خبر به روایت «فردا»

کدام مصلحت؟ / بیداد اجاره‌ها/ از موانع تولید تا نوری در تاریکخانه نظام بانکی

کد خبر: 1141394

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

کدام مصلحت؟ / بیداد اجاره‌ها/ از موانع تولید تا نوری در تاریکخانه نظام بانکی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ مقاومت در برابر دستور دولت

«اعتماد» در تیتر یک امروز خود به پروژه جنجالی و پر‌سر‌و‌صدای میانکاله پرداخته است. تمرکز این گزارش بر دستور رئیس جمهور برای توقف این پروژه و برخی حواشی از جمله مخالف‌خوانی‌ها با این دستور است. اعتماد با تیتر «مقاومت در برابر دستور دولت» نوشته: «دو روز پس از انتقاد ضمنی محمدباقر قالیباف، رییس ‌مجلس از توقف پروژه پتروشیمی میانکاله به دستور رییس‌جمهور و حکم دادستانی، حالا امام جمعه بهشهر، استاندار مازندران و یکی از نمایندگان بهشهر در مجلس، به دفاع از این پروژه پرداختند.» 

این روزنامه اصلاح‌طلب البته درحالی اظهارات اخیر قالیباف درباره استانداردسازی صدور مجوز و حذف امضاهای طلایی و رانت‌ها در جهت تامین امنیت سرمایه‌گذاری را به این موضوع ربط داده که هم قالیباف در آن سخنان اسمی از پتروشیمی میانکاله نبرده بود هم اینکه خودش تاکید کرد بود «فارغ از دست یا غلط بودن این کار». ما نیز در «فردا» این حاشیه‌سازی‌ها را رد کرده و تاکید کرده بودیم که سخنان رئیس مجلس ربطی به این ماجرا نداشته است.

اعتماد

جوان/ نژادپرستی غربی

«جوان» عکس یک امروز خود را به نقدنژادپرستی غربی که حالا دیگر مورد اعتراف خودشان هم هست، اختصاص داده است. به نقل از پاپ تیتر زده «اوکراین نشان داد ما نژادپرستیم» و در گزارشی با عنوان «واضح و جاری مثل نژادپرستی غربی!» نوشته: «دوگانه عجیبی است: همان‌قدر که در پلشتی نژادپرستی، هیچ‌کس هیچ تردیدی ندارد، در اثبات نژادپرستیِ رخنه‌کرده در ساختار غرب دین‌گریز هم هیچ شک و شبهه‌ای نیست. با بیانی دیگر، غربی‌ها گوش عالم را از مذمت چیزی کر کرده‌اند که از قضا خودشان استاد بلامنازع آن رذیله هستند. وقیح بودن معنایی جز این دارد؟ گویا غرب امروز، نه فقط بر پایه نژادپرستی، استعمار و برده‌داری تشکیل شده، که حیاتش را هم در گرو همین پلشتی‌ها می‌داند. عجیب نیست که پاپ به این حجم نژادپرستی نهادینه شده در غرب معترف است، عجیب آن است که چرا این اقدام مشمئزکننده نهادینه شده جاری، تا این حد بدون پاسخ و اقدامی قاطع از سوی جامعه جهانی (نه سازمان‌های جهانیِ غربی شده) ر‌ها شده است.»

جوان

شرق/ بیداد اجاره‌ها

«شرق» به یکی از دغدغه‌های جدی مردم یعنی اجاره‌خانه‌هایی که هر روز بیشتر می‌شود، پرداخته و در گزارشی که عکس یک کرده با عنوان «بیداد اجاره‌ها» از شدت گرفتن ریزش فقرا به حاشیه شهر در محلات فقیرنشین تهران خبر داده است. در این گزارش آمده است: «آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در فصل زمستان ۱۴۰۰ مستأجرانی که قرارداد اجاره خود را تمدید کرده‌اند، به طور میانگین با ۵۰.۹ درصد افزایش اجاره‌بها مواجه شده‌اند. در محله‌های فقیرنشین شهر اما اوضاع خانه‌به‌دوش‌ها وخیم‌تر است.» گزارش‌نویس شرق که سر به بنگاه‌های معاملات املاک زده و از قیمت‌ها و گفت و شنودها حکایت می‌کند، در ادامه نوشته: «امسال حداقل دستمزد پایه کارگران به حدود چهار میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسیده است و بسیاری از کارگران تهرانی به شرط آنکه پس‌انداز مناسبی برای رهن خانه داشته باشند، ناچارند حداقل نیمی از حقوق خود را به عنوان اجاره‌خانه بپردازند. هرچند بسیاری از این کارگران دستمزدهای قانونی نمی‌گیرند و بیمه ندارند یا اگر از دستمزدهای قانونی برخوردار باشند مدام در معرض اخراج و تعدیل هستند.» 

شرق

کیهان/ آغاز پرداخت بدهی ابربدهکاران

«کیهان» در تیتر یک امروز خود خبر داده که «افشای اسامی جواب داد» و بازپرداخت بدهی ابربدهکاران آغاز شده است. در این گزارش آمده است: «علی‌رغم تلاش برخی رسانه‌ها برای بی‌نتیجه جلوه دادن اقدام بی‌سابقه وزارت اقتصاد در افشای اسامی ابربدهکاران بانکی، با گذشت تنها یک هفته وزیر اقتصاد خبر داد تعدادی از این بدهکاران بزرگ برای پرداخت بدهی‌شان به بانک‌ها و خروج از لیست بدهکاران مراجعه کرده‌اند.» در این گزارش آمده است: «یک هفته قبل بود که وزارت اقتصاد در اقدامی بی‌سابقه، بانک‌ها را مکلف کرد اسامی بدهکاران دانه‌درشت خود را رسانه‌ای کنند. این اقدام ابتدا با استقبال مردم مواجه شد که بخشی از این خرسندی در واکنش‌های کاربران فضای مجازی قابل مشاهده بود. اما این حرکت دولت در عین حال موجب سردرگمی تعدادی از جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای  شد به طوری که به‌صورت کور اقدام به انتقاد از این اقدام کرده و آن را زیر سوال بردند. با این حال پس از گذشت یک هفته نخستین نتایج تاباندن نور شفافیت بر تاریکخانه نظام بانکی مشاهده شد».

کیهان

دنیای اقتصاد/ ماراتن تولید با 215 مانع

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود سراغ شناسایی موانع تولید رفته، بر از نظر سنجی از 74 فعال اقتصادی و با عنوان «ماراتن تولید با 215 مانع» نوشته: « موانع تولید بسیارند؛ اما کمتر کسی از جزئیات دقیق مشکلات بخش تولید مطلع است. با این حال یک نظرسنجی رسمی، تصویری تازه و دقیق از مشکلات بخش تولید به نمایش می‌گذارد. این نظرسنجی که اطلاعات آن به‌صورت مستقیم از ۷۴ هزار تولیدکننده در ۳۱ استان کشور اخذ شده، مهم‌ترین موانع تولید صنعتی در ایران را در ۲۱دسته مختلف مشخص کرده است. اطلاعاتی که ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از این نظرسنجی منتشر کرده است، نشان می‌دهد مشکلات صنعتگران عمدتا ناشی از وضعیتی است که نظام بانکی، نظام مالیاتی، نظام تامین اجتماعی و مسائل صادرات و واردات به صنایع و شرکت‌های مختلف تحمیل کرده‌اند. این نظرسنجی در جزئیات حاوی اطلاعات کامل‌تری است. برای نمونه مشکلات بانکی ۳۴ جزء مختلف دارد که در نهایت همه اینها به نحوی از انحا از دسترسی صنایع به تامین مالی، سرمایه در گردش و تسهیلات جلوگیری می‌کنند.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ دیگه تمومه ماجرا

«وطن امروز» عکس یک امروز خود را به «تظاهرات گسترده در فرانسه علیه کاندیداها» پرداخته و از آنجا که «دانشجویان دانشگاه سوربن شعار نه مکرون، نه لو‌پن سر دادند» برای انتخاب تیتر از یکی از شعارهای وطنی در اعتراضات سال‌های اخیر یعنی «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» بهره برده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: « صدها نفر در پاریس در مخالفت با برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی فرانسه تجمع کردند و برخی به نشانه اعتراض روی زمین دراز کشیدند. در حالی که 8 روز تا برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه زمان باقی است تا تکلیف هدایت دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپایی برای 5 سال آینده مشخص شود، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری میانه‌روی این کشور اندکی جلوتر از رقیب راست افراطی‌اش است اما انتظار می‌رود این دور از رقابت انتخاباتی سخت باشد. اعلام نام امانوئل مکرون و مارین لوپن به عنوان نامزدهایی که به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری راه یافتند، چند شهر فرانسه را ناآرام کرد.»

وطن امروز

ایران/ جبران کسری بودجه

«ایران» در گفت‌و‌گو با صاحبنظران اقتصادی از میزان تأثیر رشد صادرات نفت بر شاخص‌های اقتصادی گزارش می‌دهد و تیتر زده «جبران کسری بودجه 1400 با درآمدهای جدید نفتی». این روزنامه دولتی در گزارشی دیگری هم از افزایش عرضه ارز و ساماندهی تقاضای آن گفته و با تیتر «آزادسازی دلارهای خانگی» نوشته: «با استقرار دولت سیزدهم و به واسطه افزایش قابل توجه صادرات نفتی و غیرنفتی، طرف عرضه ارز بشدت تقویت شد. این درحالی است که در سال‌های گذشته معضل اصلی بازار ارز ضعیف شدن طرف عرضه و رشد تقاضا بود که موجب برهم خوردن تعادل بازار و ثبت رکوردهای قیمتی جدید می‌‌شد. اما همزمان با رشد صادرات غیرنفتی و نفتی و از آن مهم‌تر رشد بازگشت ارز حاصل از آن به کشور، باعث شد تا دستان بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بازار ارز پر شود و توان مدیریت این بازار مهم را داشته باشد».

ایران

صبح نو/ گاف پشت گاف

«صبح نو» که امروز با انتخاب عکس خوبی از بایدن صفحه یکی بهتر از همیشه دارد، در گزارشی به بهانه گاف اخیر رئیس جمهور آمریکا یعنی دست دادن با کسی وجود ندارد بعد از یک سخنرانی، به برخی اقدامات عجیب و اشتباهات او پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «گاف پشت گاف» نوشته: «رئیس جمهور امریکا به واسطه اشتباه‌های منحصر به فرد انگشت‌نمای افکار عمومی دنیا شده است.»

صبح نو البته در گزارش دیگری هم به انتقاد از عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در قبال موضوع واردات خودرو پرداخته با تیتر «کدام مصلحت؟» این سوال را طرح کرده که «چرا شورای عالی نظارت مجمع تشخیص دلایل خود را در مخالفت با واردات خودرو شفاف نمی‌کند؟» این روزنامه در ادامه پرسیده؟ « اینکه اعضای این شورا و افراد مخالف این مصوبه چون آقای میرسلیم و آقامحمدی و مصباحی مقدم احساس می کنند که نیازی به توضیح دادن درباره دلایل مخالفت وجود ندارد آیا در این زمانه گسترش ارتباطات و قدرت افکارعمومی شدنی است و موجب ضرر برای نهادی چون مجمع نمی شود؟»

صبح نو

سازندگی/ سرکوب علم

«سازندگی» دکتر رضا منصوری را عکس روی جلد کرده و با اشاره به اینکه «عدهای گمنام با انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان جمعی از اعضای هئیت علمی دانشگاه‌های تهران به دکتر رضا منصوری جمله کرده و مانع از برگزاری مراسم رونمایی کتاب او شدند» به این ماجرا و جایگاه وی پرداخته است. رسول جعفریان، استاد دانشگاه درباره او نوشته: «دکتر منصوری از معدود افرادی است که سال‌ها ست تلاش می‌کند بینش علمی، دقیق و واقع‌بینانه از وضع اسفبار و پریشان داشنگاه و علم در ایران ارائه داده و راه درست را در اصلاح آن نشان دهد؛ امری که در ایران، برای کسی مساله نیست و آثار زیانبار آن سال‌هاست بر همگان هویداست».

سازندگی


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها