می‌خواهد اطمینان بدهد «ارز 4200 تومانی دارو حذف نمی شود». این روزنامه دولتی نوشته است: «با گذشت نزدیک به 3 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، دولت آیت‌الله ابراهیم رئیسی توانست با واردات نزدیک به 150 میلیون دوز واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده، به صف‌های طولانی  پایان دهد و از بروز خیز پیک پنجم کرونا که به تعبیر وزیر بهداشت فاجعه ملی بود،  جلوگیری کند. عزم رئیس جمهوری برای تأمین واکسن کرونا به حدی جدی بود که بلافاصله پس از نشستن بر کرسی ریاست دولت سیزدهم وزرای بهداشت، خارجه، رئیس هلال احمر و بانک مرکزی را برای تأمین واکسن   حداکثری در کشور به خط کرد که نتیجه آن طبق اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تزریق نزدیک به 95 میلیون دوز واکسن کرونا از 150 میلیون دوز واکسن وارداتی است که البته 55 میلیون دوز واکسن ذخیره نیز بین استان‌ها توزیع شده است. این در حالی است که بنا به گفته بهرام عین‌اللهی در هفته اول تحویل وزارتخانه هیچ واکسنی در اختیار وزارت بهداشت نبود و تعداد واکسیناسیون از دی 99 تا تیر 1400 تنها 5 میلیون واکسن تزریق شده بود. در همین حال وزیر بهداشت وعده داد تا اواخر آبان یا اوایل آذر ماه واکسیناسیون تمام شود و تا پایان آبان ماه و قبل از دهه فجرامسال،  80 درصد دوز کامل واکسن را تزریق کنیم. این در حالی است که پس از مجوز مصرف اضطراری به 5 شرکت داخلی برکت، فخرا، رازی، سیناژن و پاستور قرار است برای دوز سوم از واکسن‌های تولید داخل استفاده شود هم اینک حدود 13 میلیون دوز واکسن تولید داخل تحویل وزارت بهداشت داده شده و ۱۲ میلیون هم از واکسن‌های نام برده شده جدید آماده تحویل داریم. طبق اعلام وزیر بهداشت، ایران رکورددار میزان واکسیناسیون در روز است و حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار دوز در روز تزریق می‌شود با این وجود؛ نگرانی‌ها به دلیل شروع موج ششم کرونا در کشورهای همسایه افزایش یافته و مراکز درمان کشور در آماده باش کامل هستند.»

ایران 18 آبان

«سازندگی» مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را عکس یک کرده تا به موضوع ترور او و وضعیت این کشور بپردازد، البته مثل همیشه با یک روز تاخیر. ساناز نفیسی در گزارش خود در پی بررسی آن است که «حمله پهپادی به اقامتگاه خالی مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق ترور بود یا نمایش ترور؟» و «اکنون پس از انتخابات، عراق دچار چه بحران‌ها و چالش‌هایی است؟» او در این گزارش نوشته است: «برخی تحلیلگران بر این باورند که تفسیر و روایت از حمله به اقامتگاه الکاظمی را باید در چارچوب رویارویی میان جریان صدری‌ها و الفتح تبیین کرد؛ رویارویی‌ای که اخیرا دامنه‌اش گسترده‌تر شده و می‌تواند ثبات سیاسی عراق را به خطر بیندازد. ... حالا با تشدید تنش‌ها در ساختار سیاسی عراق به خصوص بعد از حمله به اقامتگاه الکاظمی که شانس بالایی برای تصدی پست نخست وزیر در کابینه جدید و ورود دوباره به میدان سیاست دارد، این احتمال بالا گرفته است که در صورت عدم تغییر نتایج آرا، تنش‌ها افزایش یافته و مخالفان گام‌ها جدی‌تری را برای برهم زدن چینش بازی بردارند. همین مساله می‌تواند عراق را در موقعیت خطرناک‌تری قرار دهد با این همه هستند تحلیلگرانی که بر این باورند که خشونت اخیر می‌تواند فرصتی برای تنش‌زدایی باشد.»

سازندگی 18 آبان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها