فردا گزارش می‌دهد؛

دودسفید از دودکش محل مذاکرات بیرون می‌آید؟

کد خبر: 1115817

این دور از مذاکرات با پیچیدگی‌های فراوانی مواجه شده، چراکه زمان تصمیمات سخت فرارسیده و مثل دور آخر مذاکرات برجام در سال 2015 لحظه به لحظه گویا اوضاع تغییر می‌کند.

دودسفید از دودکش محل مذاکرات بیرون می‌آید؟

گروه سیاسی فردا: هر چه هفته گذشته مذاکرات وین رو به ناامیدی پیش رفت و به محض اعلام توقف موقت گفتگوها قیمت دلار در ایران سیر صعودی گرفت، این هفته خبرها از تغییر اوضاع حکایت می کنند، البته هر کدام از طرف ها وضعیت را از نگاه خودش مطلوب توصیف می کند. هر چند اروپایی ها همچنان از پیشنهادهای هفته گذشته ایران اظهار دلخوری می کنند و حتی وزیر خارجه آلمان روز گذشته گفت «پیشنهاد دولت ایران، مذاکرات را شش ماه به عقب برگردانده است» اما به نظر می رسد بالاخره به بررسی آن پیشنهادها تن دادند.

 

چراغ سبز اروپا به پیش‌نویس ایران

روزنامه سعودی الشرق الاوسط نوشت «اروپایی ها علیرغم اینکه در ابتدا این دو پیش نویس را نپذیرفته و بر این باور بودند که این پیش نویس ها نمی‌توانند مبنایی برای هرگونه مذاکراتی باشند، اما در نهایت از موضع خود عقب‌نشینی و قبول کردند که آن ها را به پیش نویس اصلی اضافه کنند؛ پیش نویسی که در دورهای پیشین مذاکرات تقریبا ۸۰درصد آن کامل شده است. این اقدام اروپایی ها به این خاطر بوده تا شاید زمینه مشترکی با آمریکایی ها برای کامل کردن مذاکرات ایجاد کند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد اتمی ایران نیز با لحنی محتاطانه اما امیدوارانه درباره مذاکرات این هفته سخن می گوید. به گفته او چندین نقطه اختلافی در پیش نویس نتیجه شش دور مذاکرات برگزار شده در بهار ۱۴۰۰ حل نشده باقی مانده که آنها نیازمند تصمیم گیری در بالاترین سطوح هستند.

آنچه از صحبت های علی باقری بر می آید آن است که دولت روحانی برای احیای برجام در چند مورد پاره ای تغییرات را در متن برجام پذیرفته که دولت رئیسی حاضر به پذیرش آنها نیست. در این رابطه علی باقری می گوید «ما یک خط قرمز اساسی داریم که منطق هم پشتوانه آن است. ما توافقی داریم که در سال ۲۰۱۵ توسط ایران و ۱+۵ نهایی شد. آمریکا چند سال بعد و اکنون از آن خارج شد. می خواهد دوباره به آن بپیوندد. بنابراین، این توافق یک مبنای مشترک بین دو طرف است.»

در این میان نماینده روسیه از همه طرف ها خوشبین تر به نظر می رسد. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین اعلام کرد «کارشناسان ایران و ۱+۴ در حال حاضر روی سند نهایی توافق کار می‌کنند. این کار مستلزم صرف زمان و تلاش زیادی است اما مشارکت‌کنندگان نتیجه‌گرا هستند.»‌‌

نماینده آمریکا آماده حضور در وین

آخرین تحولات این بوده که روسای هیات های اروپایی به تازگی خلاصه نشست های وین در دور هفتم مذاکرات را به وزرای خارجه کشورهای خود گزارش کرده اند و وزرای خارجه این کشورها با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز دیدار داشته‌اند و درخصوص ایران رایزنی کرده اند. حتی منابع اروپایی نقل کرده اند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که اکنون در لیورپول به سر می برد منتظر است تا هیات ایرانی مواضع خود را نرم تر کند تا او نیز راهی وین شود.

با وجود پالس های مثبت ساعات اخیر، هنوز برخی درباره نتیجه مذاکرات بدبین هستند و معتقدند نقاط اختلافی باقی مانده آنقدر پولادین هستند که به همین راحتی‌ها محل توافق همه طرف‌ها قرار نخواهند گرفت. کما اینکه وزیر امور خارجه انگلیس دوباره به ایران هشدار داد و گفت « این آخرین فرصت ایران است که با پیشنهادات جدی پای میز مذاکره درباره مفاد برجام بنشیند. هنوز فرصت وجود دارد اما این آخرین فرصت مذاکره کنندگان ایرانی است که با جدیت پای میز مذاکره بیایند.» به نظر می رسد ایران و آمریکا می کوشند اتخاذ تصمیمات سخت را به دقایق پایانی موکول کردند تا شاید بنا به شرایط زمانی بتوانند طرف مقابل را تحت تأثیر قرار دهند. حال باید منتظر ماند و دید در نهایت چه نتیجه ای رقم خواهد خورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها