دلیل بازگشت سفیر امارات پس از 7 سال چیست؟

کد خبر: 1174796

سفیر امارات پس از 7 سال به تهران بازگشت و در دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران بر ارتقا و گسترش روابط 2 کشور تاکید کرد.

دلیل بازگشت سفیر امارات پس از 7 سال چیست؟

«سیف الزعابی» سفیر امارات در تهران در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از آغاز حضور مجدد در ایران، ظرفیت‌های بالای اقتصادی و تجاری دو کشور را عامل مهمی برای ارتقای مناسبات دوجانبه دانست و دیدگاه مقامات عالی امارات در خصوص حسن روابط فی‌مابین و فعال شدن کمیته های  مربوط و تبادل هیئت ها میان دو کشور را تشریح کرد. امارات یکی از کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران است، اما روابط این کشور با تهران تابعی از ادعاهای نادرست ارضی و همچنین متغیرهای بیرونی است

امارات ادعاهای غیرقانونی درباره جزایر سه گانه ایرانی دارد و هر از گاهی نیز این ادعاها را به ویژه در نشست‌های عربی تکرار می‌کند و با پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود.عامل مهم تر در روابط ایران و امارات، متغیرهای بیرونی است. امارات اگرچه داعیه استقلال و پیشرفت دارد، اما همواره تابع سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه غرب آسیا بود که این وضعیت به ویژه در سال‌های اخیر نمود بیشتری داشته است.جنگ علیه یمن و قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران و قطر دو نمونه آشکار تبعیت ابوظبی از سیاست منطقه‌ای ریاض است.امارات در سال 2016 و با هدف حمایت از عربستان سعودی و همچنین اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد و در ادامه نیز با سیاست‌های ضد ایرانی دولت سابق آمریکا همراهی کرد.دولت ابوظبی در حالی چنین سیاستی را در قبال ایران اتخاذ کرد که از یک سو تهران همواره بر حسن روابط با امارات تاکید داشته و کمتر در روابط دو کشور به طور مستقل تنش به وجود آمده و از سوی دیگر روابط تجاری قوی نیز میان تهران و ابوظبی وجود داشته است.

بازگشت سفیر امارات به تهران پس از هفت سال گویای چند نکته مهم است:نکته نخست این که هنوز سیاست منطقه‌ای امارات تابعی از رویکردهای عربستان است زیرا در دو سال اخیر از میزان تنش در روابط ریاض و تهران کاسته شده و دو طرف با هدف احیای روابط گام بر می‌دارند. بر همین اساس نیز امارات برای احیای روابط با ایران حرکت کرد.نکته دوم این که این نوع جهت‌گیری وامدارانه در سیاست خارجی امارات نشان می‌دهد که اگرچه این کشور در حوزه اقتصادی روند رو به رشدی را طی می کند و در زمره کشورهای پیشرفته منطقه است، اما هنوز نمی‌تواند خود را در قامت یک بازیگر مستقل و تاثیرگذار منطقه‌ای معرفی کند.

سوم این که توسعه روابط با ایران منافع امارات را تامین می‌کند. رابطه قطر با جمهوری اسلامی ایران و حمایتی که تهران از دوحه در سال‌های گذشته در تنش درون عربی داشته است، ثابت کرد جمهوری اسلامی ایران همواره با کشورهای همسایه بر اساس احترام متقابل رفتار می‌کند و در مواقع ضروری نیز از امنیت آن ها دفاع می‌کند. چهارم این که بر خلاف رویکرد امارات، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای به ویژه در قبال کشورهای همسایه همواره علاقه مند به گسترش روابط است و همین موضوع در دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و «سیف الزعابی» سفیر امارات متحده عربی در تهران نیز مورد تاکید امیرعبداللهیان قرار گرفت. امیرعبداللهیان در این دیدار اظهار کرد: ما بر اساس سیاست همسایه محور علاقه مند به گسترش رابطه با همه همسایگان و از جمله امارات هستیم.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها