طراحان صیانت به دنبال طرح جدید

اقیلت در مقابل اکثریت

کد خبر: 1133431

انتقادات و حواشی حول محور طرح صیانت هنوز تمام نشده، طیف رادیکال ها برگ دیگری رو کردند.

اقیلت در مقابل اکثریت

گروه سیاست سایت فردا - انتقادات و حواشی حول محور طرح صیانت هنوز تمام نشده، طیف رادیکال ها برگ دیگری رو کردند. شرح فراز و فرودهای طرح صیانت و تلاشی که از سوی رئیس و برخی نمایندگان مجلس صورت گرفت تا به مرکز پژوهش‌ها برود و بررسی کارشناسانه بشود و با عجله تصویب نشود؛ نیازی به گفتن ندارد. از حواشی جلسه اخیر کمیسیون مربوطه و رای آن 18 نفر که با امضا و اعتراض اکثریت مجلسی یعنی 170 نماینده دیگر و نامه معاونت قوانین مجلس خنثی شد، نیز آنقدری نگذشته که نیاز به یادآوری باشد.

با این حال شاهدیم که طیف حامی صیانت که بخشی از آنها را نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری تشکیل می دهند، دست از کار نمی‌کشند. یکی مثل دبیرکمیسیون مدعی می‌شود که این موضوع ماهیت حاکمیتی دارد و حتما اجرا می‌شود، دیگری مخالفان را با القاب زشت خطاب قرار می دهد و برخی‌هایشان هم چون متوجه می‌شوند که اکثریت نمایندگان مجلس قصد همراهی با آنها و تصویب یک طرح پر ایراد و غیرکارشناسی را ندارند، آستین‌ها را بالا زده از اول طراحی می‌کنند.  شاهدش همین طرحی که با عنوان الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره نوشته‌اند. آنطور که موسوی، سخنگوی هیات رئیسه گفته این طرح در دستور کار نیست اما این چیزی از اهمیت قضیه کم نمی‌کند. چراکه آن طیف خاص در درون مجلس پیگیر آن بوده و به عنوان جایگزین «صیانت» رهایش نمی‌کنند. طرحی که در صورت تصویب، تولید محتوا در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و توئیتر هم می‌تواند جرم تلقی شود. براساس این طرح، هرگونه همکاری و تهیه محتوا برای پلتفرم‌های غیرمجاز، مجرمانه است.

بر اساس این طرح هر نوع همکاری با شبکه‌ها، رسانه‌ها و پلتفرم‌های موضوع ماده این قانون، به منظور تامین و تولید محتوای (نوشتاری، دیداری و شنیداری) از مرحله نگارش تا ساخت و پخش توسط هر تبعه ایرانی در قالب تهیه‌کنندگی، بازیگری، کارگردانی، تصویربرداری، اجرا، صداگذاری، نویسندگی، تهیه موسیقی، تدوین، ساخت برنامه و آگهی و امثال آن به میزان حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه ۵ تا ۷ مقرر در مواد ۱۹ و ۲۰ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند. 

البته جلال رشید کوچی که در کمیسیون رسیدگی به طرح صیانت تنها مخالف بود، گفته که با طراح طرح جدید حرف زده و او هم قول داده که بند مربوط به محدودیت برای تولید محتوا قطع شود. اینکه روی این قول‌ها چقدر می‌توان حساب کرد، بحث دیگری است اما اینطور که اکنون به نظر می‌رسد، اقلیتی در مجلس به رغم همه مخالفت‌ها و انتقادات سعی دارند با اکثریت نمایندگان مقابله کرده و به سبک و سلیقه خود قانون تصویب کنند. قوانینی که هم طبق تجربه شانسی برای موفقیت ندارد و برخلاف خواست عمومی است و بدنه اجتماعی نمایندگان مجلس را به چالش می‌کشد.

در این میان به نظر می رسد برخی افراد رادیکال ، با طرح صیانت یا طرح جدید در کمیسیون قضایی به جای اینکه به دنبال قانونمند کردن و سر و سامان دادن به فضای مجازی با طرحی معقول و منطقی باشند با این گونه طرح ها خود را مقابل اکثریت مجلس قرار می دهند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها