قالیباف درسفر استانی به خراسان شمالی:

‌ظرفیت پیر‌وزی در میدان ‌تحریم‌ها ‌را داریم / انتقادات قالیباف از نوع حکمرانی؛ به آیندگان چگونه جواب خواهیم داد

کد خبر: 1224474

رئیس مجلس شورای اسلامی و هیأت همراه به منظور نظارت میدانی از پروژه‌های صنعتی، عمرانی و آبرسانی استان خراسان شمالی در صدر هیأتی پارلمانی - نظارتی از نمایندگان استان، وارد خراسان شمالی شد.

‌ظرفیت پیر‌وزی در میدان ‌تحریم‌ها ‌را داریم / انتقادات قالیباف از نوع حکمرانی؛ به آیندگان چگونه جواب خواهیم داد

 دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بامداد امروز (چهارشنبه ۹ خردادماه) در صدر هیأتی پارلمانی-نظارتی متشکل از اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معاون نظارت مجلس، معاون سازمان برنامه و بودجه، معاون بانک مرکزی، معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر نیرو تهران را به مقصد بجنورد ترک کرد و دقایقی قبل با استقبال رسمی استاندار خراسان شمالی و نماینده ولی فقیه در استان وارد فرودگاه بجنورد شد.

این نظارت میدانی که با محوریت بازدید و بررسی پروژه‌های صنعتی، عمرانی و میزان اشتغال در استان خراسان شمالی انجام می‌گیرد با هدف تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید است.

بازدید از حوزه آب ریز استان خراسان شمالی در نقطه مرزی، دیدار با کارآفرینان، صنعت گران، کشاورزان و دامپروران شیروان، حضور در یادواره شهدای اسفراین، بازدید از چند پروژه صنعتی در گرمی، جاجرم و سمنگان و نهایتا شرکت در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی از جمله برنامه‌های سفر رئیس مجلس به استان خراسان شمالی است.

لازم به ذکر است، طی هفته‌های گذشته و در چندین جلسه متعدد، شبکه مسائل استان خراسان شمالی با حضور مقامات استانی، فعالان اقتصادی و کارشناسان در معاونت نظارت مجلس بررسی و احصا شده تا در این سفر نظارتی در خصوص مسائل و موارد ذکر شده تصمیم گیری صورت گیرد./خانه ملت

خراسان شمالی در کشاورزی، دامپروری، گردشگری، صنایع و معادن ظرفیت‌های خوبی دارد/ باید از فرصت مرز طولانی با ترکمنستان برای تجارت و توسعه استان استفاده شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خراسان شمالی در حوزه مسائل کشاورزی و دامپروری، گردشگری، صنایع و معادن ظرفیت های خوبی دارد، گفت: همچنین این استان مرز طولانی خاکی با کشور همسایه و دوست ترکمنستان دارد که این مرز قریب به ۳۰۰ کیلومتر بوده و فرصت تجارت بین این استان و طرف ترکمنستانی را فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف صبح امروز در بدو ورود به استان خراسان شمالی، در جمع خبرنگاران ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) به ملت شریف ایران به ویژه اهالی خراسان شمالی عنوان کرد: از اینکه توفیق یافتم در این روز عزیز به دیدار اقوام کرمانج، ترکمن، تات و ترکِ خونگرم، شجاع و شهیدپرور استان خراسان شمالی بیایم و ملاقات گرمی داشته باشیم، خوشحالم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تبریک و تهنیت ویژه ای به خانواده های شهدا و رزمندگان استان گفت و یادآور شد: پیرو بازدیدهای نظارتی که در مجلس شورای اسلامی داریم، نیت ما بررسی پروژه های نیمه تمام و پیش بینی برای حل بخشی از این پروژه ها و همچنین اولویت بندی کردن آنها در آستانه برنامه هفتم است.

وی ادامه داد: این استان در حوزه مسائل کشاورزی و دامپروری، گردشگری، صنایع و معادن ظرفیت های خوبی دارد، همچنین ما در این استان مرز طولانی خاکی با کشور همسایه و دوست ترکمنستان داریم که این مرز قریب به 300 کیلومتر بوده و فرصت تجارت بین این استان و طرف ترکمنستانی را فراهم می کند.

دکتر قالیباف افزود: روز گذشته با رئیس مجلس مصلحتی ترکمنستان ملاقاتی داشتم و به صورت مفصل درخصوص فعال شدن تبادلات بین دو کشور و موضوعات مرزی مذاکره شد، طرف مقابل نیز در این خصوص اعلام آمادگی کرد، لذا امیدواریم این سفر به رشد و توسعه استان کمک کند./خانه ملت

رئیس مجلس از طرح استحصال آب‌های زیرزمینی شیروان بازدید کرد

رییس مجلس شورای اسلامی با بالگرد از طرح استحصال آب‌های زیر زمینی شهرستان شیروان بازدید کرد.

محمدباقر قالیباف که به منظور انجام سفری یک روزه به خراسان شمالی سفر کرده است، در بدو ورود به این استان مورد استقبال مسؤولان استانی قرار گرفت و سپس با بالگرد از مناطق استحصال آب‌های زیرزمینی در منطقه سرانی و گُلیل شهرستان شیروان بازدید کرد.

اجرای طرح انتقال آب‌های زیرزمینی به مناطق خشک خراسان‌شمالی دارای بالاترین حجم تخصیص اعتبار آب در کشور و برداشت ۴۰ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های عمیق بی‌سابقه است و دولت با اختصاص پنج هزار میلیارد ریال به آن اهتمام ویژه‌ای در اجرای این پروژه عظیم و نجات این خطه از بی‌آبی دارد./ مهر

رئیس مجلس شورای اسلامی وارد شهرک صنعتی شیروان شد

رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور نظارت میدانی از طرح‌های صنعتی استان خراسان شمالی وارد شهرک صنعتی شیروان شد

محمد باقر قالیباف در جریان سفر به استان خراسان شمالی، از شهرک صنعتی شیروان بازدید کرد.

این نظارت میدانی که با محوریت بازدید و بررسی پروژه‌های صنعتی، عمرانی و میزان اشتغال در استان خراسان شمالی انجام می‌گیرد با هدف تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید است.

در این بازدید استاندار خراسان شمالی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونین استاندار خراسان شمالی و مدیران استان وی را همراهی می‌کنند./ مهر

حضور دکتر قالیباف در همایش صنعتگران، کارآفرینان، کشاورزان و دامپروران خراسان شمالی

به منظور شرکت در همایش صنعتگران، کارآفرینان، کشاورزان و دامپروران خراسان شمالی دکتر قالیباف وارد شهرستان شیروان شد.

قالیباف

درد دل فعالان صنعت، کشاورزی و دامپروری خراسان شمالی با رئیس مجلس/ ظرفیت های کشاورزی و دامپروری خراسان شمالی نیازمند توجه ویژه است

فعالان حوزه های صنعت، کشاورزی و دامپروری خراسان شمالی ضمن برشمردن مشکلات و دغدغه های حوزه فعالیت خود، از رئیس مجلس خواستار رسیدگی به این مسائل شدند.

به گزارش خانه ملت، همایش صنعتگران، کارآفرینان، کشاورزان و دامپروران استان خراسان شمالی با حضور دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم جمعی از فعالان اقتصادی در حوزه های صنعت، کشاورزی و دامپروری مسائل و دغدغه های خود را بیان کردند.

طاهرنسب، فعال حوزه صنعت برگزاری این نشست در شهرک صنعتی شیروان را نشان دهنده اهمیت دادن و دغدغه مند بودن رئیس مجلس شورای اسلامی به حوزه تولید و صنعت دانست و عنوان کرد: به عنوان یک تولید کننده و صادر کننده مشکل اصلی در حوزه اقتصاد را نداشتن فرهنگ اقتصاد می دانم و معتقدم بسیاری از مشکلات کشور با بهره مندی از فرهنگ اقتصاد اسلامی حل خواهد شد.

وی خود را بزرگترین تولیدکننده بالش عروسکی در کشور معرفی کرد و گفت: بسیاری از کسب و کارهای خرد در کشور وجود دارد که ظرفیت بالایی در اقتصاد کشور دارند، ولی مغفول مانده اند، بنابراین اگر بتوانیم به مردم آموزش دهیم که چگونه از این کسب و کارهای خرد بهره ببرند، نوسانات بازار ارز کمترین تاثیر را در زندگی آنها خواهد داشت.

این فعال حوزه صنعت خواستار تخصیص متمرکز بودجه های استانی شد و گفت: با تقسیم بودجه های استانی مسئله ای حل نخواهد شد، ولی اگر این بودجه ها به صورت متمرکز برای حل یک مسئله تخصیص یابد، می تواند باری را از شبکه مسائل استان بکاهد.

شیرگانی فعال حوزه کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت اسفناک خشکسالی در کشور عنوان کرد: استان خراسان شمالی یکی از استان هایی است که در حوزه کشاورزی بسیار فعال بوده، ولی تعیین بودجه های اندک برای جبران خسارات خشکسالی در موضوع کشاورزی کفاف این حوزه را نمی دهد.

وی خواستار اختصاص وام به حوزه کشاورزی شد و گفت: با توجه به اینکه این فرصت در کشور وجود ندارد که به دلیل تحریم های ظالمانه از تجهیزات مدرن در حوزه کشاورزی برای بالا بردن بهره وری استفاده کنیم، اعطای وام های تبصره ای تنها راه نجات کشاورزی در این شرایط است.

این فعال حوزه کشاورزی با بیان اینکه صنعت کشاورزی در قبال تورم ایجاد شده در جامعه نیاز به کمک دارد، اضافه کرد: چرا باید در شرایطی که در جوار بزرگترین نیروگاه استان یعنی نیروگاه شیروان قرار داریم، اما از نبود آب و برق در حوزه صنعت و کشاورزی رنج ببریم.

وی، قطع برق چاه های کشاورزی برای جبران کمبود برق در استان را اقدامی نادرست و غلط دانست و گفت: آثار مخرب این تصمیم گیری ها در آینده و در ضربه ای که به تولید می خورد، خود را نشان خواهد داد.

شیرگانی مشخص نبودن نرخ خرید تضمینی محصولات زراعی را با توجه به اینکه در خرداد ماه قرار داریم، یکی دیگر از نقاط ضعف در حوزه کشاورزی دانست و خواستار تعیین نرخ تضمینی محصولات کشاورزی تا پایان ماه جاری شد.

نیک فرجام، فعال حوزه دامپروری استان نیز، دامپروری را بزرگترین صنعت در استان خراسان شمالی دانست و گفت: 45 درصد از جمعیت استان خراسان شمالی به حرفه دامداری مشغول هستند و بیش از 2 میلیون و 200 هزار رأس دام سبک و 70 هزار رأس دام سنگین در استان وجود دارد که هر گونه تصمیم گیری درخصوص خرید نرخ تضمینی به این حوزه ضربه وارد می کند.

وی، کاهش بارش و خشکسالی در این استان را موجب ضربه زدن به حوزه دامداری دانست و خواستار خرید تضمینی دام توسط شرکت امور دام در استان خراسان شمالی شد و یادآوری کرد که این مهم با پیگیری های نمایندگان استان در سال گذشته انجام شده است.

کفالی، فعال حوزه صنعت نیز حضور رئیس مجلس در سال مهار تورم و رشد تولید در استان خراسان شمالی را مغتنم شمرد و گفت: در شرایط فعلی سرمایه گذاری از طرف بخش خصوصی در حوزه تولید به هیچ عنوان از سوی کارشناسان اقتصادی توصیه نمی شود، چرا که برای آنها توجیه اقتصادی ندارد، لذا اشخاصی که در حوزه تولید فعالیت می کنند، دل در گرو این کشور داشته و به دنبال کارآفرینی هستند.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از قوانین برای تولید کننده دست و پاگیر بوده و لازم است در جهت صدور مجوزها تسهیل گری صورت گیرد.

کفالی خواستار اختصاص تسهیلات ویژه برای رونق تولید مناطق محروم شد و نسبت به قطعی برق و گاز واحدهای تولیدی ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین تکمیل مسیرهای حمل و نقلی در استان به ویژه تکمیل راه آهن و جاده های مرزی را موجب افزایش ترانزیت و به تبع آن تولید در استان ارزیابی کرد.

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در این مراسم با اشاره به اختصاص 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات به این استان در سفر رئیس جمهور عنوان کرد: متاسفانه با وجود این مصوبه، بانک ها به وظیفه خود در این قبال عمل نمی کنند و به دلایل مختلف تسهیلات را پرداخت نمی کنند.

وی با تاکید بر ضرورت اتصال مسیر ریلی استان خراسان شمالی به کشور ترکمنستان به مسیر بجنورد - گلستان که حدود 30 کیلومتر از آن باقی مانده است، اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد در کنار این اقدامات، طرح های آبرسانی استان نیز مجوزهای لازم را اخذ کند.

استاندار خراسان شمالی در پایان خواستار همکاری بانک مرکزی با استان خراسان شمالی برای اعطای تسهیلات در جهت رونق تولید استان شد.

علی جدی، نماینده مردم شیروان در این مراسم با بیان اینکه شهرستان مرزی شیروان تبدیل به پایگاه عمرانی شده و این مهم مرهون نگاه مثبت شما برای اختصاص اعتبارات محرومیت زدایی و ریل گذاری مناسب است، گفت: در این شهرستان پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف عمرانی، صنعتی، کشاورزی بهداشت و درمان و آموزشی است.

وی افزود: در استان فقط یک فرودگاه داریم و بسیاری از محرومیت‌های استان به همین دلیل است.

جدی یادآور شد: سرمایه‌های استان در بانک‌های خارج از استان قرار دارد.

در این مراسم از خانواده معزز شهدای شیروان نیز تجلیل به عمل آمد./خانه ملت

در حوزه‌‌ اقتصادی چالش‌‌ داریم/ چرا فرصت را در اختیار مردم نمی‌گذاریم؟

 رئیس مجلس با بیان اینکه در حوزه‌‌ اقتصادی چالش‌‌ داریم، گفت: شرایط ‌دهه ۶۰ بسیار سخت‌تر از امروز بود.

محمد‌باقر قالیباف امروز در یادواره شهدای اسفراین اظهار داشت: من خودم را به همه رزمندگان و خانواده ایثارگران و به ویژه خانواده معظم شهدا و ایثارگران این منطقه بیش از همه مدیون می‌دانم.

در حوزه‌های اقتصادی چالش‌هایی داریم

وی افزود: امروز در حوزه‌های اقتصادی چالش‌هایی داریم و در حوزه جنگ رسانه و ترکیبی با مشکلاتی مواجه هستیم اما به عنوان یک راوی دفاع مقدس می‌گویم که شرایط سال های 60 به مرتب سخ‌تر بود. همواره در یادواره شهدا به این موضوع اشاره می‌کنم که یاد همسنگران در این مراسمات برای این است که دقت کنیم که هدف این جلسات چیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این مجالس، مجالس یاد و تذکر است و مهم‌ترین ویژگی ذکر و یاد این است که اول انسان را از غافل بودن رهایی می‌بخشد. نباید از راه شهدا غافل شویم. همچنین باید از تجربه سال‌های دفاع مقدس استفاده و آنها را به کار ببندیم. باید دلایل‌ موفقیت سال‌های دفاع مقدس را بررسی کنیم. دشمن در آن سال‌ها بسیار بی‌رحم با تمام قوای شرق و غرب به کشوری حمله کرد که هیچ امکانات و نیرویی برای دفاع نداشت.

بزرگ‌ترین درس مکتب شهدا حرکت بر مدار عدالت است

قالیباف ادامه داد: ما بر این باوریم که وقتی پیرو اهل بیت هستیم یعنی همه چیز مبتنی بر سنت‌های الهی است. سنت‌های الهی قابل تغییر نیست. باید به این سنت‌ها باور داشته باشیم.  بزرگ‌ترین درس مکتب شهدا حرکت بر مدار عدالت است.

وی گفت: بعد از فرار بنی‌صدر از ایران فرهنگ دفاع عوض شد و فرهنگ زمین بدهیم و زمان بگیریم، جای خود را به سنت‌های الهی داد. براساس سنت الهی اگر برای دین خدا حرکت کردیم حتما پیروز هستیم. باورها در جنگ ما را به این نقطه رساند که خمپاره نداشتیم اما در سال‌های بعد از آن فردی که سیلندر ماشین را می‌ساخت برای ما خمپاره ساخت‌.

در حوزه هوا‌فضا بدون شک جزو 10 قدرت اول دنیا هستیم

قالیباف افزود: همان روز که ما برد امکانات 10 کیلومتر را هم نداشتیم همان بچه‌های جبهه کاری کردند که بدر همان جنگ موشک ساختند و امروز در حوزه هوا‌فضا بدون شک جزو 10 قدرت اول دنیا هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز هم در جنگ اقتصادی دچار چالش هستیم و برای حل آن باید باور داشته باشیم که مبتنی بر سنت‌های الهی حرکت کنیم. مال حرام و ربا جنگ با خداست و در این موفقیت وجود ندارد. باید بدانیم وقتی حرف از عقلانیت می‌زنیم یعنی ورود مردم به میدان را جدی بگیریم، اما امروز مردم را از عرصه اقتصاد حذف کردیم. باید این موضوعات را از تجربه‌های دفاع مقدس فرا بگیریم.

‌ظرفیت پیر‌وزی در میدان ‌تحریم‌ها ‌را داریم

قالیباف تصریح کرد: در جنگ شناختی که دشمن از عرصه نظامی نا‌امید شده است، باید با عقلانیت حرکت کنیم. دشمن نقطه ضعف ما که اقتصادی است را پیدا کرده و از آنجا ضربه می‌زند، اما ظرفیت‌های مادی، انسانی و سرمایه‌ها به ما می‌گوید با مدیریت درست می‌توانیم این مشکلات را حل و سرمایه را تبدیل به ثروت کنیم. حتما ظرفیت پیر‌وز شدن در این میدان و تحریم‌ها وجود دارد.

رئیس مجلس گفت: امروز در کشور روند منفی جمعیت را داریم که بری آینده بسیار خطرناک است و باید این پیری جمعیت را جدی بگیریم. ولی در حال حاضر در اوج منابع انسانی تحصیل کرده متخصص هستیم، اما چه شده که از این دو عامل مهم استفاده نمی‌کنیم؟ چرا فرصت را در اختیار مردم نمی‌گذاریم؟

وی تصریح کرد: باید در همه جنبه ها اول به قشر ضعیف و محروم جامعه فکر کنیم. در مصوبات قانونی باید این موضوعات را در نظر بگیریم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود مردم به عرصه های مختلف مشکلات کشور را حل می کند گفت: در موضوعات امنیتی و انتظامی همه عرصه‌ها را باحضور مردم فتح و مشکلات را حل کردیم.

قالیباف با اشاره به تجربه حضورش در نایروی انتظامی گفت: امروز عرصه کشاورزی تراز تجاری٬ صنعت و اقتصاد فقط و فقط با حضور مردم مثبت و قابل ارائه خواهد بود/ تسنیم

رئیس مجلس پروژه عیارسازی بوکسیت آلومینیوم را افتتاح کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی از استان خراسان شمالی با حضور در شهرستان جاجرم پروژه واسطه سنگین یا عیارسازی بوکسیت آلومینیوم را افتتاح کرد.

 دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نظارت میدانی از استان خراسان شمالی، ضمن بازدید از کارخانه آلومینا و آلومینیوم جاجرم، مهمترین پروژه واسطه سنگین یا عیارسازی بوکسیت آلومینیوم را افتتاح کرد.

لازم بذکر است به لحاظ فنی کارخانه با بوکسیت عیار بالای ۳.۷ کار می کند و بوکسیت‌های با عیار زیر ۳.۷ را با استفاده از پروژه واسطه سنگین، عیار آن را افزایش داده و خوراک کارخانه را تامین می کند که یکی از دستاوردهای مهم تیم فنی کارخانه آلومینا است.

دکتر قالیباف همچنین از مهمترین پروژه فنی و پیچیده صنعت آلومینا یعنی پروژه تولید هیدرات ویژه که در حال احداث بوده و به زودی افتتاح خواهد شد نیز بازدید به عمل آورد./خانه ملت

گفت و گوی بی واسطه مردم خراسان شمالی با رئیس مجلس

محمدباقر قالیباف پس از یادواره شهدای شهرستان اسفراین، با حضور در میان مردم به صحبت با آن‌ها پرداخت.

در ادامه سفر نظارتی به استان خراسان شمالی صورت گرفت

بازدید رئیس مجلس از پروژه سیمان سمنگان شهرستان مانه و سملقان

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از پروژه سیمان سمنگان شهرستان مانه و سملقان بازدید کرد.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نظارت میدانی از استان خراسان شمالی، پس از حضور در شهرستان مانه و سملقان، از پروژه سیمان سمنگان بازدید کرد.

در این بازدید جمعی از فعالان اقتصادی و بومی منطقه به صورت چهره به چهره به بیان دغدغه‌های خود  از جمله ضرورت حمایت از صنایع در استان خراسان شمالی پرداختند و خواستار حمایت از صنایع پایه در استان شدند.

بر اساس گفته طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مقرر شد با توجه به بازدید صورت گرفته از این پروژه، موضوع سرمایه‌گذاری در آن، از طریق کمیسیون صنایع مجلس پیگیری شود تا این پروژه قدیمی به مرحله بهره‌برداری برسد.

پروژه سیمان سمنگان یکی از پروژه‌های بزرگی است که سال ۸۲، یعنی بیش از ۱۹ سال پیش کلنگش بر زمین خورد اما هنوز مردم ثمره آن را نچشیده‌اند.

پروژه «سیمان سمنگان» در عید غدیر سال ۸۲ رسماً وارد فاز اجرایی شد، پروژه‌ای که بنا بود طی ۳ سال فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و بخشی از نیاز سیمان استان را تأمین کند، همچنین پیش‌بینی می‌شد با راه‌اندازی این کارخانه نزدیک به یک هزار نفر به‌صورت مستقیم صاحب شغل شوند که برای استانی مانند خراسان‌شمالی امری پربرکت به شمار می‌آمد.

حضور در شورای اداری استان و جمع‌بندی بازدید‌های صورت گرفته در این سفر آخرین برنامه نظارت میدانی رئیس مجلس از استان خراسان شمالی است./

رئیسی

حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در منزل شهید محمد مهدی احمدی

رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در منزل شهید محمدمهدی احمدی، به پدر و مادر و سایر اعضای خانواده این شهید تسلیت گفت و با آن‌ها ابراز همدردی کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس که صبح امروز برای نظارت میدانی از استان خراسان شمالی به این استان سفر کرده است، عصر چهار شنبه در منزل شهید محمد مهدی احمدی در بجنورد حاضر و در دیداری صمیمانه به پدر و مادر و سایر اعضای خانواده معزز شهید تسلیت گفت و اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانستم در منزل شهید حاضر شوم و به مقام شامخ این شهید عزیز ادای احترام کنم.

قالیباف در این دیدار با اشاره به نحوه شهادت شهید محمدمهدی احمدی، گفت: فرزند دلبند شما در حراست از یکی از حساس‌ترین نقاط مرزی کشور با شهامت تا آخر ایستادگی کرد و عزت مندانه به شهادت رسید.

شهید محمدمهدی احمدی، سرباز وظیفه اهل خراسان شمالی، روز شنبه ۶ خرداد ماه در درگیری‌های مرزی با نیروهای طالبان در استان سیستان و بلوچستان به مقام شهادت رسید.

این سرباز وظیفه اهل روستای گُلی از توابع شهرستان بجنورد است که در حین حراست از مرزهای کشور و در شرایطی که در شرایطی که فقط ۳ روز از دوره خدمت او باقی مانده بود، به شهادت رسید.

در این نشست، امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان شمالی، نمایندگان بجنورد و اعضای خانواده شهید حضور داشتند.

رئیس مجلس:قانون بیمه ساختمانی مشکلات زیادی ایجاد کرده است

 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بیمه ساختمانی مشکلات زیادی ایجاد کرده که باید اصلاح شود و در دستور کار است.

محمدباقر قالیباف چهارشنبه شب در شورای اداری خراسان شمالی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: موضوعات مطرح شده در این سفر را از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید نوع نگاه خود به حل مسئله را تغییر داد، گفت: گاهی کارهای اشتباهی را مرتب تکرار می‌کنیم.

وی مهم‌ترین چالش استان خراسان شمالی تغییر پیاپی استانداران دانست و افزود: این استان در ۱۸ سال ۱۳ استاندار داشته لذا برنامه ریزی نمی‌توان کرد؛ این موضوع در مراتب بالا نیز وجود دارد.

قالیباف تصریح کرد: با این نوع مدیریت اگر کار خراب‌تر نشود، بهتر نخواهد شد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه از این موارد باید درس گرفت، گفت: مهم‌تر از اقدامات، هماهنگی بین دستگاهی برای رسیدن به این هدف است.

وی تمرکزگرایی حداکثری را دیگر مشکل مدیریتی کشور عنوان کرد و افزود: باید جریان از پایین به بالا حرکت کند.

قالیباف بیان داشت: نیاز داریم بودجه یک استان در صندوقی برای خود استان تهیه شود و بودجه در آن گذاشته شود در غیر این صورت اتفاقات سال ۱۴۰۰ تکرار می‌شود.

رئیس مجلس گفت: ۱۰۴ میلیارد دلار در سال هدر می‌رود و بعد منتظر هستیم جایی را دنبال کنیم تا یک شرکت اروپایی ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

وی افزود: اکنون وقتی با مردم رو به رو می‌شویم منفعل می‌شویم زیرا حرف‌های مردم درست است و حق با آنهاست؛ اما باید آنقدر کار را محکم انجام دهیم تا مشکلات مردم واقعاً حل شود.

قالیباف بیان داشت: در برنامه هفتم همراه با دولت در تلاش هستیم تا مسئله محور نوشته شود.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: مسئله محوری به معنای آن است که چند مسئله مهم یک استان طی ۵ سال انجام شود و حل آنان سایر مشکلات را نیز با خود رفع کند.

وی افزود: برای اجرای پروژه‌ها نباید به پول دولتی متکی بود زیرا این پروژه‌ها آنقدر سودآور است که هر سرمایه گذاری را جذب می‌کند.

قالیباف با اشاره به موضوع مولدسازی، گفت: هیچ گاه از اموال بلا استفاده که به تنهایی می‌تواند یک تحول ایجاد کند، بهره‌مند نشدیم؛ آنقدر مدیران را ترسانده‌ایم که جرأت و شجاعت اقدامات این چنینی را نداشتند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه نهادی مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات مدیران را می‌ترسانند، گفت: باید این نهادها بررسی کنند اما این نوع ورود اشتباه است.

وی افزود: قانون بیمه ساختمانی مشکلات زیادی ایجاد کرده که باید اصلاح شود و در دستور کار است.

قالیباف با تاکید بر اینکه محرومیت زدایی و معیشت در اولویت مجلس است، ادامه داد: در خراسان شمالی بحث آبخیزداری را دنبال خواهیم کرد.

قالیباف: تمرکزگرایی ما را به هیچ جا نمی رساند

رئیس مجلس در شورای اداری استان خراسان شمالی:تمرکزگرایی سیستم در اوج خود است، همه منتظر هستیم  اتفاقات از بالا رخ دهد اعتبار و اختیارات از مرکز صادر شود ، این روش ما را به هیچ جا نمی رساند.

قالیباف: نیازمند این هستیم نوع نگاه خود را به مسائل تغییر دهیم| با این وضعیت  ۲۰۰ جلسه هم بگذاریم کار را خراب تر می‌کنیم

رئیس مجلس در شورای اداری استان خراسان شمالی:نیازمند این هستیم نوع نگاه خود را به مسائل تغییر دهیم گاهی اوقات یک سری کارهای اشتباه را مرتب تکرار میکنم، خراسان شمالی در ۱۸ سال گذشته ۱۳ استاندار داشته است، تغییرات در سطوح پایین تر بسیار بیشتر است فارغ از اینکه این مسئولان چه قابلیت‌هایی دارند با این وضعیت   ۲۰۰ جلسه هم بگذاریم کار را خراب تر می‌کنیم.

وقتی مجلس یا دولت به استان می آیند آیا خزانه یا هدفمندی جدا از هم دارند؟ حتما اینگونه نیست و باید یک هدف داشته باشیم، هماهنگی و هم جهتی بسیار مهم است.

قالیباف: مدیریتی که در آن حرف از بالا و  پایین نزنیم نزدیک ترین نوع مدیریت به فرهنگ اسلامی و انقلابی ما است

رئیس مجلس در شورای اداری استان خراسان شمالی:کار به معنای واقعی  دو عنصر مهم یعنی امکانات و اختیار در خود دارد، هر مدیری ایستاد گفت و پول و اختیار دهید تا کار کنم دیر یا زود متوجه می شوید آن شخص مدیر نیست، اگر فعالیتی را شروع کردید که این دو عنصر را ندارد مطمینن باشید آن کار نیست و فقط سرکاریم!

مدیران با نگاهی که گفتم به فعالیت های گذشته خود نگاه کنند آیا کار کرده اند یا فعالیتی غیر کار؟ اگر این نوع فکر کنیم هیچوقت منتظر نمیمانیم قالیباف ها بیایند و چیزی توزیع کنند و بروند اگر اینگونه کار کنید تمام جریان حرکت از پایین به بالا اتفاق می افتاد.

امروز بجای یک مدیریت مکانیکی،  مدیریت سایبرنتیکی داشته باشیم دیگر حرف از بالا و  پایین  نمی زنیم و متوجه می‌شویم نوع مدیریت کاملا تخت شبکه ای است در اینصورت کارها به سرعت مسیر خود را طی می‌کند و این نوع مدیریت نزدیک ترین نوع مدیریت به فرهنگ اسلامی و انقلابی ما است.

انتقادات قالیباف از نوع حکمرانی؛  به آیندگان چگونه جواب خواهیم داد

رئیس مجلس در شورای اداری استان خراسان شمالی:ما مدیران سالی ۱۰۴ میلیارد دلار ثروت کشور را هدر میدهیم و از بین می‌بریم، بعد منتظر فلان شرکت اروپایی برای ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کشور هستیم.

به آیندگان چگونه جواب خواهیم داد که پول خود را به آتش میکشیم و برای ۵ میلیارد دلار دست خود را دراز می‌کنیم، این واقعیات زندگی امروز و نوع حکمرانی ما است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها